Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
3. marts 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. februar 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende L 127
–
Forslag til lov om ændring af
færdselsloven (Skærpet indsats mod vanvidskørsel), som jeg her-
med skal besvare.
Spørgsmål nr. 34:
Vil ministeren redegøre for, hvordan vanvidsbilisten forhindres i at
begå yderligere tilfælde af vanvidsbilisme som følge af, at den kon-
krete bil, der tidligere har været anvendt til vanvidsbilisme, konfi-
skeres? Og vil ministeren i den forbindelse redegøre for, hvad der
forhindrer et anløbent leasingselskab i at lease en anden bil til
samme vanvidsbilist dagen efter?
Svar:
Hvis man konfiskerer vanvidsbilistens bil, fjerner man resolut ved-
kommendes mulighed for at fortsætte sin kørsel i den pågældende
bil. Samtidig vil vanvidsbilisten bliver frakendt førerretten ubetin-
get.
Det siger sig selv, at vanvidsbilisten herved principielt ikke er for-
hindret i at anskaffe sig et nyt køretøj. Bilkøb er dog en relativ be-
kostelig affære, ligesom tilfælde af vanvidskørsel må antages kraf-
tigt at begrænse andres velvilje til at stille et køretøj til rådighed for
vedkommende. Det gælder både venner, familie samt udlejnings-
og leasingselskaber, der med de foreslåede regler risikerer at få de-
res køretøj konfiskeret, hvis det benyttes til vanvidskørsel.
Jeg mener derfor, at konfiskation af køretøjer anvendt til vanvids-
kørsel vil sætte væsentlige begrænsninger for vanvidsbilisters mu-
ligheder for at fortsætte vanvidskørslen.
Samtidig mener jeg også, at den præventive effekt, der må antages
at være forbundet med risikoen for konfiskation, vil være medvir-
kende til at begrænse omfanget af vanvidskørsel.