Skatteudvalget 2020-21
L 129
Offentligt
2324632_0001.png
26. januar 2021
J.nr. 2020 - 7586
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 129 - Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstoffor-
brugsafgiftsloven, ligningsloven og forskellige andre love (Ændring af registreringsafgiften
af person- og varebiler og motorcykler, ophævelse af tillæg og fradrag for energieffektivi-
tet, forhøjelse af brændstofforbrugsafgiften og vægtafgiften og omlægning af brændstof-
forbrugsafgiften til CO2-baseret afgift, justering af beskatning af fri bil og forhøjet dele-
økonomisk bundfradrag for privat udlejning af nul- og lavemissionsbiler, forlængelse af
ordning med lav afgift på el til erhvervsmæssig opladning af eldrevne køretøjer m.v.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 6 af 21. januar 2021. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
L 129 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om, hvornår afgiften på varebiler over 3.000 kg er afklaret, til skatteministeren
2324632_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvornår afgiften på varebiler over 3.000 kg er afklaret, således
at branchen kan få et overblik over afgifterne i forbindelse med salg af varebiler?
Svar
Regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten indgik den 4. de-
cember 2020 aftale om en grøn omstilling af vejtransporten. Aftalen sikrer tryghed for bil-
ejerne de kommende år og indeholder initiativer, der skønnes at reducere udledningen af
drivhusgasser med 1 mio. ton i 2025 og 2,1 mio. ton i 2030 og samtidig sikrer 775.000
grønne biler på vejene i 2030.
775.000 grønne biler i 2030 er et meget stort løft i forhold til antallet af grønne biler på
vejene i dag. Aftalen sikrer samtidig tryghed for bilejerne, så hverdagen for almindelige fa-
milier kan hænge sammen i hele Danmark.
Det følger af aftalen, at registreringsafgiften for varebiler omlægges, da bilafgifterne for
varebiler i høj grad følger afgiftssystemet for personbiler. Omlægningen indebærer, at ek-
sisterende tillæg og fradrag afskaffes, samtidig med at der indføres et CO
2
-tillæg og bund-
fradrag. CO
2
-tillægget skal betales af alle varebiler uanset størrelse, ligesom bundfradraget
også gives til alle varebiler.
Dog vil der for varebiler over 3 tons, som er enten åbne eller uden sideruder bag førersæ-
det i bilens venstre side, herunder uden udskæring til sideruder bag førersædet i bilens
venstre side, fortsat være en maksimal afgift, der med aftalen om grøn omstilling af vej-
transporten nedsættes fra 56.800 kr. til 47.000 kr.
Der er i forbindelse med den eksterne høring af lovforslaget blevet rejst spørgsmålet om,
hvorvidt denne maksimale afgift skal opgøres med eller uden CO
2
-tillægget. Det vil blive
præciseret med et ændringsforslag, at maksimal afgiften skal opgøres inkl. CO
2
-tillæg, så
den samlede afgift ikke kan overstige 47.000 kr.
Side 2 af 2