Erhvervsudvalget 2020-21
L 176
Offentligt
2356317_0001.png
Erhvervsudvalget
ERHVERVSMINISTEREN
17. marts 2021
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 1 vedr. L 176 stillet af udvalget den 10. marts
2021 efter ønske fra Anne Matthiesen (V).
Spørgsmål:
Vil ministeren præcisere, hvad der er årsagen til, at der i lovforslag L176
(lov om ændring af lov om produkter og markedsovervågning, lov om er-
hvervsfremme, lov om sikkerhed til søs, lov om fyrværkeri og andre pyro-
tekniske artikler og lov om maritim fysisk planlægning) er et kryds i det
sammenfattende skema ud for, at lovforslaget går videre, end direktivet
kræver?
Svar:
Der er to årsager til, at lovforslaget går end EU's markedsovervågningsfor-
ordning.
For det første omfatter lovforslagets anvendelsesområde, jf. § 1, nr. 3, må-
leinstrumenter, der ikke er omfattet af EU's’ harmoniseringslovgivning,
men i stedet reguleres af nationale regler. Det gælder eksempelvis varme-
fordelingsmålere, der anvendes som grundlag for fordeling af varmeudgif-
ter, og målere, der anvendes til at måling af forbrug af køleenergi i fjern-
køleanlæg og centralkøleanlæg. Med lovforslaget lægges der op til, at disse
produkter skal omfattes af produktlovens anvendelsesområde, herunder
også lovens kontrolbeføjelser og sanktioner på linje med de andre målein-
strumenter, der er omfattet af EU’s harmoniseringslovgivning og en række
andre produkter. Det gøres for at fastholde produktlovens ensartede ramme
for kontrol med produkters sikkerhed og lovlighed som har til formål at
skabe gennemsigtighed og ensartede vilkår for virksomhederne samt højne
forbrugerbeskyttelsen.
For det andet lægger lovforslaget op til, at produktlovens kontrolbeføjelser
på følgende områder går videre end de minimumsbeføjelser, som markeds-
overvågningsforordningen pålægger medlemsstaterne at tildele kontrol-
myndighederne. Det vedrører konkret hjemlen til at føre kontrol med skjult
identitet i forbindelse med onlinekontroller. Derudover vedrører det hjem-
len til, at myndighederne, via domstolene, kan blokere for adgangen til
platforme og onlinegrænseflader, der markedsfører farlige produkter fra
f.eks. 3. lande og ikke efterkommer myndighedens påbud om at fjerne dem.
Konkret indeholder produktloven mulighed for, at adgangen til online-
grænsefladen også skal kunne blokeres ved gentagelsestilfælde, f.eks. når
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 176 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvad der er årsagen til, at der er et kryds i det sammenfattende skema ud for, at lovforslaget går videre, end direktivet kræver, til erhvervsministeren
en onlineplatform igen og igen markedsfører farlige produkter målrettet
danske forbrugerne. Det er denne sidste del, som går videre end markeds-
overvågningsforordningen.
Både kontrolbeføjelsen samt muligheden for at blokere i gentagelsestil-
fælde findes allerede i den gældende produktlov. Med lovforslaget kom-
mer disse hjemler også til at omfatte de produkter, der tilføjes til lovens
anvendelsesområde. Derudover vil kontrolbeføjelserne i produktloven
også kunne anvendes ved tilsyn med skibsudstyr, fritidsfartøjer og person-
lige fartøjer, i det omfang beføjelserne ikke allerede fremgår af lov om sik-
kerhed til søs.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2