Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 22. december 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 7 til L 124 efter ønske fra Kristian Hegaard (RV) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 7 til L 124:
Vil ministeren redegøre for baggrunden for, at man har valgt et lavt beviskrav ved
tilbageholdelse af ydelser, og hvorfor man ikke betragter beslutning om tilbagehol-
delse som en afgørelse med mulighed for parthøring?
Svar:
Med lovforslaget foreslås det, at udbetaling af yderligere støtte ved repatriering
tilbageholdes, når der foreligger oplysninger, som giver grund til at antage, at der
foreligger et forhold, som kan føre til bortfald af yderligere støtte. Forslaget inde-
bærer, at kommunalbestyrelsen vil skulle tilbageholde udbetaling af yderligere
støtte, når der forud for en afgørelse om bortfald af yderligere støtte foreligger op-
lysninger, som giver grund til at antage, at der foreligger et forhold omfattet af
bortfaldsadgangen, dvs. omstændigheder, der ville kunne have udelukket en ud-
lænding fra at opnå opholdstilladelse, jf. udlændingelovens § 10, stk. 1, stk. 2, nr. 1
og 2, og stk. 5. Efter forslaget er der tale om en relativ lav bevisstandard, idet der
alene skal være grund til at antage, at der foreligger et forhold omfattet af bort-
faldsadgangen.
Endvidere foreslås det, at kommunalbestyrelsens tilkendegivelse over for den re-
patrierede person om at tilbageholde udbetaling af yderligere støtte ved repatrie-
ring ikke er en afgørelse. Der skal således bl.a. ikke ske partshøring eller gives en
begrundelse for, hvorfor støtten tilbageholdes, ligesom der ikke kan klages over
Udlændingestyrelsens vurdering til brug for tilkendegivelsen om, at støtten tilbage-
holdes. I den forbindelse anføres det, at retstilstanden også uden den foreslåede
bestemmelse ville være, at kommunalbestyrelsens tilkendegivelse til en person om,
at støtten tilbageholdes, ikke ville være en afgørelse i forvaltningslovens forstand,
men en procesledende beslutning, idet der herved kan lægges vægt på, at tilken-
degivelsen ikke afgør, om den repatrierede person fortsat har ret til støtte og der-
med afslutter sagen, men derimod kan betragtes på linje med en foreløbig justering
af en løbende udbetaling. Spørgsmålet kan dog give anledning til en vis tvivl, idet
Side
1/2
8. januar 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uim.dk
36977191
2020 - 24367
1490569