Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
L 124
Offentligt
2316782_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 21. december 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 1 til L 124 efter ønske fra MFU Morten Messerschmidt (DF) til udlæn-
dinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1 til L 124:
Vil ministeren som teknisk bistand udarbejde et ændringsforslag med tilhørende
bemærkninger, der sikrer, at lovforslaget sættes i kraft også for afgørelser om hjælp
til repatriering, der allerede er truffet?
Svar:
1.
Det er helt forkert, at personer, der har fået økonomisk støtte til at repatriere,
og som efter at være repatrieret begår alvorlig kriminalitet, kan få yderligere repa-
trieringsstøtte udbetalt fra Danmark.
Det fremsatte lovforslag skal derfor sikre, at vi ikke igen ser tragiske sager svarende
til den konkrete sag, der ligger til grund for beslutningsforslag nr. B 176. Lovforsla-
get vil bl.a. betyde, at den resterende del af hjælp til repatriering kan bortfalde i
tilfælde, hvor den repatrierede person begår alvorlig kriminalitet mv. i perioden ef-
ter afgørelsen om hjælp til repatriering, og indtil personen anmoder om at få udbe-
talt den resterende del af hjælpen.
For så vidt angår afgørelser om hjælp til repatriering, der er truffet før ikrafttræden
af den foreslåede lov, har Udlændinge- og Integrationsministeriet i samarbejde
med Justitsministeriet undersøgt, om det er muligt inden for rammerne af grund-
loven og Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) at indføre en
ordning, hvor den pågældende mister retten til den resterende del af hjælp til re-
patriering, når den alvorlige kriminalitet mv. er begået efter afgørelsen om hjælp til
repatriering, men før den pågældende opfylder betingelserne for udbetaling af den
resterende del af hjælpen og før lovens ikrafttræden.
Som det fremgår af brev af 23. oktober 2020 til udlændingeordførerne, som er
oversendt til Udlændinge- og Integrationsudvalget den 4. december 2020 (UUI alm.
del
bilag 46), er det vurderingen, at en sådan ordning vil indebære ekspropriation
efter grundlovens § 73. Endvidere er det vurderingen, at ordningen ikke vil kunne
Side
1/3
11. januar 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020 - 24284
1490027
L 124 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: MFU spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, så loven også gælder allerede trufne afgørelser om hjælp til repatriering, til udlændinge- og integrationsministeren
gennemføres inden for rammerne af beskyttelsen af ejendomsretten i artikel 1 i 1.
tillægsprotokol til EMRK.
Det betyder, at det er vurderingen, at fratagelsen i disse tilfælde alene kan ske mod
fuldstændig erstatning. Det bemærkes, at et krav om fuldstændig erstatning i an-
ledning af ekspropriation vil kunne rejses direkte over for den myndighed, som fo-
retager ekspropriationen.
Et ændringsforslag som foreslået af spørgeren vil i praksis indebære, at den pågæl-
dende
i de tilfælde, hvor bortfald af den resterende del af hjælpen til repatriering
vil indebære ekspropriation
vil have krav på fuldstændig erstatning svarende til
det beløb, der måtte bortfalde.
Som sagt finder jeg det helt forkert, at personer, der har fået økonomisk støtte til
at repatriere, og som efter at være repatrieret begår alvorlig kriminalitet, kan få
yderligere repatrieringsstøtte udbetalt fra Danmark. Dette bliver dog desværre ikke
imødegået med det konkrete ændringsforslag. Det skyldes, at den pågældende i
stedet for at rette henvendelse til den relevante kommunalbestyrelse om udbeta-
ling af den resterende del af hjælpen, med ændringsforslaget vil kunne kontakte
den samme kommunalbestyrelse og kræve præcis samme beløb i fuldstændig er-
statning i medfør af grundlovens § 73. Ændringsforslaget vil altså være overflødigt.
2.
Med dette in mente kan det ønskede ændringsforslag udarbejdes på følgende
måde:
Ӯndringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af repatrieringsloven
(Bortfald af den resterende del af hjælp til repatriering og reintegrationsbistand i
tilfælde af alvorlig kriminalitet m.v. begået efter repatriering m.v.)
(L 124)
[af X]:
Til § 2
1)
§ 2, stk. 2-4, udgår.
[Ændret virkningstidspunkt]
Bemærkninger
Med ændringsforslaget foreslås det, at de foreslåede bestemmelser i repatrierings-
loven, herunder de foreslåede bestemmelser om bortfald i repatrieringslovens § 9
b, stk. 1, og § 10 b, stk. 1, om tilbageholdelse i repatrieringslovens § 9 b, stk. 3, og
§ 10 b, stk. 3, og om tilbagebetaling efter repatrieringslovens § 9, 4. pkt., samt efter
regler udstedt i medfør af repatrieringslovens § 10, stk. 6, jf. stk. 7, 3. pkt., vil finde
anvendelse for alle afgørelser om hjælp til repatriering, jf. repatrieringslovens § 7,
Side
2/3
L 124 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: MFU spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, så loven også gælder allerede trufne afgørelser om hjælp til repatriering, til udlændinge- og integrationsministeren
stk. 1, og om den løbende, månedlige reintegrationsbistand, jf. repatrieringslovens
§ 10, stk. 1. Dette vil gælde, uanset hvornår sådanne afgørelser er truffet, herunder
når afgørelsen er truffet før lovens ikrafttræden, og uanset hvornår det forhold,
som efter forslaget kunne føre til bortfald eller tilbageholdelse har fundet sted, her-
under når forholdet i sin helhed har fundet sted før lovens ikrafttræden.
Det er vurderingen, at en ordning, hvor den restende del af hjælp til repatriering
kan bortfalde, når den alvorlige kriminalitet mv. er begået efter afgørelsen om
hjælp til repatriering, men før den pågældende opfylder betingelserne for udbeta-
ling af den resterende del af hjælpen og før lovens ikrafttræden, vil indebære ek-
spropriation efter grundlovens § 73. Endvidere er det vurderingen, at ordningen
ikke vil kunne gennemføres inden for rammerne af beskyttelsen af ejendomsretten
i artikel 1 i 1. tillægsprotokol til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
(EMRK). Der henvises i den forbindelse til brev af 23. oktober 2020 til udlændinge-
ordførerne, som er oversendt til Udlændinge- og Integrationsudvalget den 4. de-
cember 2020 (UUI alm. del
bilag 46). Tilsvarende vurdering gør sig gældende for
en ordning for bortfald af den løbende, månedlige reintegrationsbistand.
I det omfang bortfald af den resterende del af hjælp til repatriering og den løbende,
månedlige reintegrationsbistand herefter vil udgøre et ekspropriativt indgreb, vil
fratagelsen i disse tilfælde alene kunne ske mod fuldstændig erstatning. Et krav om
fuldstændig erstatning i anledning af ekspropriation vil kunne rejses direkte over
for den kommunalbestyrelse, som træffer afgørelse om bortfald og dermed foreta-
ger det ekspropriative indgreb.”
Mattias Tesfaye
/
Jesper Gori
Side
3/3