Skatteudvalget 2020-21
L 129
Offentligt
2328424_0001.png
2. februar 2021
J.nr. 2020 - 7586
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 129 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstof-
forbrugsafgiftsloven, ligningsloven og forskellige andre love (Ændring af registreringsaf-
giften af person- og varebiler og motorcykler, ophævelse af tillæg og fradrag for energief-
fektivitet, forhøjelse af brændstofforbrugsafgiften og vægtafgiften og omlægning af
brændstofforbrugsafgiften til CO
2
-baseret afgift, justering af beskatning af fri bil og for-
højet deleøkonomisk bundfradrag for privat udlejning af nul- og lavemissionsbiler, for-
længelse af ordning med lav afgift på el til erhvervsmæssig opladning af eldrevne køretø-
jer m.v.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 41 af 1. februar 2021.
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
L 129 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om kommentar til henvendelse af 1/2-21 fra Dansk Bilbrancheråd vedrørende værdiansættelse af motorkøretøjer m.v., til skatteministeren
2328424_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere henvendelse af 1. februar 2021 fra Dansk Bilbrancheråd vedr.
værdiansættelse af motorkøretøjer mv., jf. L 129 - bilag 21?
Svar
Dansk Bilbrancheråd bemærker, at den foreslåede overgangsordning for køretøjer, hvor
der er indgået en bindende købsaftale mellem en forhandler og en slutbruger senest den
17. december 2020, også bør omfatte køretøjer, som er genopbygget efter en skade, og
hvor der er anmodet om en ny værdifastsættelse inden den 18. december 2020, selvom
køretøjet ikke er solgt på dette tidspunkt.
Dansk Bilbrancheråd bemærker, at det ikke forekommer rimeligt, at en forhandler, der
kan dokumentere, at der er indleveret en anmodning om værdiansættelse inden den 18.
december 2020, ikke også kan afgiftsberigtige endeligt i forhold til de regler, der fandt an-
vendelse på anmodningstidspunktet.
Hertil bemærkes:
Det er i aftale om Grøn omstilling af vejtransporten aftalt, at der vil blive udarbejdet
overgangsordninger, så fx de nye regler vedrørende registreringsafgift ikke får virkning
for køretøjer, for hvilke der er underskrevet en bindende købsaftale mellem en forhandler
og en slutbruger senest dagen inden fremsættelse af lovforslaget den 18. december 2020.
Overgangsordningen vedrørende bindende købsaftaler skal blandt andet ses i lyset af, at
der i sådanne situationer er indgået en aftale mellem en køber og en sælger, som i høj grad
afhænger af, hvilken registreringsafgift der skal betales. Aftaleparterne har derfor aftalt, at
der i disse situationer skal gælde en overgangsordning for at tage hensyn til de særlige for-
hold, der gør sig gældende, hvor der er indgået konkrete aftaler om køb af køretøjet.
På samme måde vil skadede biler være omfattet af overgangsordningen, såfremt der er
indgået købsaftale under de samme betingelser, som gælder for øvrige køretøjer.
Det vurderes dog ikke, i den situation, som er skitseret af Dansk Bilbrancheråd, hvor der
ikke er indgået en bindende købsaftale, at være et tilsvarende behov for at fravige de gæl-
dende regler vedrørende registreringsafgift af genopbyggede køretøjer.
Side 2 af 2