Skatteudvalget 2020-21
L 129
Offentligt
2321722_0001.png
20. januar 2021
J.nr. 2021 - 752
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 129 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstof-
forbrugsafgiftsloven, ligningsloven og forskellige andre love (Ændring af registreringsaf-
giften af person- og varebiler og motorcykler, ophævelse af tillæg og fradrag for energief-
fektivitet, forhøjelse af brændstofforbrugsafgiften og vægtafgiften og omlægning af
brændstofforbrugsafgiften til CO
2
-baseret afgift, justering af beskatning af fri bil og for-
højet deleøkonomisk bundfradrag for privat udlejning af nul- og lavemissionsbiler, for-
længelse af ordning med lav afgift på el til erhvervsmæssig opladning af eldrevne køretø-
jer m.v.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 18. januar 2021.
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
L 129 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelsen af 18/1-21 fra Elbilforeningen FDEL om en hurtigere udfasning af afgiftsfordelene for pluginhybrider, til skatteministeren
2321722_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 18. januar 2021 fra Elbilforeningen
FDEL om en hurtigere udfasning af afgiftsfordelene for plug-in-hybrider, jf. L 129 - bilag
7.
Svar
Elbilforeningen FDEL bemærker i deres henvendelse, at de generelt er glade for forliget
om bilafgifter m.v., og at det skaber ro om afgifterne og sikrer, at elbilsalget ikke igen går i
stå.
De bemærker også, at de er kede af de afgiftsfordele, plug-in hybridbiler fortsat står til at
få, og retter en kritik mod WLTP-standarden, som de mener, der ikke er retvisende for
plug-in hybridbiler.
FDEL angiver en tabel over indfasningen af elbiler og plug-in hybridbiler, og her fremgår
det, at indfasningsprocenten for elbiler udgør 40 pct. i 2021, 60 pct. i 2025 og 80 pct. i
2030, og at indfasningsprocenten for plug-in hybridbiler udgør 45 pct. i 2021, 65 pct. i
2025 og 80 pct. i 2030.
FDEL anbefaler derfor en hurtigere indfasning for plug-in hybridbiler, så indfasningspro-
centen udgør 60 pct. i 2021 og 100 pct. fra 2025.
Hertil bemærkes:
Indledningsvist bemærkes, at den aftale indfasningsprofil for nulemissionsbiler udgør 40
pct. frem til og med 2025, og herefter stiger profilen gradvist til 80 pct. i 2030. Således er
indfasningsprofilen for nulemissionsbiler (elbiler) mere lempelig end den i høringssvarets
angivne profil.
I forhold til plug-in hybridbiler var disse type biler før omlægning af bilafgifterne omfattet
af lempelser i registreringsafgiften. Med aftalen om grøn omstilling af vejtransporten æn-
dres definitionen for, hvornår biler omfattes af lempeligere regler, så de målrettes de biler,
der udleder under 50 g CO
2
pr. km (lavemissionsbiler). Derved bliver de plug-in hybridbi-
ler, der udleder mindst 50 g CO
2
pr. km, betegnet som konventionelle biler i afgiftsmæs-
sig henseende, og vil derfor stige i pris.
De afgiftsfordele, der gives til nul- og lavemissionsbiler, vil sikre en fremskyndelse af ud-
bredelsen af grønne biler i fremtiden. Det forventes, at udbredelsen af nulemissionsbiler
vil overstige udbredelsen af lavemissionsbiler over de kommende få år
bl.a. som følge
af, at både indfasning og bundfradrag er mere lempelig for nulemissionsbiler end for lave-
missionsbiler. Desuden vil den teknologiske udvikling spille en vigtig rolle og medvirke
til, at nulemissionsbiler ikke alene vil udfase konventionelle biler, men også lavemissions-
biler, i takt med at nulemissionsbiler bliver et bedre alternativ for forbrugerne.
Endelig bemærkes, at med omstillingen til WLTP-standarden fra 1. januar 2021 bliver bi-
lers opgjorte brændstofforbrug og CO
2
-udslip betydelig mere retvisende for den reelle
Side 2 af 3
L 129 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelsen af 18/1-21 fra Elbilforeningen FDEL om en hurtigere udfasning af afgiftsfordelene for pluginhybrider, til skatteministeren
2321722_0003.png
kørsel, end den har været hidtil på baggrund af NEDC-standarden. Dog vil der fortsat
kunne være afvigelser ift. reel kørsel, da de opgjorte værdier dannes pba. af konstruerede
test. WLTP-standarden er fastsat i EU-regi og sikrer en ens standard for måling af køretø-
jer.
Side 3 af 3