Sundhedsudvalget 2020-21
L 134
Offentligt
2329304_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 03-02-2021
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPCSP
Sagsnr.: 2007933
Dok. nr.: 1567924
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 22. januar 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 8 (L 134
Forslag til lov om epidemier (epidemiloven)) til sundhedsministeren,
som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 8:
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan retssikkerheden for den enkelte, der f.eks. har
været til en koncert, en demonstration eller et møde på sin arbejdsplads, hvor der er
konstateret smitte, sikres? Kan ministeren bekræfte, at bevisbyrden forud for en evt.
bødestraf vil ligge hos myndighederne?”
Svar:
Jeg formoder, at spørgsmålet omhandler den foreslåede § 28, som gør det muligt at
fastsætte regler om, at personer, som har befundet sig et bestemt sted, deltaget i en
forsamling, ved et arrangement, en begivenhed eller lignende, hvor der er konstateret
smitte med en alment farlig eller samfundskritisk sygdom, skal lade sig undersøge af
en sundhedsperson eller isolere i en egnet facilitet.
En fastsættelse af regler om, at personer, som har befundet sig et bestemt sted, delta-
get i en forsamling, ved et arrangement, en begivenhed eller lignende, hvor der er kon-
stateret smitte med en alment farlig eller samfundskritisk sygdom, skal lade sig under-
søge af en sundhedsperson eller isolere i en egnet facilitet, vil kunne gribe ind i perso-
nens frihedsrettigheder.
Det er derfor forudsat, at regler fastsat i medfør af bemyndigelsen skal være så skån-
somme og kortvarige som muligt, stå i rimeligt forhold til formålet med foranstaltnin-
gen, og at den mindst indgribende foranstaltning skal anvendes, hvis denne er tilstræk-
kelig til at opnå formålet.
Reglerne vil derfor som udgangspunkt højst kunne fastsættes med en gyldighed på fire
uger ad gangen, medmindre særlige grunde undtagelsesvis tilsiger en længere gyldig-
hedsperiode, jf. det foreslåede § 23, stk. 4. Det forudsættes også, at fastsatte regler
ophæves, når der ikke længere er grundlag for at opretholde disse.
Regler, der fastsættes efter den foreslåede § 28, vil afhængigt af den konkrete udmønt-
ning kunne indebære foranstaltninger, der efter en konkret vurdering vil kunne have
karakter af frihedsberøvelse. Efter den foreslåede § 64, stk. 2, vil det fremgå udtrykke-
ligt af loven, at eventuelle foranstaltninger efter bl.a. § 28, som har karakter af friheds-
berøvelse, efter begæring fra den person, foranstaltningen vedrører, eller dennes re-
præsentant, skal indbringes for retten til prøvelse. Prøvelsen vil skulle finde sted efter
reglerne i retsplejelovens kapitel 43 a.
L 134 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om retssikkerheden for personer, der har været til stede, hvor der er konstateret smitte, til sundhedsministeren
Derudover vil den foreslåede § 28 være omfattet af den foreslåede ordning for parla-
mentarisk kontrol. Det indebærer bl.a., at sundhedsministeren vil skulle forelægge reg-
lerne for et udvalg, som Folketinget har nedsat, sammen med en indstilling fra Epide-
mikommissionen om, hvorvidt reglerne bør udstedes. Reglerne vil ikke kunne udste-
des, hvis udvalget udtaler sig imod reglerne. Efter forelæggelsen vil indstillingen fra
kommissionen endvidere skulle offentliggøres.
Med det foreslåede § 65, stk. 3, foreslås indsat en bestemmelse, der gør det muligt at
fastsætte straf af bøde eller fængsel indtil 6 måneder for overtrædelse af regler, der
udstedes i medfør af bemyndigelsesbestemmelserne i loven. Denne bestemmelse fin-
des også i den gældende epidemilov. Selv om bestemmelsen giver hjemmel til at fast-
sætte straf af fængsel indtil 6 måneder, kan der efter bestemmelsen fastsættes regler
om, at overtrædelser af reglerne alene skal kunne straffes med bøde og ikke med fæng-
sel.
Bestemmelsen indebærer, at der i forbindelse med en eventuel udmøntning af bemyn-
digelsen i § 28 vil kunne fastsættes, at det er strafbart at undlade at efterkomme regler
om at lade sig teste og/eller isolere. Politiet vil kunne foretage sædvanlige efterforsk-
ningsskridt, hvilket f.eks. kan ske på baggrund af en politianmeldelse om strafbare for-
hold.
Det vil være anklagemyndigheden, der i en straffesag har bevisbyrden for, at der er
sket en strafbar overtrædelse af eventuelle regler udstedt i medfør af den foreslåede
§ 28.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Cecilie Salejärvi Pedersen
Side 2