Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
2. marts 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. februar 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende L 127
–
Forslag til lov om ændring af
færdselsloven (Skærpet indsats mod vanvidskørsel), som jeg her-
med skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian
Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 41:
Kan ministeren bekræfte, at en virksomhedspanthaver, hvis pant
omfatter en leaset bil anvendt til vanvidskørsel, vil anses som en
”særlig sikret rettighed” med den virkning, at hvis denne konfiske-
rede leasede bil omfattet af virksomhedspant tvangssælges af sta-
ten, så skal provenuet tilfalde virksomhedspanthaveren?
Svar:
Jeg kan oplyse, at det fremgår af pkt. 2.5.1.2 i lovforslagets almin-
delige bemærkninger, at det allerede i dag følger af færdselslovens
§ 133 a, stk. 14, jf. straffelovens § 76, stk. 3, at særligt sikrede ret-
tigheder over genstande, der konfiskeres, kun bortfalder efter ret-
tens bestemmelse. Særligt sikrede rettigheder i et køretøj berøres
dermed som udgangspunkt ikke af konfiskationen, og panteret-
tigheder, ejendomsforbehold og andre særligt sikrede rettigheder i
et køretøj består således fortsat, selv om køretøjet konfiskeres.
Det fremgår af pkt. 2.5.2.3 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger, at der med forslaget ikke ændres herpå, hvorfor sådanne sær-
ligt sikrede rettigheder fortsat ikke berøres af konfiskationen. Der
vil således i forbindelse med en efterfølgende bortauktionering af
et køretøj fortsat kunne udbetales provenu til indehavere af særligt
sikrede rettigheder i køretøjet, herunder en panthaver.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht