Transportudvalget 2020-21
L 127
Offentligt
2329685_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
3. februar 2021
2021-408
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. j stillet mig følgende spørgsmål vedrø-
rende L 127
Forslag til ændring af færdselsloven (Skærpet indsats mod
vanvidskørsel), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 1:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 8/1-21 fra Finans & Leasing
vedrørende konfiskation af leaset biler i forbindelse med vanvidskørsel, jf. L
127 - bilag 1?
Svar:
I henvendelsen omtales en problematik med svindel med klonede biler. Svin-
del med klonede biler er på ingen måde acceptabelt, og både Transportmini-
steriet og Færdselsstyrelsen tager problematikken alvorligt.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, som oplyser følgende:
”Færdselsstyrelsen fører tilsyn med synsvirksomhedernes syns-
og
omsynsaktiviteter, som er omfattet af lovbekendtgørelse nr. 959 af 24.
september 2012 om syn og godkendelse af køretøjer.
Færdselsstyrelsen fører tilsyn efter en risikobaseret model. Tilsynsfre-
kvensen afhænger af synsstedets pointsaldo. Jo flere point et synssted
har, jo oftere føres der tilsyn hos det pågældende synssted. Det betyder,
at Færdselsstyrelsens tilsyn fokuseres hos synssteder med høj point-
saldo, dvs. hvor der begås flest fejl. Færdselsstyrelsens bilsynsinspektø-
rer udvælger køretøjer fortrinsvis i disse synsvirksomheder.
Ved kloning bliver et køretøj forsynet med et andet køretøjs identitet. Der
kan eksempelvis være tale om et køretøj, der er blevet totalskadet i ud-
landet, hvorefter dets identitet (stelnummer) bliver overført til et stjålet
køretøj af samme model.
L 127 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: MFU spm. om kommentar til henvendelse af 8/1-21 fra Finans & Leasing vedrørende konfiskation af leasede biler i forbindelse med vanvidskørsel, til transportministeren
2329685_0002.png
Side 2/4
Det er dog vanskeligt for synshallerne at opdage klonede køretøjer, da
det ofte er professionelt udført, og derfor kræver en tilbundsgående un-
dersøgelse af køretøjets identitet, og i nogle tilfælde også adskillelse af
køretøjet.
Når et brugt importeret køretøj fremstilles til syn hos en synsvirksom-
hed, skal synsvirksomheden foretage en identitetskontrol af køretøjet,
hvor køretøjets originale registreringspapirer og køretøjets stelnummer
kontrolleres. Er køretøjets ejer ikke i besiddelse af de originale registre-
ringspapirer, skal der ved synet medbringes en tilladelse udstedt af Mo-
torstyrelsen, om at køretøjet kan fremstilles til syn uden dokumentation
for tidligere registrering. Et syn omfatter dermed ikke en tilbundsgående
undersøgelse af køretøjets identitet, men som udgangspunkt alene kon-
trol af køretøjets påbudte mærkning (stelnummeret).
Såfremt et køretøj har fået ihugget et nyt stelnummer, og dette er gjort
professionelt, vil det derfor i mange tilfælde være svært for synsvirksom-
heden at opdage at køretøjet er klonet. Færdselsstyrelsen har ikke kend-
skab til, at synsvirksomhederne generelt godkender køretøjer med for-
falsket identitet bevidst. Hvis det i forbindelse med et tilsyn konstateres,
at et køretøj er klonet, vil Færdselsstyrelsen både orientere politiet og
Motorstyrelsen.
Det er Færdselsstyrelsens opfattelse, at indsatsen mod klonede køretøjer
kræver en tværgående myndighedsindsats, da der f.eks. kan være tale om
kriminelle forhold, der kræver en politimæssig efterforskning. Færdsels-
styrelsens arbejde kan derfor ikke stå alene, og styrelsen bistår efter an-
modning politiet i efterforskninger af sager om mulig kloning. ”
For så vidt angår Finans & Leasings forslag om en licensordning for leasing-
selskaber har jeg forelagt henvendelsen for erhvervsministeren, der har op-
lyst følgende:
”I forhold til Finans & Leasing’s forslag om
en tilladelsesordning for
leasingselskaber skal det bemærkes, at der allerede efter de gældende
regler er en række krav, som har til formål at sikre, at ledelse og ejer-
skab af leasingvirksomheder, der udbyder finansiel leasing, varetages af
personer, der er hæderlige. Kravene har yderligere til formål at sikre, at
transaktioner og aktiviteter foretaget gennem disse leasingvirksomhe-
der ikke anvendes til hvidvask eller anden finansiel kriminalitet.
