Erhvervsudvalget 2020-21
L 13
Offentligt
2274562_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
05. november 2020
Besvarelse af spørgsmål 4 ad L 13 stillet af udvalget den 30. oktober
2020 efter ønske fra Mona Juul (DF).
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for, på hvilken måde det er sikret, at den foreslåede
nye eksamensordning ikke vil gå ud over kvaliteten af den uddannede
statsautoriserede revisor, herunder redegøre for hvilke krav/opgaver/emner
i den hidtidige revisoreksamen, der har gjort det vanskeligt for mange at
bestå - og om disse krav/opgaver/emner bliver opgivet med den foreslåede
nye eksamensordning samt konsekvenserne af at opgive disse? Der
henvises til lovforslagets bemærkninger, hvoraf bl.a. fremgår at man i den
foreslåede nye eksamensordning i højere grad vil lægge vægten på
revisorens kerneopgaver, nemlig afgivelsen af erklæringer, f.eks. for
virksomheders årsregnskaber, og at det faglige indhold af prøverne vil
fokusere på revision og anden erklæringsafgivelse, mens andre
fagområder, f.eks. selskabsret, skatteret, og erhvervsret kun vil skulle
indgå i det omfang, det har betydning for revision eller anden
erklæringsafgivelse.
Svar:
Erhvervsstyrelsen har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Revisorloven
indeholder overordnet regler om revisoreksamen, mens de
nærmere krav til revisoreksamen er fastlagt i bekendtgørelse nr. 1045 af
30. juni 2016 om eksamener m.v. for godkendte revisorer. Kravene til
revisorers uddannelse er en implementering af revisordirektivet, der i
artikel 6
10 fastsætter rammerne for at blive godkendt revisor, herunder
kravene til revisoreksamen. Kravene blev senest ændret i 2014 efter
anbefaling fra den daværende Revisorkommission. Ændringen førte til den
revisoreksamen, som vi har i dag, hvor den skriftlige eksamen er opdelt i
3 prøver (moduler), som skal bestås enkeltvis.
Efter de gældende regler består den skriftlige eksamen af 3 moduler, der
skal bestås individuelt. Det giver således ikke mulighed for en samlet faglig
bedømmelse af, hvorvidt kandidaten besidder de nødvendige faglige
kvalifikationer. Endvidere begrænser den nuværende eksamensform
muligheden for at stille opgaver, der inddrager hele pensum, og dermed i
højere grad ligner de opgaver, en statsautoriseret revisor møder i praksis.
På den baggrund ændres eksamensstrukturen, så de 3 moduler erstattes af
én skriftlig prøve over 2 dage af hver 6 timer. Ændringen vil kunne bidrage
til, at flere kandidater består, da den foreslåede skriftlige revisoreksamen
vil medføre en samlet bedømmelse af kandidatens faglige kvalifikationer.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 13 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om, på hvilken måde det er sikret, at den foreslåede nye eksamensordning ikke vil gå ud over kvaliteten af den uddannede statsautoriserede revisor, til erhvervsministeren
Samtidig indføres der et ubegrænset antal eksamensforsøg, da det
eksisterende loft på 3 forsøg afskaffes. Det vil kunne forebygge, at nogle
kandidater vælger at opgive at blive statsautoriseret revisor. I dag
behandler Eksamensudvalget en del dispensationsansøgninger om 4. gangs
forsøg, men kun få ansøgninger om 5. gangs forsøg, hvilket kan tyde på, at
flere kandidater vælger ikke at fortsætte deres uddannelsesforløb.
Det er væsentligt at bemærke, at eksamen tilrettelægges, så eksaminator og
censor ikke har kendskab til, hvor mange eksamensforsøg en eksaminand
har haft. Dermed sikres det, at kravene for at bestå revisoreksamen er de
samme, uanset hvor mange eksamensforsøg, der bruges, og at der dermed
ikke gås på kompromis med det høje faglige niveau.
Derudover medfører forslaget, at fagområderne i revisoreksamen vil blive
tættere knyttet til revisors erklæringsafgivelse, som netop er revisorlovens
anvendelsesområde. Fagområderne selskabsret, skatteret, og erhvervsret
vil fortsat indgå i revisoreksamen i det omfang, det har betydning for
revision eller anden erklæringsafgivelse. Der fastholdes derfor det samme
faglige niveau til revisorer, når revisor udfører opgaver i henhold til
revisorloven.
Samlet set vil en kombination af disse tiltag kunne være med til at få flere
kandidater til at bestå revisoreksamen uden at gå på kompromis med det
høje faglige niveau.”
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2