Transportudvalget 2020-21
L 127
Offentligt
2346952_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
5. marts 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. februar 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende L 127
Forslag til lov om ændring af
færdselsloven (Skørpet indsats mod vanvidskørsel), som jeg her-
med skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikke-med-
lem af udvalget Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 25:
Vil ministeren som ved ATK-sager (Automatisk Trafikkontrol) også
indføre et fast track for serieforbryder-sager, der handler om van-
vidsbillisme?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen anmodet justitsministeren om en
udtalelse. Justitsministeren har oplyst følgende:
”Regeringens udspil ”Vanvidskørsel skal stoppes” fra
februar
2021 indeholder bl.a. et initiativ om kortere sagsbehand-
lingstid i grove ATK-sager (automatisk trafikkontrol).
Med initiativet, som blev gennemført i maj 2020, blev der
indført en ny særligt hurtig procedure for håndtering af
grove ATK-sager. Den hurtige procedure gælder for kørsel
med en hastighedsoverskridelse på mere end 100 pct. ved
kørsel med over 100 km/t og kørsel med mindst 200 km/t
uanset hastighedsgrænsen, som registreres i en automatisk
hastighedskontrol. ATK-sager er hidtil ikke blevet behandlet
i prioriteret rækkefølge, men med den nye hurtige procedure
skal de groveste hastighedsovertrædelser identificeres og ud-
skilles inden for syv dage, så der kan iværksættes yderligere
tiltag
Justitsministeriet kan endvidere oplyse, at der som led i afta-
len om politiets og anklagemyndighedens økonomi for 2021-
2023 indgået mellem regeringen og Dansk Folkeparti, Radi-
kale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Kon-
L 127 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 25: MFU spm., om ministeren som ved ATK-sager (Automatisk Trafikkontrol) også vil indføre et fast track for serieforbrydersager, der handler om vanvidsbillisme, til transportministeren
2346952_0002.png
Side 2/2
servative Folkeparti og Nye Borgerlige er fastlagt målsætnin-
ger for sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig krimi-
nalitet.
I mindst halvdelen af sager om personfarlig kriminalitet skal
sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til afgørelse af tiltale-
spørgsmålet ligge på højst 85 dage i 2021-2023. I mindst 70
pct. af sagerne skal sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til
afgørelse af tiltalespørgsmålet ligge på højst 170 dage i
20212023.
Både straffelovens § 241, 2. pkt., og § 249, 2. pkt., om hen-
holdsvis uagtsomt manddrab og uagtsom betydelig legems-
beskadigelse under særligt skærpende omstændigheder samt
§ 252 om forsætlig fareforvoldelse er omfattet af definitionen
på personfarlig kriminalitet og dermed målsætningerne for
sagsbehandlingstiden.
Justitsministeriet kan endelig oplyse, at ministeriet netop
har sendt et lovforslag om effektivisering af straffesagskæden
i offentlig høring. Lovforslaget, som har til formål at ned-
bringe sagsbehandlingstiden i straffesager, indeholder bl.a.
forslag om bedre adgang til at afvise at medtage nye forhold
under allerede berammede straffesager, hvis det forhaler be-
handlingen af den oprindelige sag.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht