Transportudvalget 2020-21
L 127
Offentligt
2347900_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Talepapir til brug for samråd den 4. marts
2021 om en licensordning for leasingbran-
chen
Spørgsmål til samråd:
A
Hvordan forholder ministrene sig til branchens
konstruktive forslag om en licensordning for lea-
singselskaber som en præventiv indsats i kampen
mod dels bander og andre kriminelles mulighed
til at anvende leasingselskaber som led i deres kri-
minelle aktiviteter, dels som et forebyggende ele-
ment i kampen mod vanvidsbilisme, jf. TRU L 127
bilag 8? Og agter regeringen at imødekomme
branchens forslag om en licensordning, og hvor-
dan og hvornår vil regeringen i så fald tage initia-
tiv hertil?
L 127 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 4/3-21 om etablering af en licensordning for leasingselskaber som forebyggende del af indsatsen over for vanvidsbilisme, til transportministeren
2347900_0002.png
Side 2/6
Besvarelse
Tak for spørgsmålet.
Spørgsmålet er stillet som en
del af udvalgsbehandlingen af L
127.
Det er som bekendt det lov-
forslag, der skal gennemføre de
dele af regeringens vanvidskør-
selspakke, der udgøres af æn-
dringer i færdselsloven.
Derfor har vi i regeringen fun-
det det mest naturligt, at
spørgsmålet besvares af mig
som transportminister.
Jeg ved, at alle de tilstedevæ-
rende på samme måde som jeg
er stærkt optagede af at be-
kæmpe vanvidskørsel.
L 127 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 4/3-21 om etablering af en licensordning for leasingselskaber som forebyggende del af indsatsen over for vanvidsbilisme, til transportministeren
2347900_0003.png
Side 3/6
Derfor er der også indgået en
politisk aftale om at støtte gen-
nemførelsen af de initiativer,
der fremgår af regeringens van-
vidskørselspakke.
Ud over de initiativer, der frem-
går af regeringens vanvidskør-
selspakke, er leasingbranchen
kommet med et forslag om at
indføre en licensordning for
leasingselskaber. Ifølge forsla-
get skal en licensordning være
underlagt tilsyn fra Finanstilsy-
net.
Erhvervsministeriet har fået fo-
relagt branchens forslag. Vur-
deringen er, at en licensord-
ning, der er underlagt Finanstil-
synet, ikke vil være et brugbart
værktøj til bekæmpelse af ban-
der og andre kriminelle.
L 127 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 4/3-21 om etablering af en licensordning for leasingselskaber som forebyggende del af indsatsen over for vanvidsbilisme, til transportministeren
2347900_0004.png
Side 4/6
Det fremgår både af høringsno-
tatet til L 127 og flere af besva-
relserne af de skriftlige spørgs-
mål, som udvalget har stillet til
lovforslaget.
Baggrunden er, at Finanstilsy-
net ikke har hjemmel til at føre
tilsyn med virksomheders kun-
der eller til at efterforske, om
virksomheder eller kunder har
banderelationer eller tilknyt-
ning til kriminalitet. Der vil
derfor ikke som led i en sådan
ordning kunne føres kontrol
med, hvem virksomhederne
leaser til.
Jeg føler mig ikke overbevist
om, at licensordninger nødven-
digvis vil kunne bidrage med så
meget mere i forhold til de initi-
ativer, som regeringen allerede
har foreslået.
L 127 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 4/3-21 om etablering af en licensordning for leasingselskaber som forebyggende del af indsatsen over for vanvidsbilisme, til transportministeren
2347900_0005.png
Side 5/6
Når det er sagt, så vil jeg gerne
foranledige, at vi i regeringen
tager en drøftelse af, om der er
andre muligheder for yderligere
kontrol med leasingbranchen,
som vil kunne bidrage yderli-
gere med at få ryddet op i bran-
chen.
Jeg skal dog understrege, at en
licensordning ikke er en del af
den vanvidskørselspakke, som
der er indgået en aftale om. En
aftale, som er indgået med et
stort flertal af Folketingets par-
tier
herunder også spørgerens
parti.
En eventuel licensordning vil
under alle omstændigheder
ikke skulle indføres gennem
ændringer af færdselsloven. Jeg
vil derfor gerne opfordre til, at
L 127 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 4/3-21 om etablering af en licensordning for leasingselskaber som forebyggende del af indsatsen over for vanvidsbilisme, til transportministeren
2347900_0006.png
Side 6/6
vi skiller tingene ad og koncen-
trerer os om at få gennemført
de tiltag, som ligger i L 127.
Overvejelser om en eventuel li-
censordning kan vi tage efter-
følgende og uafhængigt heraf.
Tak for ordet.