Skatteudvalget 2020-21
L 129
Offentligt
2324630_0001.png
26. januar 2021
J.nr. 2020 - 7586
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 129 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstof-
forbrugsafgiftsloven, ligningsloven og forskellige andre love. (Ændring af registreringsaf-
giften af person- og varebiler og motorcykler, ophævelse af tillæg og fradrag for energief-
fektivitet, forhøjelse af brændstofforbrugsafgiften og vægtafgiften og omlægning af
brændstofforbrugsafgiften til co2-baseret afgift, justering af beskatning af fri bil og forhø-
jet deleøkonomisk bundfradrag for privat udlejning af nul- og lavemissionsbiler, forlæn-
gelse af ordning med lav afgift på el til erhvervsmæssig opladning af eldrevne køretøjer
m.v.)
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 11 af 21. januar 2021. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Tommy Ahlers (V).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
L 129 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 11: MFU spm. om at opgøre ændringer i årlige omkostninger som følge af aftale om Grøn omstilling af vejtransporten af 4/12-20 pr. bilpendler, til skatteministeren
2324630_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre ændringer i årlige omkostninger som følge af aftale om ”Grøn om-
stilling af vejtransporten” af 4. december 2020 pr. bilpendler i hver af de kommuner, hvor
pendlere modtager et forhøjet befordringsfradrag?
Svar
Regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten indgik den 4. de-
cember 2020 aftale om en grøn omstilling af vejtransporten. Aftalen sikrer tryghed for bil-
ejerne de kommende år og indeholder initiativer, der skønnes at reducere udledningen af
drivhusgasser med 1 mio. ton i 2025 og 2,1 mio. ton i 2030 og samtidig sikrer 775.000
grønne biler på vejene i 2030.
775.000 grønne biler i 2030 er et meget stort løft i forhold til antallet af grønne biler på
vejene i dag. Aftalen sikrer samtidig tryghed for bilejerne, så hverdagen for almindelige fa-
milier kan hænge sammen i hele Danmark.
Det er ikke umiddelbart muligt at fordele omkostningerne som følge af aftalen om grøn
omstilling på kommuner, jf. også svaret på SAU L 129
spørgsmål 8. Det er endvidere
ikke umiddelbart muligt at fordele omkostningerne for bilejerne på pendlere, idet en bil-
ejer ikke nødvendigvis anvender bilen til befordring til og fra arbejde.
For personer i yderkommuner, dvs. kommuner som opfylder betingelserne for forhøjet
befordringsfradrag, gælder, at de i gennemsnit har en længere daglig transport til/fra ar-
bejde, hvilket kan medføre relativt større stigninger i udgifterne til brændstof som følge af
CO
2
-fortrængningskravet. Dog vil der for de pendlere, der kører på el, være en relativ
større besparelse som følge af forlængelse af særordningen med lav elafgift til opladning
til og med 2030.
Side 2 af 2