Skatteudvalget 2020-21
L 129
Offentligt
2324674_0001.png
26. januar 2021
J.nr. 2020 - 7586
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 129 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstof-
forbrugsafgiftsloven, ligningsloven og forskellige andre love. (Ændring af registreringsaf-
giften af person- og varebiler og motorcykler, ophævelse af tillæg og fradrag for energief-
fektivitet, forhøjelse af brændstofforbrugsafgiften og vægtafgiften og omlægning af
brændstofforbrugsafgiften til co2-baseret afgift, justering af beskatning af fri bil og forhø-
jet deleøkonomisk bundfradrag for privat udlejning af nul- og lavemissionsbiler, forlæn-
gelse af ordning med lav afgift på el til erhvervsmæssig opladning af eldrevne køretøjer
m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 26 af 21. januar 2021. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Louise Schack Elholm.
Morten Bødskov
/ Peter Bach-Mortensen
L 129 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om, hvad lovforslaget kommer til at betyde for økonomien over en 10-årig periode for forskellige familietyper, til skatteministeren
2324674_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvad lovforslaget kommer til at betyde for økonomien
over en 10-årig periode for forskellige familietyper (LO-familie, pensionist, akademiker
m.v.), hvis man antager, at de ikke køber ny bil, men beholder deres nuværende ”sorte”
bil (beregning på henholdsvis benzin og dieselbil). Familietyperne bedes fordeles på kom-
muner som bl.a. Lolland, Aalborg, Tønder og Lyngby.
Svar
Regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten indgik den 4. de-
cember 2020 aftale om en grøn omstilling af vejtransporten. Aftalen sikrer tryghed for bil-
ejerne de kommende år og indeholder initiativer, der skønnes at reducere udledningen af
drivhusgasser med 1 mio. ton i 2025 og 2,1 mio. ton i 2030 og samtidig sikrer 775.000
grønne biler på vejene i 2030.
775.000 grønne biler i 2030 er et meget stort løft i forhold til antallet af grønne biler på
vejene i dag. Aftalen sikrer samtidig tryghed for bilejerne, så hverdagen for almindelige fa-
milier kan hænge sammen i hele Danmark.
Ministeriernes konsekvensberegninger for familietyper af lovændringer eller politikforslag
omfatter efter gængse regneprincipper de direkte virkninger på familiernes disponible ind-
komster af ændringer i personskatter eller overførsler, som indgår som en del af forudsæt-
ningerne i Finansministeriets familietypemodel.
Derudover indgår typisk også indirekte virkninger for familiernes økonomi dels af even-
tuelle afgiftsændringer, som påvirker alle (eller langt de fleste) husholdninger (fx lavere el-
afgifter), dels af ændringer i erhvervsbeskatningen eller afgifter på erhvervene, som må
forventes at påvirke alle husholdninger enten via overvæltning i de generelle priser eller
via nedvæltning i lønninger (og dermed også overførsler).
Det skal bemærkes, at standardforudsætningerne til dels baserer sig på gennemsnitlige be-
tragtninger. Fx betales en kommuneskat svarende til det uvægtede landsgennemsnit, lige-
som de forudsatte indkomster afspejler landsgennemsnitlige niveauer. Der kan således
som udgangspunkt ikke foretages familietypeberegninger for specifikke kommuner.
Med de valgte forudsætninger skønnes en arbejderfamilie at have en årlig disponibel ind-
komst på 570.900 kr. i 2021, mens en enlig pensionist skønnes at have en disponibel ind-
komst på 172.400 kr. i 2021,
jf. tabel 1.
Side 2 af 5
L 129 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om, hvad lovforslaget kommer til at betyde for økonomien over en 10-årig periode for forskellige familietyper, til skatteministeren
2324674_0003.png
Tabel 1. Årlig disponibel indkomst for udvalgte familietyper i 2021
2021-niveau
Arbejderfamilie med 2 børn i børnehave og SFO, ejerbolig
Funktionærfamilie med 2 børn i børnehave og SFO, ejerbolig
Pensionistpar med en ATP, ejerbolig
Enlig arbejder uden børn, lejebolig
Enlig pensionist, lejebolig
Kilde: Finansministeriets familietypemodel.
Disponibel indkomst, kr.
570.900
775.200
286.700
248.000
172.400
Visse typer af skatte- eller afgiftsændringer
fx ændringer i bilbeskatningen
er ikke om-
fattet af de gængse regneprincipper for familietypeberegninger. Det ville i givet fald for-
udsætte, at der skulle gøres en række meget specifikke antagelser om familietypernes indi-
viduelle forbrugsmønster mv.