Virksomheder, der udbyder finansiel leasing, er omfattet af hvidvasklo-
vens bestemmelser. Det indebærer bl.a., at en virksomhed skal registre-
res i Finanstilsynets hvidvaskregister. Som led i registreringen undersø-
ger Finanstilsynet, hvorvidt virksomheden, et medlem af den øverste le-
delse, daglige ledelse eller reelle ejere er dømt for et strafbart forhold,
L 127 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: MFU spm. om kommentar til henvendelse af 8/1-21 fra Finans & Leasing vedrørende konfiskation af leasede biler i forbindelse med vanvidskørsel, til transportministeren
2329685_0003.png
Side 3/4
der begrunder en nærliggende fare for misbrug af hvervet. Til brug for
denne undersøgelse skal virksomheden indsende straffeattest for oven-
nævnte personkreds.
Virksomheder, der udbyder finansielle leasingaftaler til forbrugere,
hvor der er en pligt til at købe aftalegenstanden, er desuden omfattet af
lov om forbrugslånsvirksomheder, og skal således have en tilladelse fra
Finanstilsynet for at kunne drive forbrugslånsvirksomhed, ligesom
virksomhedernes ledelsesmedlemmer skal opfylde lovens krav til eg-
nethed og hæderlighed.
Virksomheder, der udbyder operationel leasing, er underlagt kontant-
for-buddet i hvidvaskloven, hvorefter erhvervsdrivende ikke må mod-
tage kontantbetalinger på 50.000 kr. eller derover. Der er på nuvæ-
rende tidpunkt et lovforslag i høring, hvor det blandt andet forslås at
sænke niveauet for kontantforbuddet fra 50.000 kr. til 20.000 kr. For-
målet er at styrke forebyggelsen og bekæmpelsen af hvidvask og anden
finansiel kriminalitet.
På den baggrund vurderes der ikke at være grundlag for at indføre en
tilladelsesordning for leasingvirksomheder som led i indsatsen mod kri-
minalitet og vanvidskørsel. Med de gældende regler i kombination med
initiativerne i lovforslag L 127 og den øvrige udmøntning af den brede
politiske aftale mod vanvidskørsel af 11. december 2020 vil der kunne
sættes hårdt ind over for vanvidsbilisme.”
Med hensyn til Finans & Leasings forslag om at idømme føreren en bøde
svarende til værdien af køretøjet skal jeg understrege, at vanvidskørsel er
fuldstændig uacceptabelt og til store fare for os alle i trafikken.
Jeg mener derfor bestemt ikke, at man skal nøjes med at give vanvidsbili-
sten en bøde. Den sanktion afspejler efter min opfattelse ikke den farlighed
og risiko, der er forbundet med vanvidskørsel.
Netop derfor indeholder lovforslaget markante strafskærpelser for bl.a. van-
vidskørsel, hvor det foreslås at hæve strafniveauet fra bøde til ubetinget
fængsel i 20 dage i førstegangstilfælde.
Regeringen har det klare mål, at vi straks og resolut skal have fjernet køretø-
jer brugt til vanvidskørsel fra vejene. Hvis det mål skal nås, er vi nødt til at
konfiskere bilerne. Vi får ikke fjernet køretøjerne ved at give føreren en
bøde, uanset hvor stor bøden er.
Jeg bemærker i øvrigt, at Finans & Leasings henvendelse af 8. januar 2021
indholdsmæssigt svarer til det høringssvar, som Finans & Leasing har ind-
L 127 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: MFU spm. om kommentar til henvendelse af 8/1-21 fra Finans & Leasing vedrørende konfiskation af leasede biler i forbindelse med vanvidskørsel, til transportministeren
2329685_0004.png
Side 4/4
sendt til Transportministeriet i anledning af den offentlige høring over lov-
forslaget. Jeg skal derfor for den resterende del af de forslag, der omtales i
Finans & Leasings henvendelse henvise til det høringsnotat over L 127, som
jeg har fremsendt til Transportudvalget den 28. januar 2021.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht