Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 148 , L 148 A , L 148 B
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 67
Folketinget 2020-21
Tillægsbetænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 16. december 2020
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning
(Gennemførelse af elmarkedsdirektivet, ensretning af udløbsdatoer for netbevillinger m.v.)
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Dan Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og forsyningsministeren har stillet 2 æn‐
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil‐
lede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved afgivelsen af tillægsbetænk‐
ningen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Udvalget
Udvalget beder ministeren om at igangsætte et arbejde,
hvor
1) forskellige muligheder for geografisk differentierede
tariffer med særlig fokus på lokalt samspil mellem forbrug
og produktion via det kollektive net vurderes i forhold til
samfundsøkonomi, fordelingsvirkninger, statens afgiftspro‐
venu og administrerbarhed og
2) en justering eller afskaffelse af matrikelkravet og reg‐
lerne for direkte linjer vurderes i forhold til samspil mellem
forbrug og produktion i elsystemet, herunder f.eks. borgere‐
nergifællesskaber, og under hensyn til samfundsøkonomi,
fordelingsvirkninger, statens afgiftsprovenu og administrer‐
barhed.
Arbejdet bør være færdigt i 2021.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler: Re‐
geringen bedes inden udgangen af indeværende folketings‐
samling fremlægge en plan for og præsentere initiativer til,
hvordan vi sikrer, at elnettet også i fremtiden er stabilt og
kan håndtere de store mængder strøm, vi skal bruge i frem‐
tiden. Nogle rapporter fra bl.a. regeringens eget klimapart‐
nerskab for energi og forsyning fremskriver, at det danske
elforbrug bliver fordoblet frem mod 2030, fordi elektricitet
overtager pladsen fra fossile brændsler i vores varmepro‐
duktion, i transporten og i industrien. Og i klimaaftalen for
energi og industri fra juni i år er der enighed om, at regerin‐
gen har til opgave at præsentere initiativer, der understøtter
den fortsatte udvikling af elinfrastrukturen. Det mangler re‐
geringen fortsat at levere på.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
udval‐
get:
Til § 1
1)
I det under
nr. 32
foreslåede
§ 22, stk. 4,
indsættes i
1. pkt.
efter »netudviklingsplanerne«: »og planernes form og
struktur«, og »Forsyningstilsynet og offentliggørelse« æn‐
dres til: »Forsyningstilsynet, offentliggørelse og relaterede
processuelle forhold«, og
3. pkt.
udgår.
[Ændret ansvarsfordeling]
2)
I den under
nr. 45
foreslåede
§ 45 a
indsættes i
stk. 2, 1.
pkt.,
efter »elforsyningsnet«: », og om, at netvirksomheder‐
ne ved anskaffelse af elektricitet til at dække nettabet i deres
elforsyningsnet kan indkøbe VE-elektricitet«.
[Netvirksomhedernes indkøb af VE-elektricitet ved indkøb
af elektricitet til dækning af netkøb]
AX025487