Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21
L 139 , L 139 A , L 139 B
Offentligt
2322486_0001.png
22. januar 2021
J.nr. 2020 - 10952
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 139 - Forslag til lov om rentefrie lån svarende til indberettet A-skat og ar-
bejdsmarkedsbidrag og udskydelse af betalingsfrist for registreringsafgift af motorkøretø-
jer i forbindelse med covid-19.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 18. januar 2021.
Morten Bødskov
/ Annemette Ottosen
L 139 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelsen af 18/1-21 fra Danske Soloselvstændige vedrørende foretræde om udskydelse af moms, til skatteministeren
2322486_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 18. januar 2021 fra Danske Soloselvstæn-
dige vedrørende foretræde om udskydelse af moms, jf. L 139 - bilag 4.
Svar
1.
Danske Soloselvstændige anfører, at moms gerne må styres nationalt og henviser til en
udtalelse fra en advokat, hvoraf det bl.a. fremgår, at medlemsstaterne kan foretage støtte-
foranstaltninger, der er til gavn for alle virksomheder (f.eks. løntilskud, suspension af be-
talinger af selskabsskatter og moms eller socialsikringsbidrag).
Kommentar
Skatteministeriet ser som udgangspunkt ikke statsstøtteretlige problemer i forhold til at
udskyde angivelses- og betalingsfristerne for moms generelt, hvilket der heller ikke er gi-
vet udtryk for i det omtalte svar fra Skatteministeriet.
2.
Danske Soloselvstændige henviser til et tidligere svar fra Skatteministeriet om, at det på
grund af systemmæssige begrænsninger ikke var muligt at udskyde betalingsfristerne for
moms i marts 2020, og at der i stedet blev etableret en låneordning, der bl.a. gav små og
mellemstore virksomheder mulighed for at låne et beløb svarende til momsbetalingen for
4. kvartal 2019 eller 2. halvår 2019. Danske Soloselvstændige anfører hertil bl.a., at der al-
tid er en løsning, og beder samtidig om, at betalingsfristerne for moms udskydes, da alter-
nativet vil være et hav af konkurser for små virksomheder.
Kommentar
Regeringen har i samarbejde med Folketingets partier gennemført en række omfattende
hjælpepakker. På Skatteministeriets område er der bl.a. gennemført en udskydelse af virk-
somhedernes betaling af A-skat, AM-bidrag, B-skat, moms og lønsumsafgift. Herudover
er der sikret en mere lempelig tilbagevenden til normale betalingsfrister for A-skat, AM-
bidrag og moms, som blev anbefalet af den økonomiske ekspertgruppe for udfasning af
hjælpepakkerne.
Momsområdet er først og fremmest reguleret ved momsdirektivet. I henhold til momsdi-
rektivet må angivelsesfristen højest være to måneder fra afgiftsperiodens udløb. De om-
talte momsperioder udløb 31. december 2020, hvorfor den senest mulige angivelsesfrist
er den 1. marts 2021. I Skatteforvaltningens systemer er det ikke muligt at adskille angi-
velses- og betalingsfristen.
Det er således ikke muligt at understøtte en udskydelse af betalingsfristen i it-systemerne,
fordi perioderne er udløbet den 31. december 2020, og når en periode er udløbet, dannes
angivelses- og betalingsfristen maskinelt. En ændring af betalingsfristen vil derfor skulle
ske manuelt for alle virksomheder, hvilket ikke er et realistisk scenarie.
Det er af systemmæssige årsager ikke muligt at udskyde betalingsfristerne for A-skat og
AM-bidrag for betalingsfristerne i januar 2021. De systemtilretninger, der er nødvendige,
Side 2 af 4
L 139 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelsen af 18/1-21 fra Danske Soloselvstændige vedrørende foretræde om udskydelse af moms, til skatteministeren
2322486_0003.png
forudsætter en bestilling til eksterne leverandører mv. ca. 2 måneder før den afregnings-
periode, for hvilken betalingsfristen ønskes udskudt. Tilretningen af fristerne og testning
skal foregå i 3-4 systemer. Der er således tale om tidskrævende systemtilretninger.
3.
