Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 26. marts 2021
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 23 til L179 stillet den 24. marts 2021 efter ønske fra
Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Spørgsmål nr. 23
”Man
må forstå svaret på spørgsmål 11 således, at cellofan og viskose ligner og opfører sig som plastik,
og at Miljøstyrelsen vurderer, at de “kan have en effekt på natur-
og havmiljøet på samme vis som
engangsprodukter af andre plastiktyper omfattet af engangsplastikdirektivet”. Hvordan vil ministeren
undgå de skadelige effekter af engangsprodukter i viskose og cellofan i den danske natur, hvis disse
materialer undtages fra kravene i engangsplastdirektivet?”
Svar
Som det oplyses i svaret på spørgsmål 22, forventes det ikke at være rentabelt for virksomheder at
skifte produktion af engangsplastprodukter ud med alternative materialer, herunder produkter af
viskose og cellofan, da produktionsomkostningerne vil være højere. Viskose anvendes i dag primært til
produktion af vådservietter. Såfremt viskose og cellofan ikke omfattes af Kommissionens
retningslinjer, vil det derfor betyde, at vådservietter lavet af 100 % viskose ikke skal påføres mærkning
med indhold af plastik, og ikke vil være omfattet af den udvidede producentansvarsordning for
cigaretfiltre, vådservietter og balloner, som foreslås med lovforslaget. Vådservietter, som er en
blanding af viskose og andre plasttyper, vil være omfattet af begge dele.
I en kortlægning af henkastet affald udarbejdet af NIRAS for Miljøstyrelsen, fremgår det, at
vådservietter sjældent identificeres som henkastet affald i Danmark, hvorfor der ikke kan estimeres et
antal eller en mængde, som det er tilfældet med f.eks. cigaretskod. Vådservietter vurderes derfor at
udgøre en minimal andel af det plastikaffald, som henkastes i naturen i Danmark i dag.
På baggrund af ovenstående vurderes problemet at være af et mindre omfang, såfremt viskose og
cellofan ikke omfattes af Kommissionens vejledning. Dog arbejder jeg for at have det med i
retningslinjerne for at sikre klarhed om implementeringen. Kommer det ikke med, vil
markedsudviklingen blive fulgt, så der kan gribes ind, hvis formålet med engangsplastdirektivet på
denne måde omgås.
Rapporten
”Udvidet
producentansvar og oprydningsansvar - Analyse af renhold og mulig model for
omkostningsfordeling”
kan findes her:
https://www2.mst.dk/Udgiv/publikationer/2020/09/978-87-
7038-231-1.pdf
Lea Wermelin
/
Janne Birk Nielsen
Miljøministeriet
•
Slotsholmsgade 12
•
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
•
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mim.dk