Erhvervsudvalget 2020-21
L 116
Offentligt
2323504_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
25. januar 2021
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 7 alm. del stillet af udvalget den 19. januar
2021 efter ønske fra Torsten Schack Pedersen(V)
Spørgsmål:
Kan ministeren uddybe, hvordan det skulle varetage danske virksomhe-
ders tarv, at ECN+-direktivet i sin nuværende form implementeres i nati-
onale konkurrencesager?
Svar:
Det overordnede formål med konkurrencereglerne er at sikre effektiv
konkurrence. Effektiv konkurrence mellem virksomheder øger produk-
tivitet og vækst til gavn for virksomheder og forbrugere, samt er funda-
mentet for velfungerende markeder. Håndhævelse af konkurrencereg-
lerne varetager derfor vigtige samfundshensyn, og disse hensyn er lige
vigtige, uanset om reglerne skal anvendes på ulovlig adfærd i konkur-
rencesager med samhandelspåvirkning eller i rene nationale sager.
ECN+-direktivets formål er at styrke de nationale konkurrencemyndig-
heders forudsætninger for at håndhæve konkurrencereglerne effektivt.
Direktivet stiller alene krav om, at dets regler skal gælde for sager efter
EU-konkurrencereglerne. Regeringen har foreslået at lade direktivets
regler også gælde for rene nationale konkurrencesager, hvilket jeg vur-
derer er i virksomhedernes tarv.
Det skyldes for det første, at forskellige processuelle regler vil medføre, at
samme slags overtrædelser behandles forskelligt afhængigt af, om det er
en EU-sag eller en dansk sag. En sådan forskel vil ikke være i overens-
stemmelse med lighedsprincippet. Samhandelspåvirkning vurderes ud fra,
om aftalen eller adfærden er egnet til at påvirke samhandlen inden for EU,
og ikke alene om varen eller ydelsen passerer en landegrænse. Derfor kan
eksempelvis en konkurrencebegrænsende aftale mellem to danske virk-
somheder også ofte have samhandelspåvirkning.
For det andet er det ofte først langt henne i sagsprocessen (på baggrund af
indhentede oplysninger) kan fastlægges, om en sag har samhandelspåvirk-
ning. Forskellige processuelle regler medfører risiko for, at der er anvendt
et forkert regelsæt, hvis Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fx har oplyst
sagen via interviews og kontrolundersøgelse i et privat hjem, og det senere
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 116 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, hvordan det skulle varetage danske virksomheders tarv, at ECN+-direktivet i sin nuværende form implementeres i nationale konkurrencesager, til erhvervsministeren
viser det sig, at sagen ikke har samhandelspåvirkning. Der er dermed risiko
for, at sagens beviser ikke vil kunne anvendes, da de er indhentet ulovligt.
Afslutningsvis, efter det oplyste, så har de øvrige EU lande valgt samme
løsning, som regeringen med lovforslaget foreslår skal gælde i Danmark.
På baggrund af ovenstående mener jeg derfor, at det er i virksomhedernes
interesse, at vi lader direktivets regler gælde for alle typer af konkurrence-
sager, såvel EU-sager og nationale sager.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
2