Skatteudvalget 2020-21
L 129
Offentligt
2324538_0001.png
26. januar 2021
J.nr. 2020 - 7586
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 129 - Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstoffor-
brugsafgiftsloven, ligningsloven og forskellige andre love (Ændring af registreringsafgiften
af person- og varebiler og motorcykler, ophævelse af tillæg og fradrag for energieffektivi-
tet, forhøjelse af brændstofforbrugsafgiften og vægtafgiften og omlægning af brændstof-
forbrugsafgiften til CO2-baseret afgift, justering af beskatning af fri bil og forhøjet dele-
økonomisk bundfradrag for privat udlejning af nul- og lavemissionsbiler, forlængelse af
ordning med lav afgift på el til erhvervsmæssig opladning af eldrevne køretøjer m.v.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 8 af 21. januar 2021. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Tommy Ahlers (V).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
L 129 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 8: MFU spm. om at opgøre de samlede ændringer i omkostninger for bilejerne hvert år frem mod 2030 samlet og opdelt på kommuneniveau, til skatteministeren
2324538_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre de samlede ændringer i omkostninger for bilejerne medregnet både
stigende forbrugerpriser som følge af fortrængningskravet og skatter og afgifter hvert år
frem mod 2030 samlet og opdelt på kommuneniveau som følge af aftale om ”Grøn om-
stilling af vejtransporten” af 4. december 2020?
Svar
Regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten indgik den 4. de-
cember 2020 aftale om en grøn omstilling af vejtransporten. Aftalen sikrer tryghed for bil-
ejerne de kommende år og indeholder initiativer, der skønnes at reducere udledningen af
drivhusgasser med 1 mio. ton i 2025 og 2,1 mio. ton i 2030 og samtidig sikrer 775.000
grønne biler på vejene i 2030.
775.000 grønne biler i 2030 er et meget stort løft i forhold til antallet af grønne biler på
vejene i dag. Aftalen sikrer samtidig tryghed for bilejerne, så hverdagen for almindelige fa-
milier kan hænge sammen i hele Danmark.
De samlede ændringer i omkostningerne for bilejerne som følge af aftalen om grøn om-
stilling af vejtransport fremgår af tabel 1. I opgørelsen indgår mindreprovenuet ved hånd-
tering af indeksering af registreringsafgiften,
jf. aftale om håndtering af indeksering af registre-
ringsafgiften,
da indeksering ville indebære højere registreringsafgift og dermed omkostnin-
ger for bilejerne. Omvendt indgår provenuet fra den kilometerbaserede vejafgift samt
mindre initiativer som dobbelttrailere mv. ikke i opgørelsen, da det ikke direkte er relate-
ret til bilejerne. Der er betydelig usikkerhed ved opgørelsen.
Ændringerne i afgifterne er opgjort på baggrund provenumæssige konsekvenser efter ad-
færd og tilbageløb som følge af aftalen, mens ændringerne i omkostningerne som følge af
fortrængningskravet er opgjort som følge af det forventede salg af, samt prisstigning på,
diesel til vejtransport til person- og varebiler frem mod 2030.
Det er ikke umiddelbart muligt at fordele omkostningerne på kommuner, da det bl.a. for-
udsætter en fordeling af den forventede bestand i 2030 på kommuner opdelt på drivmid-
ler. I 2030 forventes fordelingen af bestanden af grønne biler at minde mere om bestan-
den af konventionelle biler, end det er tilfældet i dag. Det betyder, at elbiler i 2030 for-
mentlig vil være mere jævnt fordelt på tværs af geografi end den nuværende bestand af el-
biler. I dag er de nuværende brugere af elbiler geografisk mere koncentreret omkring de
større byer og i mindre grad i yderområderne.
Side 2 af 3
L 129 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 8: MFU spm. om at opgøre de samlede ændringer i omkostninger for bilejerne hvert år frem mod 2030 samlet og opdelt på kommuneniveau, til skatteministeren
2324538_0003.png
Tabel 1. Ændringer i omkostninger for bilejere som følge af aftale om grøn omstilling af vejtranspor-
ten
Mia. kr. (2021-niveau)
2021 2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030
Skatte- og afgiftsæn-
dringer
Omlægning af registre-
ringsafgift samt lav elaf-
-0,5 -0,8 -1,0 -1,2 -1,4 -1,4 -1,4 -1,4 -1,5 -1,4
gift til og med 2030
Justering af beskatning af
0,00 0,00 0,00 0,01 0,00 0,01 0,00 0,00 -0,01 -0,02
fri bil
Øget deleøkonomisk fra-
0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 -0,01
drag for grønne biler
Håndtering af udestående
indeksering af registre-
-0,3 -0,4 -0,5 -0,5 -0,6 -0,6 -0,6 -0,5 -0,5 -0,4
ringsafgiften
Forhøjelse af udlignings-
0,5
0,5
0,4
0,4
0,4
0,4
0,3
0,3
0,3
0,3
afgiften
Forhøjelse af ejerafgiften
0,1
0,4
0,7
1,0
1,4
1,3
1,2
1,2
1,1
Øvrige omkostninger
for bilejere
CO
2
-fortrængningskrav
0,0
0,0
0,0
0,2
0,2
0,2
0,6
0,6
0,9
for VE-brændstoffer
Samlet ændring
0 -0,1
0,2
0,1
0,4
-0,3 -0,6 -0,6 -0,6 -0,4
Kilde: Egne beregninger
Side 3 af 3