Danske Soloselvstændige henviser til et tidligere svar fra Skatteministeriet om, at der
allerede er gennemført udskydelser af betalingsfrister for moms, og at udskydelse af beta-
lingsfrister for moms er et værktøj, der ikke kan målrettes de brancher, som er hårdest
ramt af coronakrisen, ligesom udskydelse af betalingsfrister for moms ikke vil hjælpe de
virksomheder, som har ingen eller meget lille omsætning. Danske Soloselvstændige anfø-
rer hertil bl.a., at en udskydelse af betalingsfristerne for moms vil hjælpe mange virksom-
heder, da mange virksomheder på grund af nedlukningen ikke har fået den øgede omsæt-
ning, som de regnede med.
Kommentar
En udskydelse af betalingsfrister for moms vil gælde for alle momsregistrerede virksom-
heder. Dermed er udskydelse af betalingsfrister for moms ikke et værktøj, der kan målret-
tes virksomheder, som er ramt hårdest af coronakrisen.
Virksomheder opkræver moms af forbrugerne på vegne af staten. Såfremt en virksomhed
ingen eller meget lille omsætning har, vil der ligeledes skulle opkræves ingen eller meget
lidt moms, hvorfor en udskydelse af betalingsfristen for moms for disse virksomheder
ikke vil give en stor likviditetshjælp så som andre hjælpepakker, hvor der gives direkte til-
skud.
4.
Danske Soloselvstændige henviser til et tidligere svar fra Skatteministeriet om, at der
torsdag den 21. januar 2021 bliver 1. behandlet et lovforslag om at indføre en A-skattelå-
neordning, der giver små og mellemstore virksomheder mulighed for at låne et beløb ren-
tefrit svarende til den A-skat og det AM-bidrag, som skal afregnes den 18. januar og 29.
januar 2021. Danske Soloselvstændige anfører hertil bl.a., at denne låneordning ikke vil
hjælpe mange enkeltmandsvirksomheder, der ikke svarer A-skat (men derimod B-skat) og
moms, og at regeringen bliver nødt til at finde en løsning, f.eks. mulighed for rentefri
momslån for 2020.
Kommentar
Regeringen er opmærksom på, at der er behov for en bred vifte af initiativer for at hjælpe
virksomheder godt gennem krisen. Forslaget om at indføre en ny A-skattelåneordning
står derfor ikke alene, idet regeringen i samarbejde med et bredt flertal af Folketingets
partier har gennemført og forlænget en række andre hjælpepakker, der skal hjælpe virk-
somhederne i denne helt ekstraordinære situation.
Senest har regeringen sammen med et bredt flertal af Folketingets partier den 10. decem-
ber 2020 aftalt at genindføre de generelle kompensationsordninger fra foråret for faste
omkostninger og selvstændige mv. De generelle kompensationsordninger er åbne for
virksomheder og selvstændige mv., herunder soloselvstændige, der oplever en omsæt-
Side 3 af 4
L 139 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelsen af 18/1-21 fra Danske Soloselvstændige vedrørende foretræde om udskydelse af moms, til skatteministeren
2322486_0004.png
ningsnedgang på minimum 30 pct. som følge af COVID-19-krisen. I kompensationsord-
ningerne er det muligt at få kompensation for op til 23.000 kr. pr. måned for tabt omsæt-
ning. Derudover kan virksomheder få dækket op til 90 pct. af deres faste omkostninger,
mens virksomheder, der er tvangslukkede, kan få 100 pct. kompensation for deres faste
omkostninger. De generelle kompensationsordninger er åbne fra den 9. december 2020 til
og med den 7. februar 2021 med mulighed for forlængelse, hvis de nuværende skærpede
restriktioner forlænges.
Herudover kan det oplyses, at det allerede i dag under visse betingelser er muligt for en
virksomhed at oprette en afdragsordning på skattekontoen, som håndterer virksomheder-
nes betalinger af skatter og afgifter. Det er bl.a. en betingelse, at virksomheden ikke i for-
vejen har gæld under inddrivelse.
Regeringen vurderer løbende, om der som følge af forlængelsen af restriktionerne er be-
hov for yderligere hjælp til virksomhederne.
Side 4 af 4