Skatteudvalget 2020-21
L 107 A
Offentligt
2327817_0001.png
1. februar 2021
J.nr. 2020 - 5183
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 107 A - Forslag til Lov om ændring af ejendomsvurderingsloven og for-
skellige andre love. (Ansættelse af grundværdier for erhvervsejendomme m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 23 af 20. januar 2021. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Claus F. Houmann
L 107a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om, hvordan fastsættelse af værdien af erhvervsgrunde i den nye model afviger fra den nuværende vurdering af erhvervsgrunde, til skatteministeren
2327817_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvordan fastsættelse af værdien af erhvervsgrunde i den nye
model afviger fra den nuværende vurdering af erhvervsgrunde?
Svar
Rigsrevisionen kom i 2013 med en markant kritik af ejendomsvurderingssystemet. Det
medførte, at de offentlige ejendomsvurderinger blev suspenderede, og der blev igangsat
udvikling af et helt nyt ejendomsvurderingssystem. De seneste grundvurderinger for er-
hvervsejendomme er derfor fra 2012.
I arbejdet med at implementere vurderingsforliget fra 2016 og ejendomsvurderingsloven
fra 2017 har det vist sig, at den vurderingsmodel, der var lagt op til, den såkaldte grundre-
sidualmodel, ikke kan implementeres. Der er derfor behov for en forenkling af grundvur-
deringsmodellen for erhvervsejendomme. Dette fremgår også af
Aftale om Kompensation til
boligejerne og fortsat tryghed om boligbeskatningen
fra maj 2020.
Der foreslås derfor en forenklet vurderingsmodel, som tager afsæt i den model, der alle-
rede er udviklet til grundvurdering af ejerboliger. Handelspriser for ejerboliger udgør et
langt mere solidt datagrundlag, og det gør det muligt at udvikle en model, der i højere
grad afspejler den lokale prisvariation og prisvariationen på tværs af landet. Samtidig ska-
bes der en bedre sammenhæng mellem vurderingerne af erhvervsejendomme og ejerboli-
ger.
I forhold til spørgsmålet er det afgørende, at der skelnes mellem:
1. De vurderingsmetoder, der blev anvendt til ansættelse af grundværdier for erhvervs-
ejendomme i de gældende vurderinger fra 2012.
2. Den vurderingsmetode, der blev aftalt med
Forlig om et nyt ejendomsvurderingssystem
fra
2016, og som følger af den gældende ejendomsvurderingslov fra 2017.
3. Den vurderingsmetode, der foreslås med L 107 A.
Eftersom der ikke er kommet nye vurderinger for erhvervsejendomme siden 2012 er vur-
deringerne løbende kommet mere og mere ud af trit med de reelle værdier.
Det må derfor forventes, at de nye grundværdier for erhvervsejendomme med den fore-
slåede vurderingsmodel vil være betydeligt højere end de nuværende grundværdier. Hvis
grundresidualmodellen, der følger af de gældende regler, kunne implementeres, ville den
også have medført højere erhvervsvurderinger end 2012-vurderingerne. Det er ikke mu-
ligt at foretage en kontrafaktisk beregning, da grundresidualmodellen som nævnt ikke kan
implementeres.
Provenuet fra grundskylden er i 2021-2024 stigningsbegrænset ud fra det konkret aftalte
med
Aftale om Kompensation til boligejerne og fortsat tryghed om boligbeskatningen
fra maj 2020.
Grundskyldsprovenuet i 2024 og frem er ligeledes aftalt med
Aftale om Kompensation til bo-
ligejerne og fortsat tryghed om boligbeskatningen
fra maj 2020. Her blev det aftalt, at provenuet
fra grundskylden i hver enkelt kommune i 2024 med nye vurderinger og nye promiller
skal svare til, hvad grundskylden i 2024 ville udgøre med de skatteregler, der er gældende i
Side 2 af 3
L 107a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om, hvordan fastsættelse af værdien af erhvervsgrunde i den nye model afviger fra den nuværende vurdering af erhvervsgrunde, til skatteministeren
2327817_0003.png
2023. Med skatteomlægning i 2024 sænkes grundskyldspromillerne markant, og der tilde-
les rabatter til ejendomsejere, som får en stigning i grundskylden på baggrund af de nye
vurderinger. Skatterabatten for erhvervsejendomme afvikles som aftalt via en modernise-
ret stigningsbegrænsningsregel, der indebærer, at væsentlige skatterabatter afvikles over en
lang årrække.
Samtidig aflyses der i 2024 betydelige fremadrettede stigninger i grundskylden sammenlig-
net med videreførelse af gældende regler, hvilket kommer både boligejere og ejere af er-
hvervsejendomme til gavn. Samlet skønnes det at skatten lempes med ca. 19 mia. kr. før
tilbageløb, når der sammenlignes med en videreførelse af de skatteregler, der var gæl-
dende ved indgåelse af boligskatteforliget,
jf. Aftale om Kompensation til boligejerne og fortsat
tryghed om boligbeskatningen.
Der henvises i øvrigt til svaret på SAU spm. 30 til L 107 A.
Side 3 af 3