Skatteudvalget 2020-21
L 129
Offentligt
2327826_0001.png
1. februar 2021
J.nr. 2021 - 1066
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 129 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstof-
forbrugsafgiftsloven, ligningsloven og forskellige andre love (Ændring af registreringsaf-
giften af person- og varebiler og motorcykler, ophævelse af tillæg og fradrag for energief-
fektivitet, forhøjelse af brændstofforbrugsafgiften og vægtafgiften og omlægning af
brændstofforbrugsafgiften til CO
2
-baseret afgift, justering af beskatning af fri bil og for-
højet deleøkonomisk bundfradrag for privat udlejning af nul- og lavemissionsbiler, for-
længelse af ordning med lav afgift på el til erhvervsmæssig opladning af eldrevne køretø-
jer m.v.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 38 af 28. januar 2021. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
L 129 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om den gældende forskelsbehandling i forbindelse med eksport af biler, hvor lige netop veteranbilejere ikke kan få refunderet registreringsafgiften, til skatteministeren
2327826_0002.png
Spørgsmål
Hvad er baggrunden for den gældende forskelsbehandling i forbindelse med eksport af
biler, hvor lige netop veteranbilejere ikke kan få refunderet registreringsafgiften? Mener
ministeren, at denne forskelsbehandling er rimelig?
Svar
Ved eksport af køretøjer er det muligt at få udbetalt godtgørelse for registreringsafgift.
Godtgørelsesordningen blev indført i 2002.
Køretøjer, der er ældre end 35 år gamle, kan dog efter gældende regler ikke få eksport-
godtgørelse. Det skyldes, at der ved indførelse af ordningen var en bekymring for, at det
ville være vanskeligt at værdisætte køretøjerne korrekt, idet mange køretøjer over 35 år
har en samlerværdi.
Hertil kommer, at der i forbindelse med import af køretøjer over 35 år ikke tages hensyn
til evt. samlerværdi. Således kan den beregnede registreringsafgift for køretøjer over 35 år
som følge af aftale om grøn omstilling af 4. december 2021, og de regler, der foreslås med
L 129, ikke overstige den afgift, der kan beregnes på grundlag af 75 pct. af køretøjets op-
rindelige nypris.
Der vil således kunne opstå en asymmetri, hvor der godtgøres registreringsafgift vedrø-
rende en samlerværdi, der ikke er afgiftspligtig i forbindelse med indførsel.
De gældende regler vurderes derfor at være rimelige.
Side 2 af 2