Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 148 , L 148 A , L 148 B
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
14. april 2021
J nr.
2020-3173
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 8. april 2021 stillet mig følgende
spørgsmål 50 til L 148, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Carsten Kissmeyer (V).
Spørgsmål 50
Med henvisning til spørgsmål 16 til L 148, vil ministeren oplyse, hvorvidt det natio-
nale CO2-fortrængningskrav, som i 2030 lyder på 7 pct., kan opfyldes ved brug af
UER-kreditter
op til 6 pct., som foreskrives i EU’s FQD, før CO2-fortrængningskra-
vets skærpede krav træder i kraft? Vil ministeren ligeledes redegøre for, hvorvidt
dette påvirker incitamentet og forventede investeringer i bæredygtige alternative
brændsler som f.eks. anden generations og avanceret biodiesel eller Power-to-X?
Svar
I Aftale om grøn omstilling af vejtransporten bliver det nugældende iblandingskrav
fra 2022 erstattet med et nationalt CO
2
-fortrængningskrav for benzin, diesel og gas.
Samtidig vil brændstofleverandørerne være omfattet af brændstofkvalitetsdirektivet
(FQD), der bl.a. indeholder et reduktionskrav på 6 pct.
De to krav har visse ligheder, idet det nationale CO
2
-fortrængningskrav anvender
samme opgørelsesmetode og omfatter samme brændstofbase som FQD. Det nati-
onale CO
2
-fortrængningskrav må således antages at medføre en forenkling af reg-
lerne for brændstofleverandørerne. Det nationale CO
2
-fortrængningskrav er dog et
skærpet krav sammenlignet med FQD-kravet, da det ikke vil være muligt at opfylde
det nationale krav ved anvendelse af kreditter og el,
jf. KEF 2020-21 alm. del svar
på spm. 100.
Det nationale CO
2
-fortrængningskrav indfases fra 3,4 pct. i 2022-24 stigende til i
udgangspunktet 5,2 pct. i 2025, 6 pct. i 2028 og 7 pct. i 2030 og frem. Det skønnes,
at det nationale CO
2
-fortrængningskrav på 3,4 pct. vil medføre, at de danske
brændstofleverandører vil anvende UER-kreditter til opfyldelsen af det resterende
FQD-krav, mens det nationale CO
2
-fortrængningskrav ikke kan opfyldes gennem
UER-kreditter og derfor på sigt vil medføre, at de danske brændstofleverandører vil
opfylde FQD-kravet uden brug af UER-kreditter.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
www.kefm.dk
Side 1/1