Sundhedsudvalget 2020-21
L 134
Offentligt
2328474_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 02-02-2021
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPFRE
Sagsnr.: 2007933
Dok. nr.: 1569847
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 25. januar 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 17 (L 134
Forslag til lov om epidemier (epidemiloven)) til sundhedsministeren,
som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Ander-
sen (SF).
Spørgsmål nr. 17:
”Vil
ministeren præcisere, hvad der mere præcist ligger i bestemmelsen/afgrænsnin-
ge af, hvad et ”beste t o råde” sa let set ka udgøre, så det bliver klargjort, hvad
et afspærringspåbud af bydele samlet set betyder og kan medføre, f.eks. at en bygning
eller måske en større by eller en hel kommune risikerer at blive afspærret?”
Svar:
Med § 26, stk. 1, i lovforslaget om afspærring af områder kan Styrelsen for Patientsik-
kerhed under nærmere angivne betingelser påbyde, at der skal ske afspærring af et
bestemt område, hvor en alment farlig eller samfundskritisk sygdom optræder, hvor
der er risiko for, at en sådan sygdom optræder eller bringes ind, eller hvor der er mis-
tanke om, at der er udlagt biologisk kampstof, således at samvær med omgivelserne
forhindres i fornødent omfang.
Af bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse fremgår det bl.a., at Styrelsen for
Patientsikkerhed vil kunne give et påbud efter § 26, stk. 1, for i fornødent omfang for
at forhindre samvær med omgivelserne til og fra et afgrænset geografisk område, f.eks.
en bygning, boligkarré eller bydel.
Forslaget er en videreførelse af den gældende bestemmelse i epidemilovens § 7 med
den væsentlige ændring, at kompetencen til at nedlægge påbud om afspærring af om-
råder efter bestemmelsen overføres fra sundhedsministeren til Styrelsen for Patient-
sikkerhed. Der er ikke i øvrigt med forslaget tilsigtet ændringer i den gældende retstil-
stand.
Det forudsættes i ovennævnte bemærkninger, at afspærring af et bestemt område ef-
ter den foreslåede bestemmelse ophæves eller indskrænkes, så snart de sundheds-
mæssige hensyn, foranstaltningen forfølger, ikke længere tilsiger, at afspærringen op-
retholdes. Et påbud kan desuden efter det foreslåede § 26, stk. 2, meddeles med en
varighed på højst syv dage ad gangen med mulighed for forlængelse, hvis betingelserne
for at nedlægge et påbud fortsat er opfyldt.
Derudover følger det bl.a. af det foreslåede § 23, stk. 3, at foranstaltninger, der iværk-
sættes i medfør af den foreslåede § 26, skal være så kortvarige som muligt og stå i et
rimeligt forhold til formålet med foranstaltningen. Den mindst indgribende og mest
skånsomme foranstaltning skal anvendes, hvis denne er tilstrækkelig til at opnå formå-
let, ligesom foranstaltninger skal ophæves, når det ikke længere er nødvendigt at op-
retholde foranstaltningen. Det vil således være et krav, at et påbud, der meddeles efter
L 134 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om afgrænsning af " et bestemt område" ved påbud om afspærring af bydele, til sundhedsministeren
den foreslåede § 26, stk. 1, overholder de nævnte principper, herunder princippet i
lovforslagets § 23, stk. 3. Dette vil også gælde for så vidt angår den geografiske ud-
strækning af et påbud om afspærring.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Frederik Rechenback Enelund
Side 2