Erhvervsudvalget 2020-21
L 184
Offentligt
2370937_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
12. april 2021
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 25 til L184 stillet af Erhvervsudvalget den 7.
april 2021.
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere præsentationen fra Coop, jf. L 184 - bilag 11?
Svar:
Coop anfører, at alle interessenter er enige om, at UTP-reglerne helt grund-
læggende er unødvendige i Danmark, og at UTP-reglernes skadelige effek-
ter for den frie konkurrence og for dagligvarebranchen er erkendte.
Trods dansk modstand mod direktivet er det nu vedtaget og skal imple-
menteres i dansk lov. Det er derfor ikke muligt at undgå implementering
af UTP-reglerne. Udfordringen har herefter været at implementere direkti-
vet under hensyntagen til balancen mellem den effektive konkurrence og
samtidig sikre, at reglerne ikke bliver unødigt komplekse.
Formålet med den valgte implementeringsmodel er bl.a. at gøre det enklere
for virksomhederne at vurdere, hvornår reglerne finder anvendelse. Desu-
den har dele af erhvervslivet argumenteret for, at også de helt store leve-
randører bør omfattes af reguleringen, da de store leverandører ellers vil
kunne opnå en fordel i konkurrencen ved at kunne tilbyde favorable vilkår
til købere, som mindre leverandører ikke fremadrettet vil have mulighed
for at tilbyde. Udvidelsen af beskyttelsen til også at gælde de største leve-
randører har derfor også til formål at tilnærme ensartethed i forhandlings-
vilkårene.
Coop anfører, at UTP-direktivet vil have betydning for Coop og de selv-
stændige brugsforeningers likviditet. Coop anfører, at den negative likvi-
ditetseffekt for Coop og de selvstændige brugsforeninger medfører en ri-
siko for butikslukninger i de små lokale samfund.
Jeg anerkender, at den foreslåede ordning
såvel som en minimumsimple-
mentering
vil kunne påvirke virksomhedernes likviditet.
Jeg vil i den forbindelse gerne understrege, at det fortsat vil være muligt at
forhandle om mange andre forhold end betalingsfrister. Det er derfor mu-
ligt, at påvirkningen af likviditeten vil kunne balanceres i f.eks. varernes
pris eller andre leveringsvilkår.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 184 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om kommentar til præsentation fra Coop, til erhvervsministeren
Lovforslaget vil både medføre positive og negative konsekvenser for de
mindre lokalsamfund. Dette skyldes en forventning om, at mindre leveran-
dører af landbrugs- og fødevarer vil nyde en beskyttelse som følge af di-
rektivet. Da det netop er disse virksomheder, der hyppigere er at finde i
landdistrikterne, vil lovforslaget på den måde gavne de mindre lokalsam-
fund.
Jeg er opmærksom på risikoen for negative effekter i de små lokalsamfund,
og vil sørge for at dette
i det omfang det er muligt
indgår i den planlagte
evaluering af loven.
Jeg noterer mig, at Coop gør en indsats for at støtte små lokale leverandø-
rer, herunder ved at tilbyde hurtig betaling, ved crowd funding-projekter
og ikke mindst ved fremrykkede betalinger for at afhjælpe corona-konse-
kvenserne. Jeg finder, at det er en anerkendelsesværdig disposition fra
Coops side, og jeg håber, at Coop vil fortsætte sit arbejde for at bevare og
styrke små leverandører i Danmark.
Jeg noterer mig endvidere, at Coop foreslår et frivilligt kodeks frem for
den foreslåede udvidelse af lovens anvendelsesområde. Den foreslåede im-
plementeringsmodel er primært begrundet i et ønske om regelforenkling
og mere ensartede forhandlingsvilkår. Det er derfor min vurdering, at et
kodeks i tillæg til minimumsimplementering ikke er en egnet løsning til at
sikre dette.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2