Skatteudvalget 2020-21
L 166
Offentligt
2337949_0001.png
18. februar 2021
J.nr. 2021 - 955
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 166 - Forslag til Lov om ændring af lov om midlertidig udskydelse af angi-
velses- og betalingsfrister m.v. på skatteområdet i forbindelse med covid-19, lov om ren-
tefrie lån svarende til indberettet A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i forbindelse med co-
vid-19 og lov om rentefrie lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og fremrykket
udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 10. februar 2021. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
L 166 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om at bekræfte, at ministeren har tilkendegivet, at små og mellemstore virksomheder vil kunne få udbetalt rentefrie lån svarende til den moms, der skal afregnes 1. marts 2021, før virksomhederne har indbetalt momsen, til skatteministeren
2337949_0002.png
Spørgsmål
Det forlyder, at ministeren har tilkendegivet, at små og mellemstore virksomheder vil
kunne få udbetalt rentefrie lån svarende til den moms, der skal afregnes 1. marts 2021, før
virksomhederne har indbetalt momsen. Kan ministeren bekræfte dette? I bekræftende
fald bedes ministeren redegøre for, hvordan dette rent praktisk vil foregå, når det fremgår
af lovforslaget, at der først kan anmodes om lånene fra og med den 17. marts 2021.
Svar
Med lovforslaget får små og mellemstore virksomheder mulighed for at anmode om et
rentefrit lån svarende til den moms, der rettidigt er angivet senest den 1. marts 2021.
Låneordningen fungerer som en udskydelse af betalingsfristen for de virksomheder, som
anmoder om det. Det betyder, at det er en forudsætning for ordningen, at betalingsfristen
for momsen er indtrådt. I praksis betyder det, at alene virksomheder, som har indbetalt
momsen for de pågældende perioder, vil få udbetalt et beløb som et rentefrit lån. Virk-
somheder som rettidigt har angivet, men ikke indbetalt momsen, vil i stedet de facto få en
rentefri henstand på det angivne beløb, såfremt de anmoder om et lån.
I lovforslaget er der lagt op til, at der kan anmodes om momslån i perioden fra og med
17. marts 2021 til og med 14. april 2021. Det skyldes, at Skatteforvaltningen ikke har de
fornødne specialiserede ressourcer til at håndtere åbningen af alle tre foreslåede låneord-
ninger på én gang. Der lægges derfor op til, at de foreslåede låneordninger åbnes på for-
skellige tidspunkter, således at der åbnes først for de lån, som vedrører beløb, der har tid-
ligst indberetningsfrist osv.
De virksomheder, som ikke har mulighed for at indbetale momsen rettidigt, vil i en kort
periode
dvs. fra den dag, hvor en betalingsfrist er indtrådt (fx 1. marts 2021 for mom-
sen), og indtil lånet ydes
skulle betale renter af de manglende betalinger. Samtidig vil
virksomhederne også kunne opleve at blive rykket for betalingerne, da der automatisk
dannes renter og udsendes rykkere i it-systemerne, når en indbetaling ikke sker rettidigt.
De foreslåede ordninger er udformet efter samme model som de tidligere låneordninger.
Der er som sagt kun tale om en kort periode før virksomheder, der søger om et lån, enten
får lånet udbetalt eller får en rentefri henstand. Samlet set er det således min opfattelse, at
de foreslåede låneordninger er gode ordninger, der sammen med de mange andre hjælpe-
pakker bidrager til at holde hånden under danske virksomheder og arbejdspladser.
Side 2 af 2