Sundhedsudvalget 2020-21
L 134
Offentligt
2329186_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 02-02-2021
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPANBK
Sagsnr.: 2007933
Dok. nr.: 1577270
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 29. januar 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 83 (L 134
Forslag til lov om epidemier (epidemiloven)) til sundhedsministeren,
som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Andersen (V), Ellen
Trane Nørby (V), Sophie Løhde (V), Jane Heitmann (V), Martin Geertsen (V), Marlene
Ambo-Rasmussen (V).
Spørgsmål nr. 83:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvorfor hele § 49 ikke er omfattet om reglerne for
indstilling fra Epidemikommissionen samt reglerne om parlamentarisk kontrol.”
Svar:
Lovforslagets § 49, som består af seks stykker, handler om fysiske og juridiske perso-
ners oplysningspligter.
Den foreslåede parlamentariske kontrol og indstilling fra Epidemikommission omfatter
en række bemyndigelsesbestemmelser i epidemiloven. Det fremgår således af §§ 9
11, at bl.a. lovforslagets § 49, stk. 4 og 5, er omfattet af ordningen for parlamentarisk
kontrol med bemyndigelsesbestemmelser.
§ 49, stk. 4, bemyndiger sundhedsministeren til at fastsætte regler om, at juridiske per-
soner og virksomhedsejere, hvis der er tale om enkeltmandsvirksomheder, skal regi-
strere bestemte oplysninger, herunder oplysninger om tilstedeværelse og kontaktop-
lysninger på ansatte, medlemmer og gæster.
§ 49, stk. 5, bemyndiger sundhedsministeren til at fastsætte regler om oplysningsplig-
ter for fysiske og juridiske personer ud over de oplysningspligter, som er fastsat i § 49,
stk. 1
3.
Fastsættelse af regler efter § 49, stk. 4 og 5, vil i henhold til stk. 6 som udgangspunkt
højst kunne fastsættes med en gyldighed på fire uger ad gangen, medmindre særlige
grunde undtagelsesvis tilsiger en længere gyldighedsperiode.
Oplysningspligter for fysiske og juridiske personers er imidlertid som udgangspunkt
fastsat direkte i loven, jf. lovforslagets § 49, stk. 1
3.
Det følger således af lovforslagets § 49, stk. 1, at fysiske personer er forpligtet til efter
anmodning fra Styrelsen for Patientsikkerhed at afgive personoplysninger, herunder
oplysninger om deres forudgående opholdssted i ind- eller udland samt navn og kon-
taktoplysninger på de personer, som vedkommende har været i nær kontakt med.
Det følger endvidere af det foreslåede § 49, stk. 3, at juridiske personer er forpligtet til
efter anmodning fra Styrelsen for Patientsikkerhed at afgive personoplysninger, her-
L 134 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 83: Spm. om, hvorfor bestemmelser om oplysningspligt ikke er omfattet om reglerne for indstilling fra Epidemikommissionen og for parlamentarisk kontrol, til sundhedsministeren
under oplysninger om personnummer, kontaktoplysninger på ansatte eller medlem-
mer samt oplysninger om deres færden. Hvis en virksomhed drives som en enkelt-
mandsvirksomhed, påhviler oplysningspligten efter 1. pkt. den enkelte virksomheds-
ejer.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan alene i relevant omfang anmode om oplysninger
efter bestemmelserne, og kun når det er nødvendigt med henblik på at hindre udbre-
delse af eller smitte med en alment farlig eller samfundskritisk sygdom, jf. lovforslagets
§ 49, stk. 1, 2. pkt., og § 49, stk. 3, 2. pkt.
Af lovforslagets § 49, stk. 2, fremgår det herudover, at myndigheder, institutioner og
sundhedspersoner er forpligtet til efter anmodning fra Styrelsen for Patientsikkerhed
at videregive oplysninger fra patientjournaler m.v. og omsorgsjournaler, i det omfang
det er nødvendigt for styrelsens beslutning om at træffe foranstaltninger i medfør af
kapitel 5.
Da de foreslåede bestemmelser i § 49, stk. 1
3, dermed ikke indeholder bemyndigel-
sesbestemmelser, idet oplysningspligterne er fastsat direkte i loven, er bestemmel-
serne ikke omfattet af den foreslåede parlamentariske kontrol og krav om indstilling
fra Epidemikommissionen.
Det bemærkes afslutningsvis, at baggrunden for, at oplysningspligterne i lovforslagets
§ 49, stk. 1
3, er fastsat direkte i loven
i stedet for som hidtil i medfør af bemyndi-
gelsesbestemmelser
er, at Sundhedsministeriet har foretaget en gennemgang af be-
kendtgørelse om oplysningsforpligtelser samt behandling af personoplysninger med
henblik på at hindre udbredelse og smitte i forbindelse med håndtering af Coronavi-
russygdom 2019 (covid-19) med henblik på at vurdere, om de gældende oplysningsfor-
pligtelser fortsat vurderes at være relevante både i forhold til håndteringen af covid-
19 og i forhold til håndtering af andre smitsomme sygdomme, herunder eventuelle
fremtidige epidemier.
De bestemmelser, som ministeriet har fundet relevante i forhold til generel håndtering
af smitsomme sygdomme, er foreslået fastsat direkte i loven. Der henvises i den for-
bindelse til lovforslagets almindelige bemærkningers afsnit 2.6.1.2.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Annette Baun Knudsen
Side 2