Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21
L 139 , L 139 A , L 139 B
Offentligt
2325115_0001.png
Skatteudvalget 2020-21
L 139 endeligt svar på spørgsmål 11
Offentligt
23. januar 2021
J.nr. 2020 - 10952
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 139 - Forslag til lov om rentefrie lån svarende til indberettet A-skat og ar-
bejdsmarkedsbidrag og udskydelse af betalingsfrist for registreringsafgift af motorkøretø-
jer i forbindelse med covid-19.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 11 af 21. januar 2021. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
L 139 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om, hvor mange handler af biler der har været, hvor køber har benyttet sig af fortrydelsesretten på 14 dage, hvormed forhandlerne ikke kan få for meget betalt registreringsafgift refunderet, til skatteministeren
2325115_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvorfor regeringen valgte at lade bilforhandlere betale for
meget i afgift i første del af 2021?
Svar
Regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten indgik den 4. de-
cember 2020 aftale om en grøn omstilling af vejtransporten.
De nye regler, der vedrører registreringsafgiften, får virkning fra lovforslagets fremsæt-
telse den 18. december 2020, når loven er trådt i kraft. Det fremgår af aftalen, at det for-
ventes, at ændringerne i registreringsafgiften kan systemunderstøttes og dermed træde i
kraft den 1. juni 2021.
Frem til 1. juni 2021, hvor loven er vedtaget og trådt i kraft, skal der indbetales registre-
ringsafgift efter gældende regler til Skatteforvaltningen, og der vil herefter vil ske evt. til-
bagebetaling/efteropkrævning. Tilbagebetalingen/efteropkrævningen sker i forhold til
dem, der har pligt til at afregne afgiften, dvs. forhandlerne.
Der betales registreringsafgift i forbindelse med et køretøjs første registrering i Danmark.
Det sker i forbindelse med salg til kunden, hvor afgiften betales af kunden til forhandle-
ren, og køretøjet indregistreres. Forhandlerne (selvanmeldere) indbetaler registreringsaf-
gift til Skatteforvaltningen for én måned ad gangen med frist den 15. i den efterfølgende
måned. De køretøjer, som forhandlerne har på lager, og som ikke er solgt og indregistre-
ret, betales der ikke registreringsafgift af.
Forhandlerne har oplyst til Skatteministeriet, at de ved tidligere omlægninger i de fleste
tilfælde har opkrævet den nye registreringsafgift fra kunden, så der ikke er et mellemvæ-
rende mellem kunden og forhandleren. I disse tilfælde vil der således kun være et mellem-
værende mellem forhandleren og Skatteforvaltningen, som håndteres ved efteropkræv-
ning/tilbagebetaling fra 1. juni 2021. Med forslaget vil der ske en likviditetsmæssig for-
skydning for bilforhandlerne.
Overordnet vil der være en likviditetsmæssig fordel ved salg af konventionelle biler, mens
der vil være en likviditetsmæssig ulempe ved salg af nul- og lavemissionsbiler. Det er såle-
des ikke entydigt, om de enkelte bilforhandlere vil betale for meget i afgift i forhold til de
regler, der forventes at træde i kraft den 1. juni 2021.
Som alternativ til den aftalte model har det været overvejet, at de nye regler først får virk-
ning fra 1. juni 2021, hvor omlægningen kan systemunderstøttes. En sådan model vil dog
forventeligt betyde, at forbrugerne vil udskyde deres køb af grønne biler, idet indfasnings-
procenten i perioden fra 1. januar og frem til 1. juni 2021 udgør 65 pct. som følge af gæl-
dende regler. Salget af grønne biler vil derved gå i stå
stik mod intentionen bag aftalen.
Aftalepartierne har derfor lagt vægt på, at de nye regler
og ikke mindst de nye lempelige
afgifter for grønne biler - får virkning fra fremsættelse af lovforslaget, så den grønne om-
stilling af bilparken fastholdes.
Side 2 af 2