Sundhedsudvalget 2020-21
L 134
Offentligt
2329184_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 02-02-2021
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPANBK
Sagsnr.: 2007933
Dok. nr.: 1569867
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 25. januar 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 31 (L 134
Forslag til lov om epidemier (epidemiloven)) til sundhedsministeren,
som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Ander-
sen (SF).
Spørgsmål nr. 31:
”I
forlængelse af bl.a. Justitia og Det Etiske Råds bekymring for behandling af person-
oplysninger i forbindelse med smitteopsporing og overvågning af smitsomme syg-
domme m.v. bedes ministeren uddybe og give eksempler på, hvad der menes med vi-
deregivelse af perso oplys i ger ”i releva t o fa g”.”
Svar:
Det foreslås i § 49, stk. 1, at fysiske personer er forpligtet til efter anmodning fra Sty-
relsen for Patientsikkerhed at afgive oplysninger, herunder oplysninger om deres for-
udgående opholdssted i ind- eller udland samt navn og kontaktoplysninger på de per-
soner, som vedkommende har været i nær kontakt med. Styrelsen for Patientsikkerhed
kan alene i relevant omfang anmode om oplysninger efter 1. pkt., og kun hvis det er
nødvendigt med henblik på at hindre udbredelse af eller smitte med en alment farlig
eller samfundskritisk sygdom.
Den foreslåede bestemmelse indeholder ikke en udtømmende opregning af, hvilke
personoplysninger Styrelsen for Patientsikkerhed vil kunne anmode om. Styrelsen for
Patientsikkerhed vil således efter bestemmelsen kunne anmode fysiske personer om
andre oplysninger end oplysninger om deres forudgående opholdssted i ind- eller ud-
land samt navn og kontaktoplysninger på de personer, som de har været i nær kontakt
med.
Hvilke andre oplysninger, styrelsen vil kunne anmode om, vil afhænge af karakteren af
den konkrete alment farlige eller samfundskritiske sygdom, herunder hvordan den
smitter m.v.
Det foreslås i § 49, stk. 3, 1. pkt., at juridiske personer er forpligtet til efter anmodning
fra Styrelsen for Patientsikkerhed at afgive personoplysninger, herunder oplysninger
om personnummer, kontaktoplysninger på ansatte eller medlemmer, samt oplysnin-
ger om deres færden. Det foreslås i § 49, stk. 3, 2. pkt., at hvis en virksomhed drives
som en enkeltmandsvirksomhed, påhviler oplysningspligten efter 1. pkt. den enkelte
virksomhedsejer. Det foreslås i § 49, stk. 3, 3. pkt., at Styrelsen for Patientsikkerhed
alene i relevant omfang kan anmode om oplysninger efter 1. pkt., og kun når det er
nødvendigt med henblik på at hindre udbredelse af eller smitte med en alment farlig
eller samfundskritisk sygdom. Det er desuden en betingelse, at styrelsen kun indhenter
oplysninger i relevant omfang.
L 134 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om, hvad der menes med videregivelse af personoplysninger i relevant omfang, til sundhedsministeren
Styrelsen kan således ikke afkræve juridiske personer flere oplysninger, end dem, der
er nødvendige og relevante for at kunne opnå formålet. Hvilke personoplysninger der
vil være relevante og nødvendige, vil afhængigt af omstændighederne kunne være op-
lysninger om personnummer, kontaktoplysninger på ansatte, medlemmer eller stude-
rende, samt oplysninger om deres færden.
Styrelsen for Patientsikkerhed må alene anmode om oplysninger, når det er nødven-
digt for Styrelsen for Patientsikkerhed at få oplysningerne med henblik på at hindre
udbredelse af eller smitte med en alment farlig eller samfundskritisk sygdom. Det vil
eksempelvis være tilfældet, hvis styrelsen ikke via den smittede selv hurtigt og nemt
kan få kontaktoplysninger på nære kontakter, og styrelsen derfor har behov for, at den
juridiske person, f.eks. et fitnesscenter, giver kontaktoplysninger på de medlemmer,
som på et givet tidspunkt har været til stede i centeret i forbindelse med et smitteud-
brud, således at styrelsen kan rådgive de pågældende medlemmer og orientere dem
om, at de kan have været i nærheden af en person, der er smittet med en alment farlig
eller samfundskritisk sygdom. Det bemærkes i den forbindelse, at det som udgangs-
punkt vil være afgørende af hensyn til varetagelse af formålet med smitteopsporingen,
at styrelsen hurtigt kommer i kontakt med andre, der kan være smittede.
Som et eksempel på, at det vil være nødvendigt for Styrelsen for Patientsikkerhed at
indhente oplysninger fra en virksomhed , kan nævnes, at styrelsen via styrelsens vare-
tagelse af smitteopsporingsopgaven får viden om, at der er én eller flere medarbejdere
på den samme virksomhed , der er blevet smittet med covid-19. I den situation vil det
være relevant, at styrelsen indhenter oplysninger fra den pågældende virksomhed om,
hvilke medarbejdere der har været til stede på det pågældende tidspunkt, hvor der er
konstateret et smitteudbrud. Det vil derimod ikke være relevant, hvis Styrelsen for Pa-
tientsikkerhed indhenter oplysninger om de pågældende medarbejderes generelle sy-
gefraværsprocent eller deres aflønning. Styrelsen for Patientsikkerhed må med andre
ord alene indhente oplysninger, der vil være egnede til at opnå formålet, som er at
hindre udbredelse af eller smitte med en alment farlig eller smitsom sygdom
Et andet eksempel i forhold til fysiske personers oplysningspligt kan være, at det vil
være relevant, at Styrelsen for Patientsikkerhed anmoder en smittet person om at op-
lyse, hvor den pågældende har opholdt sig i ind- eller udland samt navn og kontaktop-
lysninger på de personer, som vedkommende har været i nær kontakt med. Det vil
derimod som udgangspunkt ikke være relevant for styrelsens smitteopsporing at ind-
samle oplysninger om, hvad formålet med samværet har været, herunder f.eks. om
der har været tale om et møde i en politisk eller religiøs forening. Dog vil det kunne
være relevant for styrelsen at indsamle oplysninger om, hvilken adfærd der er udøvet
i forbindelse med, at vedkommende har været i nær kontakt med andre. Det kan ek-
sempelvis være relevant at anmode om at få oplyst, om der er blevet sunget eller udø-
vet idræt, idet sådanne oplysninger vil kunne være relevante for styrelsens vurdering
af risikoen for smitte.
Det bemærkes afslutningsvis, at oplysningspligten efter den foreslåede bestemmelse i
§ 49 ikke vil kunne anvendes til at pålægge teleselskaber at udlevere trafik- og lokati-
onsdata (teleoplysninger). Der henvises i den forbindelse til lovforslagets almindelige
bemærkninger, afsnit 2.6.1.
Med venlig hilsen
Side 2
L 134 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om, hvad der menes med videregivelse af personoplysninger i relevant omfang, til sundhedsministeren
Magnus Heunicke
/
Annette Baun Knudsen
Side 3