Skatteudvalget 2020-21
L 178
Offentligt
2355861_0001.png
16. marts 2021
J.nr. 2020 - 3004
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 178 - Forslag til Lov om ændring af afskrivningsloven, ligningsloven, pen-
sionsafkastbeskatningsloven og lov om afgift af svovl (Forhøjelse af grænsen for straksaf-
skrivning m.v., midlertidig forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for nye driftsmidler, for-
længelse af den midlertidige forhøjelse af fradrag for udgifter til forsøgs- og forsknings-
virksomhed og forlængelse af bundfradrag i svovlafgiften).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 2. marts 2021. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kim Valentin (V).
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
L 178 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, at det forhøjede fou-fradrag, der følger med LL § 8 B med det formål at subsidiere fou, hverken kan anvendes af erhververen eller overdrageren, til skatteministeren
2355861_0002.png
Spørgsmål
Kommer det bag på ministeren, at hverken den virksomhed, der afholder udgifter til
køb af et forsknings- og udviklingsprojekt, eller den virksomhed, der som led i sin
forskningsvirksomhed har solgt/leveret forsknings- og udviklingsprojektet, kan anvende
ligningslovens § 8 B og det forhøjede FoU-fradrag på udgifterne til forsknings- og udvik-
lingsprojektet?
Udgifter til køb af et forsknings- og udviklingsprojekt kan således ifølge Skattestyrelsens
opdaterede Juridiske Vejledning udgivet januar 2021 ikke fradrages efter LL § 8 B, lige-
som virksomheder, der har det som erhverv at drive forskning, heller ikke kan anvende
ligningslovens § 8 B ifølge ministerens svar på SAU alm. del
spørgsmål 266.
Mener ministeren, at det er en hensigtsmæssig retstilstand, at det forhøjede FoU-fradrag,
der følger med LL § 8 B med det formål at subsidiere FoU, hverken kan anvendes af er-
hververen eller overdrageren (når denne driver erhverv med forskning) for de udgifter,
der er medgået til forsknings- og udviklingsprojektet?
Svar
Regeringen er generelt positiv indstillet mhp. at styrke virksomhedernes incitament til at
investere i forskning og udvikling. Det er centralt for at fastholde virksomhedernes kon-
kurrenceevne og styrker produktiviteten til gavn for hele samfundet. Med lovforslaget fo-
reslås det således at forlænge det forhøjede fradrag på 130 pct., hvilket målrettet vil un-
derstøtte frembringelsen af ny videnskabelig eller teknisk viden.
Jeg mener også, at vi i lovforslaget har fundet den rigtige balance i forhold til at sikre, at
det forhøjede fradrag er så målrettet som muligt.
Efter statsskattelovens § 6, st. 1, litra a, er der fradrag for udgifter, der er anvendt til at
”erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten”. Efter ligningslovens § 8 B er der fradrag
for udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed, som ifølge forarbejderne til bestemmel-
sen defineres som anvendelsen af videnskabelig eller teknisk viden til at frembringe nye
eller væsentligt forbedrede materialer, mekanismer og produkter, processer, systemer eller
tjenesteydelser. Derfor er det netop også omkostninger, der omfattes af bestemmelsen i
ligningslovens § 8 B, der er relevante. Et generelt forhøjet fradrag for almindelige drifts-
omkostninger vil derimod svare til en nedsættelse af selskabsskatten generelt, hvilket vil
medføre en markant forhøjelse af mindreprovenuet.
Side 2 af 2