Erhvervsudvalget 2020-21
L 184
Offentligt
2370478_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
07. april 2021
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 14 til L184 stillet af Erhvervsudvalget den 23.
marts 2021
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for styrkeforholdet målt i omsætning på koncern-
niveau mellem de 10 største producenter og afsættere af fødevarer på det
danske marked og de største danske detailkæder målt i omsætning i
2019? Ministeren bedes oversende en oversigt.
Svar:
Der er ikke umiddelbart adgang til registerdata, som kan anvendes til of-
fentliggørelse af enkeltvirksomheders oplysninger.
I stedet vil jeg redegøre for forholdet mellem udvalgte danske dagligvare-
kæder og udvalgte leverandører af landbrugs- og fødevarer i Danmark.
Blandt fødevareproducenterne er valgt en blanding af store danske og store
internationale virksomheder.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Dagligvarekæde
ALDI
Salling Group
Rema 1000
COOP Danmark
Dagrofa
Fleggaard
Hørkram Danmark A/S
KNI
Pisiffik
Løvbjerg Supermarked
Koncernomsætning 2019
(mia. kr.)
578,6
57,0
52,9
43,0
17,2
6,6
3,5
2,5
1,2
1,0
Kilde: Virksomhedernes årsrapporter
Fødevareproducent
Nestle
Unilever
Koncernomsætning 2019
(mia. kr.)
623,4
386,7
L 184 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om omsætningen for de ti største producenter og afsættere af fødevarer og de største danske detailkæder, til erhvervsministeren
2370478_0002.png
Mars
Mondelez
Kraft Heinz
Kellogg Company
Arla
Carlsberg
Danish Crown
Kilde: Virksomhedernes årsrapporter
220,5
163,0
157,4
85,5
78,1
65,9
61,0
Det fremgår af tabellerne, at blandt de udvalgte, så er de store fødevare-
producenter typisk er en del større end dagligvarekæderne i Danmark, når
man måler på årlig koncernomsætning.
Lovforslaget indeholder en øvre omsætningsgrænse, hvor der i handler
med de helt store leverandører med en årlig omsætning på over 350 mio.
euro gælder en maksimalbetalingsfrist på 60 dage i stedet for 30 dage, uan-
set om der handles med letfordærvelige landbrugs- og fødevarer eller ej.
Denne grænse er fastsat for at undgå unødig beskyttelse af meget store le-
verandører, der må forventes at have en betydelig forhandlingsstyrke. Sam-
tidig sikrer en maksimal betalingsfrist på 60 dage, at de helt store leveran-
dører ikke bliver meget mere attraktive at handle med, på bekostning af de
mindre leverandører, ved at kunne tilbyde meget lange betalingsfrister.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2