Erhvervsudvalget 2020-21
L 116
Offentligt
2323703_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
25. januar 2021
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 22 alm. del stillet af udvalget den 20. januar
2021 efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V)
Spørgsmål:
Kan ministeren bekræfte, at OECD i en rapport fra år 2000 med
titlen ”Re-
gulatory reform in Denmark-The role of Competition Policy in Regulatory
Reform” bemærker, at det er uklart, hvorfor det er nødvendigt med en spe-
cialiseret rekursmyndighed (konkurrenceankenævnet), når både styrelsen
og Konkurrenceankenævnet forudsættes også at være eksperter. Samtidig
kunne specialiseret prøvelse sikres ved, at ankesager blev behandlet ved
Sø- og Handelsretten direkte, der også er et specialiseret organ?
Svar:
Jeg kan indledningsvis oplyse, at der synes at være en misforståelse i det
uddrag af rapporten fra OECD, der henvises til i spørgsmålet. Rapporten,
der er mere end 20 år gammel, antager, at Konkurrence- og Forbrugersty-
relsen og Konkurrencerådet er to successive afgørelsesinstanser, hvilket
fejlagtigt fører til, at det på side 24 ligeledes fejlagtigt angives, at Konkur-
renceankenævnet er
”a third administrative body”.
Det er formentlig på
den baggrund, at rapporten foreslår, at man afskaffer en af de administra-
tive instanser, konkret Konkurrenceankenævnet. Som en anden anbefaling
foreslog OECD dengang, at Konkurrencerådet gøres mindre for dermed at
gøre rådet mere effektivt. Det kan oplyses, at dette er blevet gennemført i
2015.
I 2015 gennemførte OECD desuden på Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sens anmodning et uafhængigt peer review, hvor OECD vurderede de dan-
ske konkurrencemyndigheder, deres institutionelle rammer og den danske
lovgivning på konkurrenceområdet. Hertil kan det oplyses, at OECD i de-
res 2015-rapport ikke gentager deres tidligere anbefaling om at nedlægge
Konkurrenceankenævnet.
Det bør i forlængelse heraf fremhæves, at der i dansk ret er etableret nævn
på en lang række områder for at sikre borgerne en enkel, hurtig og uaf-
hængig administrativ klageadgang. Det gælder også på konkurrencelovens
område, hvor ordningen med Konkurrenceankenævnet som administrativ
klageinstans har eksisteret og fungeret tilfredsstillende i mere end 40 år.
Endvidere kan også henvises til svar for ERU L 116 spm 1, 3 og 8.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 116 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om, at OECD i en rapport fra år 2000 med titlen Regulatory reform in Denmark-The role of Competition Pollicy in Regulatory Reform bemærker, at det er uklart, hvorfor det er nødvendigt med en specialiseret rekursmyndighed ( Konkurrenceankenævnet ), når både styrelsen og Konkurrenceankenævnet forudsættes også at være eksperter, til erhvervsministeren
Afslutningsvis kan jeg oplyse, at jeg også har lyttet til den kritik, som er
blevet fremsat omkring Konkurrenceankenævnet i forbindelse med be-
handlingen af lovforslaget. Det har medført, at jeg vil fremsætte ændrings-
forslag om, at det skal være frivilligt for den enkelte virksomhed, om den
vil indbringe Konkurrencerådets materielle afgørelse om overtrædelse af
konkurrencereglerne for Konkurrenceankenævnet. Det betyder, at virk-
somheder, som ønsker at indbringe deres sag direkte for domstolene, har
mulighed for at springe sagsgangen hos ankenævnet over.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
2