Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
10. december 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 369 (Alm. del) af 18.
september 2020 stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
Spørgsmål
I svaret på FIU alm. del - spørgsmål 427 (2018-19,1. samling) gives i boks 1 en
delvis redegørelse for det metodiske grundlag for Finansministeriets beregning af
den gennemsnitlige tilbagetrækningsalder. Det fremgår heraf, at tre metodevalg re-
sulterer i, at den gennemsnitlige tilbagetrækningsalder i beregninger frem til 2050
kommer til at fremstå som højere end pensionsalderen:
(1) tilgang til f.eks. førtidspension for personer under 50 år regnes ikke som tilba-
getrækning;
(2) personer, der faktisk i praksis har trukket sig delvist tilbage gennem reduktio-
ner af arbejdstiden, regnes som ikke-tilbagetrukne;
(3) tilbagetrækningsalderen i de enkelte år beregnes på et tværsnit af alle årgange i
året, fremfor i stedet for de enkelte fødselsårgange.
Vil ministeren fremlægge alternative beregninger af udviklingen i den gennemsnit-
lige tilbagetrækningsalder uden disse metodevalg, dvs. som
(1) tager højde for afgang på førtidspension fra 40-årsalderen,
(2) omregner erhvervsaktive til fuldtidsbeskæftigede og
(3) beregner tilbagetrækningsalderen for de enkelt fødselsårgange fremfor for et
tværsnit af alle årgange?
Svar
Finansministeriet skønner over udviklingen i den forventede gennemsnitlige tilba-
getrækningsalder på baggrund af grundforløbet for de mellemfristede fremskriv-
ninger. Den anvendte metode er dokumenteret i
Finansredegørelse 2014.
I beregningen tolkes fald i den aldersbetingede erhvervsfrekvens som tilbagetræk-
ning, hvorved (netto) afgang fra arbejdsstyrken regnes som tilbagetrækning.
1
Af-
gang fra beskæftigelse til fx ledighed, støttet beskæftigelse eller modtagelse af of-
fentlige ydelser samtidig med deltidsbeskæftigelse regnes dermed ikke som tilbage-
trækning, da disse grupper indgår i arbejdsstyrken. Ligeledes regnes reduktioner i
1
OECD beregner ligeledes tilbagetrækningsalderen som den gennemsnitlige alder, hvor folk forlader arbejds-
styrken målt ved erhvervsfrekvensen. OECD tager dog udgangspunkt i personer fra 40 år og opefter, hvor
Finansministeriet tager udgangspunkt i personer fra 50 år og derover. Se OECD (2019), Pensions at a Glance
2019: OECD and G20 Indicators, OECD Publishing, Paris,
https://doi.org/10.1787/b6d3dcfc-en
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 Københav n K · T 33 92 33 33 · E f m@f m.dk · www.f m.dk