Skatteudvalget 2020-21
L 129
Offentligt
2324569_0001.png
26. januar 2021
J.nr. 2021 - 752
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 129 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstof-
forbrugsafgiftsloven, ligningsloven og forskellige andre love (Ændring af registreringsaf-
giften af person- og varebiler og motorcykler, ophævelse af tillæg og fradrag for energief-
fektivitet, forhøjelse af brændstofforbrugsafgiften og vægtafgiften og omlægning af
brændstofforbrugsafgiften til CO
2
-baseret afgift, justering af beskatning af fri bil og for-
højet deleøkonomisk bundfradrag for privat udlejning af nul- og lavemissionsbiler, for-
længelse af ordning med lav afgift på el til erhvervsmæssig opladning af eldrevne køretø-
jer m.v.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 20 af 21. januar 2021. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
L 129 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om, hvor mange henholdsvis elbiler, pluginhybridbiler, varebiler m.m. Skatteministeriet forventer bliver solgt frem til den 1. juni, til skatteministeren
2324569_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvor mange henholdsvis elbiler, plug-in hybridbiler, vare-
biler m.m., Skatteministeriet forventer bliver solgt frem til den 1. juni.
Svar
Regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten indgik den 4. de-
cember 2020 aftale om en grøn omstilling af vejtransporten. Aftalen sikrer tryghed for bil-
ejerne de kommende år og indeholder initiativer, der skønnes at reducere udledningen af
drivhusgasser med 1 mio. ton i 2025 og 2,1 mio. ton i 2030 og samtidig sikrer 775.000
grønne biler på vejene i 2030.
775.000 grønne biler i 2030 er et meget stort løft i forhold til antallet af grønne biler på
vejene i dag. Aftalen sikrer samtidig tryghed for bilejerne, så hverdagen for almindelige fa-
milier kan hænge sammen i hele Danmark.
Der forventes med betydelig usikkerhed et salg på ca. 6.600 elbiler og ca. 2.500 plug-in
hybridbiler i de første 5 måneder i 2021
1
.
Dette skøn kan dog være påvirket af, at købet af nul- og lavemissionsbiler er fremrykket
op til indgåelse af aftale om grøn omstilling af vejtransporten.
1
Den forventede fordeling på drivmidler i 2021 er baseret på Bilkommissionens grundforløb, som er baseret på Basisfrem-
skrivning 2020 (BF20).
Side 2 af 2