Skatteudvalget 2020-21
L 129
Offentligt
2325580_0001.png
Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 220
Offentligt
25. januar 2021
J.nr. 2021 - 493
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 220 af 11. januar 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
L 129 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om at redegøre for totalomkostningerne ved køb, ejerskab og brug af elbiler i forskellige segmenter, til skatteministeren
2325580_0002.png
Spørgsmål
Det forventes, at elbiler i lande uden registreringsafgift i fremtiden ikke vil være dyrere for
forbrugerne, når anskaffelses- og driftsomkostninger lægges sammen, end benzin- og die-
selbiler er. Ministeren bedes redegøre for, om dette punkt nogensinde nås i Danmark
med aftalen om at indføre 80 pct. af normal registreringsafgift på anskaffelse af elbiler
frem mod år 2030?
Svar
Den pris, som forbrugerne står over for ved anskaffelse af bil, består dels af førafgiftspri-
sen
1
, dels af registreringsafgiften. Herudover er der for forbrugerne også omkostninger
forbundet til ejerskab og forbrug af bilen.
Ved sammenligning af elbiler og konventionelle biler på segmenter gælder det generelt, at
anskaffelsesprisen (købsprisen) er højest for elbiler, mens omkostninger ifm. ejerskab og
brug er højest for konventionelle biler.
Elbilers højere anskaffelsespriser skyldes først og fremmest høje førafgiftspriser (højere
produktionsomkostninger), mens konventionelle bilers anskaffelsespriser i højere grad
udgøres af registreringsafgift. Bilkommissionen har med udgangspunkt i forudsætninger
for bl.a. batteripriser og udviklingen i produktionsplatformen fremskrevet førafgiftspriser,
hvilket giver anledning til et gennemsnitligt årligt prisfald på ca. 3 pct. for elbiler målt i
forhold til konventionelle biler frem mod 2030. Dette skal ses i sammenhæng med, at
konventionelle biler forventes at stige med 1,8 pct. årligt.
Ser man på totalomkostningerne
2
ved køb, ejerskab og brug af elbiler hhv. benzin- og die-
selbiler over bilernes levetid, er totalomkostningerne for elbiler generelt lavere end for
konventionelle biler i samme segment over hele levetiden ved køb af biler i årene frem
mod 2030. Således er der inden for hvert segment lavere totalomkostninger ved elbiler
end ved benzin- og dieselbiler.
For elbiler i mikro- og lillesegmentet ligger totalomkostningerne i størrelsesordenen 15-20
pct. under totalomkostningerne for benzinbiler frem mod 2030, og for mellem, stor og
premium er det i størrelsesordenen 25-30 pct. frem mod 2025,
jf. figur 1.
I stor- og premi-
umsegmentet stiger de relative totalomkostningerne for elbiler i forhold til konventionelle
biler fra 2026, hvilket skal ses i lyset af, at indfasningsprocenten for elbiler gradvist stiger
fra og med 2026, hvilket berører de dyreste elbiler mest. På trods af dette er totalomkost-
ningerne for elbiler stadig lavere end for benzinbiler i 2030.
1
Førafgiftsprisen afspejler produktionsprisen, omkostninger hos importør og forhandler samt avance hos både producent,
bilimportør og bilforhandler.
Totalomkostningerne er opgjort pba. af finansierings-, afskrivnings-, drivmiddel- og vedligeholdelsesomkostninger samt
ejer- udlignings- og motoransvarsforsikringsafgift. Se Bilkommissionens 1. delrapport fra s. 123 for en udførlig gennem-
gang af totalomkostninger.
2
Side 2 af 3
L 129 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om at redegøre for totalomkostningerne ved køb, ejerskab og brug af elbiler i forskellige segmenter, til skatteministeren
2325580_0003.png
Figur 1. Relative totalomkostninger, elbiler
0
2021
-5
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
-10
-15
-20
-25
-30
-35
Mikro
Lille
Mellem
Stor
Premium
Anm.: Totalomkostningerne er opgjort relativt til en tilsvarende benzinbil.
Kilde: Egne beregninger.
De lavere totalomkostninger for elbilerne skal ses i lyset af, at driftsomkostningerne for
elbiler er betydeligt lavere end for konventionelle biler, idet der forudsættes halvt så høje
vedligeholdelsesomkostninger som for en konventionel bil og væsentligt lavere drivmid-
delomkostninger. Dertil kommer, at totalomkostningerne opgøres over bilens samlede le-
vetid, og besparelserne således akkumuleres over 15 år. Da de fleste elbiler i den danske
bilpark er fra 2013 eller senere, er der en vis usikkerhed forbundet med opgørelsen af to-
talomkostninger for elbiler.
Det bemærkes, at købsprisen for elbiler fortsat er højere end for tilsvarende
konventionelle biler på trods af de nuværende afgiftslempelser, hvilket potentielt kan
afholde nogle forbrugere fra at anskaffe en elbil fremfor en konventionel bil, selvom
totalomkostningerne over levetiden er lavere for elbilen.
Dog vil den relative købspris mellem elbiler og konventionelle biler gradvist falde frem
mod 2030 i segmenterne mikro, lille og mellem. I stor og premium segmenterne vil den
relative købspris mellem elbiler og konventionelle biler falde ind til 2025, hvorefter den
stigende indfasningsprofil medfører en gradvist stigning i den relative købspris i disse
segmenter.
Side 3 af 3