Sundhedsudvalget 2020-21
L 134
Offentligt
2330124_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 03-02-2021
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPCSP
Sagsnr.: 2007933
Dok. nr.: 1581982
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 2. februar 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 89 (L 134
Forslag til lov om epidemier (epidemiloven)) til sundhedsministeren,
som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stinus Lindgreen (RV).
Spørgsmål nr. 89:
”Vil
ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer, at en autoriseret
sundhedsperson ikke kan få en tilsynssanktion efter kapitel 3 i autorisationsloven for
at iværksætte undersøgelse, indlæggelse eller behandling, der er besluttet af Styrelsen
for Patientsikkerhed i henhold til lovforslagets § 13, § 14, stk. 1, og § 18, stk. 1, og
dermed ikke beror på sundhedspersonens egen faglige beslutning?”
Svar:
Jeg er meget opmærksom på, at større udbrud af smitsomme sygdomme og epidemier
kan medføre, at det kan være nødvendigt at tilpasse behandlingen til den forhånden-
værende kapacitet, ligesom det kan medføre, at sundhedspersoner udsættes for et
ekstraordinært arbejdspres og arbejdsbyrde, f.eks. ved arbejde i meget lange perioder
uden pauser og under meget stort pres. En sådan ekstraordinær situation vil kunne
indebære øget risiko for fejl.
Der findes dog ikke grundlag for generelt at tilsidesætte de almindelige regler om, at
behandling skal ske under iagttagelse af omhu og samvittighedsfuldhed og i overens-
stemmelse med normen for almindelig anerkendt faglig standard.
Af hensyn til patientsikkerheden findes det heller ikke hensigtsmæssigt generelt at fra-
vige reglerne om tilsyn med sundhedspersoner. Det gælder uanset, at behandlingen
måtte blive udført på baggrund af et påbud.
Jeg har dog en klar forventning om, at tilsynsmyndighederne ved behandlingen af sager
har fuld opmærksomhed på de særlige omstændigheder, der kan forekomme under
disse ekstraordinære situationer, således at frygten for at begå fejl ikke afholder sund-
hedspersoner fra at bidrage, også på områder som ikke er sundhedspersonens nor-
male arbejdsområde.
Jeg har ligeledes en klar forventning om, at den pågældende driftsherre og arbejdsgi-
ver sikrer, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige,
herunder også sikrer, at de medarbejdere, som får til opgave at gennemføre foran-
staltningerne, har de rette kompetencer og er behørigt instrueret i de opgaver, som
personalet måtte stå overfor.
Jeg kan på baggrund af ovenstående ikke støtte et ændringsforslag om, at Styrelsen for
Patientsikkerheds tilsyn efter autorisationsloven ikke skal omfatte faglig virksomhed,
der er udført i medfør af § 13, § 14, stk. 1, og § 18, stk. 1, i epidemiloven.
L 134 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om et ændringsforslag, så en sundhedsperson ikke kan få en tilsynssanktion ved behandling m.v., der ikke beror på dennes egen faglige beslutning, til sundhedsministeren
Et ændringsforslag vil dog kunne affattes som foreslået nedenfor.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Cecilie Salejärvi Pedersen
Teknisk bistand
til
ændringsforslag til L 134
lov om epidemier (epidemiloven)
Ændringsforslag
Af […]
Ny paragraf
1)
Efter § 73 indsættes som ny paragraf:
»01
I lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, jf. lov-
bekendtgørelse nr. 731 af 8. juli 2019, som ændret ved lov nr. 816 af 9. juni 2020 og §
3 i lov nr. 1855 af 9. december 2020, foretages følgende ændringer:
1)
I
§ 5
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk.
4.
Stk. 1 og 2 gælder ikke for faglig virksomhed, der udøves i medfør af § 13, §
14, stk. 1, og § 18, stk. 1, i epidemiloven.«
[Afskæring af Styrelsen for Patientsikkerheds mulighed for at føre tilsyn med faglig
virksomhed, der udøves i medfør af lovforslagets § 13, § 14, stk. 1, og § 18, stk. 1]
Stk. 4-6 bliver herefter stk. 5-7.
2)
I
§ 5, stk. 5,
der bliver stk. 6, ændres »efter stk. 1, 2 og 4.« til: »efter stk. 1, 2 og 5.«
[Konsekvens af ændringsforslag]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter autorisationslovens § 5, stk. 1, fører Styrelsen for Patientsikkerhed tilsyn med
faglig virksomhed, der udøves af autoriserede sundhedspersoner og sundhedsperso-
Side 2
L 134 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om et ændringsforslag, så en sundhedsperson ikke kan få en tilsynssanktion ved behandling m.v., der ikke beror på dennes egen faglige beslutning, til sundhedsministeren
ner, der handler på disses ansvar. Styrelsen for Patientsikkerhed fører endvidere til-
syn med andre personer end sundhedspersoner, der udøver sundhedsfaglig virksom-
hed inden for sundhedsvæsenet, jf. autorisationslovens § 5, stk. 2.
Med det foreslåede § 5, stk. 4, foreslås det, at Styrelsen for Patientsikkerheds tilsyn
ikke skal omfatte faglig virksomhed, der udøves af autoriserede sundhedspersoner og
sundhedspersoner, der handler på disses ansvar, i medfør af § 13, § 14, stk. 1, og §
18, stk. 1, i epidemiloven, og at Styrelsen for Patientsikkerheds tilsyn ikke skal om-
fatte sundhedsfaglig virksomhed inden for sundhedsvæsenet, der udøves af andre
personer end sundhedspersoner i medfør af § 13, § 14, stk. 1, og § 18, stk. 1, i epide-
miloven.
Til nr. 2
Som en konsekvens af den foreslåede ændring i § 01, nr. 1, hvorefter der indsættes et
nyt stk. 4 i autorisationslovens § 5, således, at stk. 4-6 bliver stk. 5-7, foreslås det, at
der i § 5, stk. 5, der bliver stk. 6, henvises til stk. 1, 2 og 5, i stedet for 1, 2 og 4.
Side 3