Erhvervsudvalget 2020-21
L 184
Offentligt
2364369_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
29. marts 2021
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 5 til L184 stillet af Erhvervsudvalget den 18.
marts 2021 efter ønske fra Torsten Schack Pedersen.
Spørgsmål:
Sikrer lovforslaget, at der ikke er omgåelsesmuligheder, der stiller danske
virksomheder dårligere i international konkurrence?
Svar:
Lovforslagets forbudsbestemmelser følger af direktiv 2019/633/EU om
urimelig handelspraksis i relationer mellem virksomheder i landbrugs- og
fødevareforsyningskæden (direktivet). Det følger af direktivets artikel 3,
stk. 4, at direktivets forbudsbestemmelser som minimum finder anvendelse
i enhver handel, der falder inden for direktivets anvendelsesområde, idet
forbudsbestemmelserne er internationalt præceptive. International præcep-
tivitet betyder, at dansk ret ikke kan fraviges ved aftale.
Eftersom direktivet er et minimumsdirektiv, har EU-medlemsstaterne mu-
lighed for at udvide direktivets anvendelsesområde. Det danske lovforslag
indebærer en udvidelse af anvendelsesområdet, idet forbudsbestemmel-
serne finder anvendelse i flere handler.
Det følger endvidere af lovforslaget, at det alene er direktivets minimums-
beskyttelse, der er internationalt præceptiv, hvilket også er i tråd med di-
rektivet. Det har været hensigten at sikre, at de bestemmelser, der som
følge af direktivet er gældende i alle EU-medlemsstater, også kan håndhæ-
ves af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, selvom parternes lovvalg pe-
ger på et andet lands lovgivning
herunder også et land uden for EU. Sam-
tidig sikres det med den foreslåede bestemmelse, at Konkurrence- og For-
brugerstyrelsen ikke håndhæver en dansk overimplementering i tilfælde,
hvor parterne konkret har aftalt det modsatte og indrettet sig i overensstem-
melse hermed.
Der er under lovprocessen udtrykt bekymring for, om lovvalg kan udgøre
en omgåelsesmulighed. Det kan hertil siges, at virksomheder, der handler
med hinanden, og som er etableret i hver deres land, som udgangspunkt frit
kan aftale, hvilket lands lovgivning deres aftaleforhold skal være under-
lagt. Dette gælder dog ikke i de tilfælde, hvor begge aftalens parter er etab-
leret i Danmark. I sidstnævnte tilfælde vil lovforslagets forbudsbestemmel-
ser være ufravigelige.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 184 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm., om der kan være omgåelsesmuligheder, der stiller danske virksomheder dårligere i international konkurrence, til erhvervsministeren
Lovvalgsaftaler er et helt sædvanligt led i en kommerciel aftale mellem to
parter, der er etableret i forskellige lande, og lovvalgsaftaler indgås primært
for at skabe klarhed over, hvad der skal gælde for aftaleforholdet og even-
tuelle tvister, der måtte opstå i forbindelse hermed.
Lovvalg har derfor betydning for en lang række forhold, herunder også
f.eks. erstatning i tilfælde af tvister mellem parterne. Lovgivning om uri-
melig handelspraksis er således blot ét af mange forhold i en kommerciel
aftale som iagttages ved lovvalg.
Hvis lovgivning skal gøres internationalt præceptiv
hvilket forekommer
meget sjældent
er det vurderingen, at den pågældende lovgivning skal
være udtryk for mere end beskyttelse af en privat parts interesser. Det er
vurderingen, at den del af lovforslaget, der udgør overimplementering,
ikke har en karakter, der begrunder international præceptivitet.
Jeg mener derfor ikke, at sådanne sædvanlige lovvalgsaftaler er udtryk for
en omgåelsesmulighed, der stiller danske virksomheder dårligere i den in-
ternationale konkurrence, eller at der i øvrigt er grundlag for at udvide lov-
forslaget på dette punkt.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2