Forsvarsudvalget 2020-21
L 190
Offentligt
2362480_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
Folketingets Forsvarsudvalg har den 17. marts 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 1 til L 190, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 16/3-21 fra Teleindustrien
vedrørende lovforslag om leverandørsikkerhed i den kritiske teleinfra-
struktur, jf. L 190 - bilag 2?”
Svar:
I henvendelsen af 16. marts 2021 anfører Teleindustrien bl.a., at der
bør være en pligt for Center for Cybersikkerhed til at foretage høring af
det relevante teleselskab vedrørende faktuelle forhold, der ikke er
hemmelige. Teleindustrien anfører desuden, at Center for Cybersikker-
hed bør forpligtes til at høre andre myndigheder, herunder Energisty-
relsen og Erhvervsstyrelsen, idet organisationen henviser til, at dette
vil bidrage til, at afgørelser træffes på et mere oplyst og kvalificeret
grundlag.
Lovforslaget har til formål at sikre teleinfrastrukturen i Danmark mod
bl.a. spionage og sabotage. De sager, som Center for Cybersikkerhed
vil skulle behandle efter lovforslaget, vil derfor vedrøre spørgsmål om
statens sikkerhed, og dermed vil de have en særlig karakter. I behand-
lingen af sagerne vil der således ofte indgå følsomme oplysninger, som
det vil være nødvendigt at beskytte. Det kan f.eks. være oplysninger,
der stammer fra vores efterretningstjenester.
Jeg er enig med Teleindustrien, når de anfører, at staten og teleudby-
derne har sammenfaldende interesser i, at vi har en høj grad af sikker-
hed i vores kritiske teleinfrastruktur. Det er samtidigt vigtigt for mig, at
det tætte samarbejde mellem telebranchen og Center for Cybersikker-
hed, som der er i dag, fortsætter. Derfor vil jeg selvfølgelig også gerne
imødekomme telebranchens ønsker i størst muligt omfang.
Forsvarsministeriet vil derfor fremsætte et ændringsforslag, der vil in-
debære, at det udtrykkeligt kommer til at fremgå af lovteksten, at Cen-
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
26. marts 2021
JSN
2021/002092
216047
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 2
L 190 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 16/3-21 fra Teleindustrien vedrørende lovforslag om leverandørsikkerhed i den kritiske teleinfrastruktur, til forsvarsministeren
ter for Cybersikkerhed er forpligtet til i størst muligt omfang at parts-
høre og begrunde, når der træffes afgørelser. Forpligtelsen til at parts-
høre og begrunde vil dog fortsat ikke omfatte følsomme oplysninger,
når delingen af oplysningerne med teleudbyderen eller andre af sagens
parter vil kompromittere hensynene bag lovforslaget.
Forsvarsministeriet vil også ved et ændringsforslag sikre, at det ud-
trykkeligt kommer til at fremgå af lovteksten, at Center for Cybersik-
kerhed er forpligtet til at inddrage Erhvervsstyrelsen og Energistyrelsen
samt andre relevante fagmyndigheder, inden centeret træffer afgørelse
om forbud.
Teleindustrien anfører endvidere i henvendelsen, at hvis der skal ned-
lægges forbud mod aftaler om service af eksisterende udstyr eller om
reservedele til eksisterende udstyr, så bør kriteriet være, at der fore-
ligger en væsentlig og konkret trussel mod statens sikkerhed. Det vil
være en begrænsning i forhold til lovforslaget, hvor forbud kan ned-
lægges, hvis der vurderes at være en trussel mod statens sikkerhed.
Teleindustrien anfører i den forbindelse, at et forbud mod en ny aftale
om service af eller reservedele til eksisterende udstyr vil kunne medfø-
re, at det eksisterende udstyr ikke længere kan benyttes.
Forsvarsministeriets vurdering er imidlertid, at den potentielle trussel
mod statens sikkerhed ikke vil være mindre i de situationer, hvor der
er tale om service mv. af eksisterende udstyr. Samtidigt vil det i
praksis være vanskeligt entydigt at skelne mellem, hvornår en aftale
vedrører nyt udstyr, og hvornår en aftale vedrører reservedele eller
service. Service og reparation af udstyr vil således også ofte kunne
indebære, at der tilføres ny funktionalitet til udstyret, f.eks. ved
softwareopdateringer. Derfor vurderes det samlet set ikke at være
hensigtsmæssigt at begrænse muligheden for at nedlægge forbud mod
aftaler om service af eller reservedele til eksisterende udstyr.
Med venlig hilsen
Trine Bramsen
Sagsnr.: 2021/002092
Dok.nr.: 216047
Side 2 af 2