Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 30-01-2021
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: SUMLFI
Sagsnr.: 2101221
Dok. nr.: 1576273
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 29. januar 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 16 (L 152) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Hans Andersen (V), Martin Geertsen (V) og Torsten Schack
Petersen (V).
Spørgsmål nr. 16:
”Ministeren
bedes redegøre for, at såfremt vandrende arbejdstagere ikke kan selviso-
lere sig de steder, de plejer at bo, hvor de i så fald skal indkvartere sig, og hvem der i
givet fald betaler?”
Svar:
Efter de gældende regler i sundhedsloven har kommunalbestyrelsen ansvar for at
stille faciliteter til rådighed til isolation af borgere, der er konstaterede smittede med
covid-19, og som på baggrund af kommunens visitation af hensyn til andres sundhed
frivilligt vil lade sig isolere på en sådan facilitet. Ophold på en kommunal isolationsfa-
cilitet er vederlagsfri for borgeren. Aktuelt gælder desuden, at isolationsfaciliteten til-
byder vederlagsfri forplejning under opholdet i form af tre daglige hovedmåltider.
Personer, som ikke har bopæl i Danmark, men som opholder sig midlertidigt her i lan-
det, er efter de gældende regler omfattet af målgruppen for ophold på kommunale
isolationsfaciliteter. Det betyder, at f. eks. udenlandske statsborgere, der opholder
sig midlertidigt i Danmark, herunder som turister eller vandrende arbejdstagere, er
omfattet af tilbuddet, hvis de i øvrigt er omfattet af målgruppen.
For yderligere at mindske risikoen for spredning af smitte med covid-19, herunder
nye og mere smitsomme virusvarianter, foreslås det med lovforslaget (L 152) at ud-
vide kredsen af personer, der omfattes af tilbuddet om frivilligt ophold på en kommu-
nal isolationsfacilitet efter sundhedslovens § 210 a, så tilbuddet også omfatter bor-
gere, der er i risiko for at være smittede og afventer test for covid-19.
Den foreslåede udvidelse indebærer, at blandt andet borgere, der indrejser fra udlan-
det, og som af hensyn til risiko for smittespredning, jf. lovforslagets § 1, nr. 3, og reg-
ler fastsat i medfør heraf, skal testes og isolere sig, vil være omfattet af tilbuddet om
frivilligt ophold på en kommunal isolationsfacilitet, hvis de pågældende borgere i øv-
rigt er omfattet af målgruppen for tilbuddet.
Denne udvidelse vil også omfatte personer, som ikke har bopæl her i landet, men
som opholder sig midlertidigt i Danmark.
Det skal dog i den forbindelse bemærkes, at det også fremgår af den foreslåede § 16
a, stk. 1, 2. pkt. i epidemiloven, at der vil kunne fastsættes regler om, at en indrej-
sende, der omfattes af krav om isolation efter regler udstedt i medfør af den foreslå-
ede § 16 a, stk. 1, 1. pkt. i epidemiloven, selv skal afholde udgifterne til isolation.