Virkningen af aftalen om en grøn omstilling af vejtransporten afhænger således af de en-
kelte familiers konkrete beslutning om ejerskab af bil, herunder alderen på bilen
og
hvornår bilen eventuelt skal udskiftes med en anden.
Med aftalen skønnes en gennemsnitlig årlig stigning i ejerafgiften på 250 kr. over leveti-
den for en konventionel bil, der indregistreres i 2021. For både elbiler og plug-in hybrid-
biler udgør det tilsvarende beløb 150 kr. For en gennemsnitligt konventionel bil i bestan-
den, dvs. som er indregistreret før 2021, skønnes forhøjelserne i ejerafgiften at indebære
en årlig stigning i afgiften på ca. 50 kr. i 2022, ca. 100 kr. årligt i 2023-2025 og ca. 200 kr. i
2026.
Afgiftsændringen i 2021 for en række populære konventionelle og grønne biler fremgår af
tabel 2
og
tabel 3
nedenfor.
Side 3 af 5
L 129 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om, hvad lovforslaget kommer til at betyde for økonomien over en 10-årig periode for forskellige familietyper, til skatteministeren
2324674_0004.png
Tabel 2. Priseksempler for udvalgte populære konventionelle biler i 2021 før og efter Aftale om grøn
omlægning af vejtransporten
Segment
Mikro
Mikro
Lille
Lille
Mellem
Mellem
Mellem
Stor
Stor
Stor
Premium
Premium
Sport
Sport
Luksus
Mærke og
model
Citroën C1
Toyota
Aygo
Peugeot
208
Toyota Ya-
ris
Nissan
Qashqai
Skoda Oc-
tavia
VW Golf
Mercedes
C-Klasse
VW Passat
Toyota
RAV4
Mercedes
E-Klasse
BMW 5-Se-
ries
Ford Mu-
stang
BMW Z4
Porsche
Panamera
Type
Benzin
Benzin
Benzin
Benzin-
hybrid
Benzin
Benzin
Benzin
Diesel
Benzin
Benzin-
hybrid
Diesel
Diesel
Benzin
Benzin
Benzin
391.700
533.300
497.300
724.300
986.100
3.398.800
166.800
255.600
234.800
404.900
549.200
2.006.200
400.500
539.700
503.100
811.500
982.800
3.448.600
175.600
262.000
240.600
492.100
545.800
2.056.000
8.800
6.400
5.800
87.200
-3.400
49.800
175.300
260.600
275.700
293.100
440.300
363.500
51.900
113.000
115.600
128.400
200.500
159.400
192.100
254.600
271.400
280.900
446.600
360.100
68.700
107.100
111.200
116.200
206.700
155.900
16.800
-5.900
-4.400
-12.200
6.200
-3.500
Pris før
92.100
96.900
139.700
Registre-
ringsaf-
gift før
18.200
21.300
53.400
Pris efter
100.800
104.200
130.000
Registre-
ringsaf-
gift efter
26.900
28.600
43.700
Ændring
8.700
7.300
-9.700
Anm.: Det bemærkes, at prisændringerne kan variere alt efter hvilken variant, der ses på inden for samme bilmodel.
Kilde: Skatteministeriet.
Side 4 af 5
L 129 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om, hvad lovforslaget kommer til at betyde for økonomien over en 10-årig periode for forskellige familietyper, til skatteministeren
2324674_0005.png
Tabel 3. Priseksempler for udvalgte populære grønne biler i 2021 før og efter Aftale om grøn om-
lægning af vejtransporten
Mærke og
Model
VW E-UP!
Hyundai Kona
Nissan Leaf
Kia Niro
Mitsubishi
Outlander
Tesla Model 3
Tesla Model S
Tesla Model X
Mercedes E-
Klasse
Porsche
Taycan
Registre-
ringsaf-
gift før
11.700
11.100
11.100
94.000
155.300
176.000
423.800
519.900
345.700
Registre-
ringsaf-
gift efter
0
0
0
40.500
47.800
0
130.800
175.200
125.500
589.600
Segment
Type
Pris før
Pris efter
Ændring
Mikro
Lille
Mellem
Mellem
Stor
Stor
Premium
Premium
Premium
Luksus
El
El
El
Plug-in
Plug-in
El
El
El
Plug-in
El
212.200
322.800
278.600
359.600
432.700
658.100
1.129.600
1.299.700
742.200
200.500
311.700
267.500
306.100
325.200
482.200
836.500
955.000
521.900
-11.700
-11.100
-11.100
-53.500
-107.500
-176.000
-293.000
-344.700
-220.200
-604.200
2.664.100 1.193.800 2.059.900
Anm.: Det bemærkes, at prisændringerne kan variere alt efter hvilken variant, der ses på inden for samme bilmodel.
Kilde: Skatteministeriet.
Side 5 af 5