Skatteudvalget 2020-21
L 129
Offentligt
2324618_0001.png
26. januar 2021
J.nr. 2020 - 7586
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 129 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstof-
forbrugsafgiftsloven, ligningsloven og forskellige andre love (Ændring af registreringsaf-
giften af person- og varebiler og motorcykler, ophævelse af tillæg og fradrag for energief-
fektivitet, forhøjelse af brændstofforbrugsafgiften og vægtafgiften og omlægning af
brændstofforbrugsafgiften til CO2-baseret afgift, justering af beskatning af fri bil og for-
højet deleøkonomisk bundfradrag for privat udlejning af nul- og lavemissionsbiler, for-
længelse af ordning med lav afgift på el til erhvervsmæssig opladning af eldrevne køretø-
jer m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 29 af 21. januar 2021. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
L 129 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om, hvor meget dyrere det som følge af lovforslaget bliver at have en veteranbil i kroner fordelt på hvert år frem til 2030, til skatteministeren
2324618_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvor meget dyrere det som følge af lovforslaget bliver at
have en veteranbil i kroner fordelt på hvert år frem til 2030.
Svar
Regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten indgik den 4. de-
cember 2020 aftale om en grøn omstilling af vejtransporten. Aftalen sikrer tryghed for bil-
ejerne de kommende år og indeholder initiativer, der skønnes at reducere udledningen af
drivhusgasser med 1 mio. ton i 2025 og 2,1 mio. ton i 2030 og samtidig sikrer 775.000
grønne biler på vejene i 2030.
775.000 grønne biler i 2030 er et meget stort løft i forhold til antallet af grønne biler på
vejene i dag. Aftalen sikrer samtidig tryghed for bilejerne, så hverdagen for almindelige fa-
milier kan hænge sammen i hele Danmark.
Der gælder i dag særligt gunstige afgiftsregler for veterankøretøjer både ift. registreringsaf-
gift og de løbende afgifter (vægtafgift mv.). For at et køretøj kan omfattes af disse lempe-
lige regler, skal køretøjet være mindst 35 år gammelt og fremtræde som ved første regi-
strering
dvs. originalt (det såkaldte originalitetskrav).
Det følger af aftalen af 4. december 2020, at originalitetskravet afskaffes. Afskaffelse af
originalitetskravet vil medføre, at også køretøjer ældre end 35 år, der er ombygget eller sat
i stand med fx nyere uoriginale dele, vil skulle beskattes efter de lempelige afgiftsregler for
veterankøretøjer. Desuden følger det af aftalen, at veteranbilerne friholdes for CO
2
-tillæg
og bundfradrag.
Den samlede omlægning for veteranbiler finansieres delvist ved at hæve loftet for regi-
streringsafgiften fra 40 pct. til 75 pct. Omlægningen vil indebære et mindreprovenu på ca.
5 mio. kr., men vil indebære et mere simpelt afgiftssystem for veterankøretøjer og vil
samtidig ikke indebære afgiftsforhøjelser for veteranbilerne i gennemsnit.
Med aftalen indgår desuden en forhøjelse af de løbende afgifter for alle køretøjer. Således
forhøjes vægtafgiften med 3 pct. i 2022, med 6,5 pct. årligt i 2023- 2025 og med 10 pct. i
2026. Vægtafgiften for veterankøretøjer vil således også blive forhøjet. Dog betaler køre-
tøjer, der er mere end 35 år gamle, alene 25 pct. af den fulde afgift.
Side 2 af 2