Sundhedsudvalget 2020-21
L 134
Offentligt
2328844_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 02-02-2021
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPFRE
Sagsnr.: 2007933
Dok. nr.: 1567907
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 22. januar 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 7 (L 134
Forslag til lov om epidemier (epidemiloven)) til sundhedsministeren,
som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 7:
”Kan
ministeren bekræfte, at såfremt den fremsatte version af Epidemiloven vedtages
inden den nuværende udløber, vil forløbet være, at Epidemikommissionen skal fore-
tage en indstilling om at COVID-19 er en samfundskritisk sygdom, og et nyudnævnt
folketingsudvalg skal finde flertal for denne indstilling, førend de nuværende restrikti-
oner kan fortsætte? Kan ministeren sikre, at denne proces sker uden unødigt ophold?”
Svar:
Som forudsat i den politiske aftale af 18. december 2020 om en ny epidemilov vil ka-
tegoriseringen af en sygdom som samfundskritisk være omfattet af den foreslåede par-
lamentariske kontrol fra et udvalg, der er nedsat af Folketinget.
Det betyder, at der forud for udstedelse af regler om kategorisering af en alment farlig
sygdom som samfundskritisk vil skulle indhentes en indstilling fra Epidemikommissio-
nen, og at regler (der kategoriserer sygdommen som samfundskritisk) ikke kan udste-
des, hvis et flertal i folketingsudvalget er imod. Der henvises til § 2, stk. 6, og til §§ 7-
11 i det fremsatte lovforslag samt bemærkningerne hertil.
Med lovforslagets § 23, stk. 1, foreslås det, at foranstaltninger efter kapitel 6 om sam-
fundsmæssige foranstaltninger som udgangspunkt alene kan iværksættes for at fore-
bygge eller inddæmme udbredelse af en samfundskritisk sygdom. Det følger dog af §
23, stk. 2, at visse foranstaltninger også kan iværksættes ved alment farlige sygdomme.
Sidstnævnte omfatter foranstaltninger efter lovens § 26 om afspærring af områder, §
28 om foranstaltninger over for personer, som har opholdt eller befundet sig på steder
med konstateret smitte, § 29 om restriktioner for eller forbud mod adgangen til eller
brugen af behandlings-, pleje- og omsorgsinstitutioner m.v., § 31 om restriktioner for
eller forbud adgangen til eller brugen af indendørs eller udendørs offentlige institutio-
ner, faciliteter m.v. og § 33 om restriktioner for eller forbud mod adgangen til eller
brugen af offentlige og private dagtilbud, skoler og andre uddannelsesinstitutioner.
Det vil være en betingelse for udmøntning af de foreslåede § 24, stk. 1, §§ 28, 30, 32
og 34-37, at der foreligger en indstilling fra Epidemikommissionen, jf. den foreslåede §
8. Bemyndigelsesbestemmelsen vil endvidere være omfattet af ordningen for parla-
mentarisk kontrol, jf. de foreslåede §§ 9 og 10. Det indebærer bl.a., at vedkommende
minister vil skulle forelægge reglerne for et udvalg, som Folketinget har nedsat, sam-
men med en indstilling fra Epidemikommissionen om, hvorvidt reglerne bør udstedes,
og at reglerne ikke vil kunne udstedes, hvis udvalget udtaler sig imod. Efter forelæg-
gelsen vil indstillingen fra kommissionen skulle offentliggøres, jf. den foreslåede § 11.
L 134 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om indstilling fra Epidemikommissionen og tilslutning fra et nyudnævnt folketingsudvalg, for at restriktioner kan fortsætte, til sundhedsministeren
Afhængig af udviklingen i covid-19-epidemien vil der, såfremt det fremsatte lovforslag
vedtages, skulle indhentes en indstilling fra Epidemikommissionen om et forholdsvis
stort antal bekendtgørelser, der herefter vil skulle forelægges for folketingsudvalget.
Det er imidlertid en forudsætning for, at denne forelæggelse kan finde sted, at
sundhedsministeren har nedsat Epidemikommissionen i medfør af den foreslåede § 7,
og at Folketinget har etableret det udvalg, som reglerne skal forelægges for.
Som oplyst i min samtidige besvarelse af spørgsmål 61 (SUU L 134) har Sundhedsmini-
steriet påbegyndt arbejdet med nedsættelse af kommissionen.
Sundhedsministeriet kan oplyse, at der i lovforslagets § 67 indgår forslag til en over-
gangsbestemmelse, der vil indebære, at de regler, der er udstedt i medfør af den gæl-
dende epidemilov, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler fastsat i
medfør af den nye epidemilov. Regler, der fremover vil være omfattet af den parla-
mentariske kontrol, foreslås dog kun at forblive i kraft frem til den 15. april 2021.
Baggrunden herfor er at sikre, at Epidemikommissionen og folketingsudvalget har til-
strækkelig tid til at behandle sagerne, og at undgå, at der opstår en situation, hvor
bekendtgørelser, som er en væsentlig del af bekæmpelsen af covid-19-epidemien,
bortfalder, alene fordi det af tidsmæssige grunde ikke har været muligt at nå at be-
handle sagen i kommissionen og udvalget.
Det vil indebære, at vedkommende minister vil skulle have forelagt de regler, som øn-
skes opretholdt med hjemmel i en bemyndigelsesbestemmelse i den nye lov, for ud-
valget og udstedt reglerne inden den 15. april 2021, medmindre udvalget har udtalt sig
imod. Er der ikke inden 15. april 2021 udstedt nye regler i medfør af denne lov, vil
reglerne udstedt i medfør af den gældende lov automatisk blive ophævet.
Det forudsættes, at vedkommende minister
selv om de pågældende regler vil være i
kraft indtil den 15. april 2021– hurtigst muligt forelægger reglerne for udvalget, så de
kan blive ophævet inden dette tidspunkt, hvis udvalget udtaler sig imod reglerne.
Det bemærkes, at eventuelle skærpelser af gældende regler omfattet af ordningen for
parlamentarisk kontrol, f.eks. regler om forbud mod, at flere personer befinder sig på
samme sted i medfør af den foreslåede § 24, der ønskes foretaget efter 1. marts 2021,
vil skulle udstedes efter inddragelse af Epidemikommissionen og forelæggelse for fol-
ketingsudvalget.
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at jeg
såfremt lovforslaget vedtages, og Sundheds-
styrelsen kategoriserer covid-19 som en alment farlig sygdom
som det første vil tage
initiativ til at se på, om der er grundlag for at kategorisere covid-19 som en samfunds-
kritisk sygdom, og
såfremt det er tilfældet
fastsætte regler herom i medfør af det
foreslåede § 2, stk. 6, i overensstemmelse med den foreslåede ordning for parlamen-
tarisk kontrol.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Frederik Rechenback Enelund
Side 2