Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 148 , L 148 A , L 148 B
Offentligt
2359489_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
22. marts 2021
J nr.
2018 - 3458
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har stillet mig følgende spørgsmål 23 til L
148, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Tommy
Ahlers (V).
Spørgsmål 23
Som følge af VE II-direktivet tilføjes en beregningsmæssig bonus, når de sam-
lede CO2-reduktioner fra biogasproduktionen opgøres, på 45 g CO2e/MJ hus-
dyrgødning svarende til 54 kg CO2e/t husdyrgødning, der anvendes som sub-
strat i biogasanlægget. Er det korrekt forstået, at implementeringen af L 148
medfører, at denne CO2-bonus tildeles biogasanlægget, og at landmanden der-
med ikke kan medregne de 54 kg CO2e i sit bedriftsregnskab, selv om CO2-re-
duktionen følger af landmandens forbedrede landbrugs- og gødningsforvalt-
ning?
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Energistyrelsen, som oplyser følgende, hvortil
jeg kan henholde mig:
”Implementeringen
af L148 medfører, at alle biogasanlæg som noget nyt er un-
derlagt bæredygtighedskrav og skal dokumentere bæredygtigheden af deres
biogasproduktion. Anlæg idriftsat den 1. januar 2021 og herefter er desuden un-
derlagt et krav om drivhusgasreduktioner.
I VE II-direktivet er drivhusgasreduktionen for et biomassebrændsel, herunder
biogas, beregnet ud fra de samlede emissioner fra hele forsyningskæden, her-
under anvendte biomasser, dyrkning, høst, transport, procesenergi og energi-
konvertering sammenlignet med en fossil reference. Når biogassen baseres på
husdyrgødning, kan der tilføjes en bonus i beregningen af biogassens drivhus-
gasreduktion på 45 g CO
2
eq/MJ husdyrgødning (-54 kg CO
2
eq/t frisk produkt)
for forbedret landbrugs- og husdyrgødningsforvaltning. Bonussen for den for-
bedrede landbrugs- og husdyrgødningsforvaltning fremgår af VE II-direktivet og
er bestemt ud fra forskellen på den drivhusgasemission, der finder sted ved lag-
ring af uafgasset husdyrgødning sammenlignet med lagring af afgasset husdyr-
gødning efter biogasproduktion.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 148 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om, hvorvidt implementeringen af forslaget medfører, at en CO2-bonus tildeles biogasanlægget, og at landmanden dermed ikke kan medregne de 54 kg CO2-e i sit bedriftsregnskab, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2359489_0002.png
Den samlede drivhusgasemissionsbesparelse opgøres, når biomassebrændslet
(her biogas) anvendes som erstatning for det fossile alternativ. Beregningen fo-
retages med henblik på at sikre overholdelse af direktivets art. 29 stk. 10 om
drivhusgasemissionsbesparelser ved anvendelse af biobrændstoffer, flydende
biobrændsler og biomassebrændsler.
Beregningen i VE II-direktivet foretages for alle biomassebaserede brændsler
med henblik på at sikre, at der sker en vis minimumsreduktion af drivhusgasser,
jf. artikel 29 stk. 10 samt tilhørende bilag. Da beregningen omfatter hele forsy-
ningskæden for brændslerne, er det ikke relevant at opdele drivhusgasreduktio-
nen mellem landmand og biogasanlæg. Klimaeffekten kan alene henføres til an-
vendelsen af brændslet (her biogas), når det anvendes som erstatning for det
fossile alternativ, altså fx når biogas opgraderes og tilføres gasnettet.
Der sker dermed ikke en tilbageførsel af klimaeffekten til landmanden, som leve-
rer husdyrgødningen. Det må forventes, at en evt. økonomisk værdi af drivhus-
gasreduktionen forbundet med afgasning af gylle indgår som forhandlingspara-
meter, når der indgås leveranceaftaler mellem leverandørerne af gylle og bio-
gasanlæggene.”
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side 2/2