Erhvervsudvalget 2020-21
L 13
Offentligt
2276089_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
09. november 2020
Besvarelse af spørgsmål 8 ad L 13 stillet af udvalget den 4. november
2020 efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Spørgsmål:
Hvilke retssikkerhedsmæssige overvejelser, har regeringen gjort sig i rela-
tion til forslaget om
uden forudgående domstolsprøvelse - at give mulig-
hed for midlertidigt at frakende revisor sin godkendelse?
Svar:
Baggrunden for forslaget om adgang til en midlertidig frakendelse af en
revisors godkendelse er, at der i nogle tilfælde kan være behov for kunne
reagere hurtigt, når Erhvervsstyrelsen indbringer en revisor for Revisor-
nævnet med påstand om ubetinget frakendelse af den pågældendes god-
kendelse. Det kan f.eks. være i tilfælde, hvor der er overhængende risiko
for, at den pågældende revisor under sagens behandling ved nævnet groft
eller oftere gentaget vil overtræde de pligter, som stillingen medfører.
En midlertidig frakendelse vil, afhængig af de konkrete omstændigheder,
kunne anvendes i et tilfælde, hvor en revisor tidligere er blevet ikendt sank-
tioner for grove overtrædelser af revisorlovgivningen af Revisornævnet.
Eksempelvis hvis revisor tidligere er sanktioneret for grove overtrædelser
af uafhængighedsreglerne i lovens § 24, og igen er indbragt for overtræ-
delse af uafhængighedsreglerne, og hvor den pågældende fortsætter eller
må forventes at fortsætte med at tilsidesætte uafhængighedsreglerne.
Den foreslåede ordning svarer i al væsentlighed til den tilsvarende ordning
ved Advokatnævnet, som blev indsat i retsplejeloven ved lov nr. 1540 af
18. december 2018.
Jeg finder, at hensynet til revisors retssikkerhed er tilgodeset af følgende
grunde:
Før en revisor indbringes for Revisornævnet af Erhvervsstyrelsen,
foretages en sædvanlig partshøring af den pågældende revisor. Re-
visor har således lejlighed til at forholde sig til grundlaget for ind-
bringelsen, herunder et krav om midlertidig frakendelse, og komme
med sine indsigelser og bemærkninger hertil.
En midlertidig frakendelse kan alene ske i sager, hvor den, der har
indbragt revisor for nævnet, kræver, at den pågældende revisor
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 13 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om retssikkerhedsmæssige overvejelser i relation til forslaget om uden forudgående domstolsprøvelse at kunne frakende revisor sin godkendelse, til erhvervsministeren
midlertidigt frakendes godkendelsen, jf. den foreslåede ændring af
bestemmelsen i revisorlovens § 43, stk. 2, 5. pkt., jf. lovforslagets
§ 1, nr. 24. Revisornævnet kan således ikke af egen drift midlerti-
digt frakende en revisor godkendelsen.
Hvis Revisornævnet træffer afgørelse om en midlertidig fraken-
delse af den indklagede revisors godkendelse, kan revisoren kræve
nævnets afgørelse indbragt for domstolene, jf. den foreslåede be-
stemmelse i revisorlovens § 52 a, jf. lovforslagets § 1, nr. 35.
Når Revisornævnet efterfølgende behandler spørgsmålet om ube-
tinget frakendelse af revisors godkendelse, vil de af Revisornæv-
nets medlemmer, herunder formanden, der har deltaget ved be-
handlingen af spørgsmålet om midlertidig frakendelse, være inha-
bile.
Revisornævnet er et uafhængigt, domstolslignende nævn, der ude-
lukkende behandler klagesager over revisorer mv. Nævnets for-
mand og næstformænd er dommere. Ved behandlingen af sager om
midlertidig frakendelse skal der foruden formanden eller en næst-
formand medvirke to revisorer og to repræsentanter for regnskabs-
brugerne, jf. den foreslåede ændring af bestemmelsen i revisorlo-
vens § 43, stk. 2, 4. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 24.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2