Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 105
Offentligt
2302788_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Jette Gottlieb (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2020 - 2357
10. december 2020
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 8. december 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 6 (L 105), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jette
Gottlieb (EL).
Spørgsmål nr. 6:
”Vil
ministeren oplyse, hvor meget større arbejdsudbuddet forventes at blive målt i
fuldtids- og personer som følge af forslaget om at hæve aldersgrænsen for pen-
sion?”
Svar:
Jeg har indhentet bidrag fra Finansministeriet, der oplyser følgende:
”I Finansministeriets arbejdsstyrkefremskrivning, som indgår som element i de
mellemfristede fremskrivninger, er ledige og andre personer med indkomstover-
førsler opgjort i helårspersoner. Beskæftigelsen er i udgangspunktet ligeledes op-
gjort i helårspersoner, men tilknyttes en skønnet demografisk og socioøkonomisk
fordelt gennemsnitlig arbejdstid, hvormed fuldtidsbeskæftigelsen kan regnes. Såle-
des kan kun beskæftigelsen opgøres i fuldtidspersoner.
Herunder præsenteres en fremskrivning af arbejdsstyrken efter 2025 givet den fore-
slåede stigning i folkepensionsalderen samt i et scenarie, hvor folkepensionsalderen
fastholdes på 68 år. Det bemærkes, at der dermed ses bort fra fremtidige stigninger i
aldersgrænserne for folkepension og efterløn. Der tages afsæt i Finansministeriets
seneste mellemfristede fremskrivning,
DK2025
en grøn, retfærdig og ansvarlig
genopretning af dansk økonomi,
august 2020.
Den skønnede arbejdsstyrke er allerede før 2035 højere end i et scenarie, hvor fol-
kepensionsalderen fastholdes på 68 år. Det skyldes bl.a. den indirekte regulering af
efterlønsalderen i 2032, som er bundet til den foreslåede stigning i folkepensionsal-
deren i 2035. I 2035 er det skønnet, at forhøjelsen vil medføre en stigning i arbejds-
styrken på ca. 28.000 personer,
jf. figur 1 og tabel 1.
L 105 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om, hvor meget større arbejdsudbuddet forventes at blive målt i fuldtidspersoner som følge af forslaget om at hæve aldersgrænsen for pension, til beskæftigelsesministeren
2302788_0002.png
Figur 1
Antal personer i arbejdstyrken med og uden en forhøjelse af folkepensionsalderen i 2035 til 69 år
1.000 personer
3.500
1.000 personer
3.500
3.400
3.400
3.300
3.300
3.200
3.200
3.100
3.100
3.000
2025
2030
2035
2040
2045
2050
2055
2060
2065
2070
2075
2080
Med forhøjelse i 2035
Uden forhøjelse i 2035
3.000
Anm.: Den illustrerede arbejdsstyrke omfatter også aktiverede dagpengemodtagere samt aktiverede
arbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere.
Kilde:
DK2025
en grøn, retfærdig og ansvarlig genopretning af af dansk økonomi,
august 2020 og egne beregninger
Det skønnes endvidere, at forhøjelsen vil indebære en beskæftigelsesstigning på ca.
27.000 personer og øge fuldtidsbeskæftigelsen med ca. 28.000 personer. Den større
beskæftigelseseffekt målt i fuldtidspersoner skyldes, at en forhøjelse af folkepensi-
onsalderen ligeledes forårsager en forskydning i den relative beskæftigelsessam-
mensætningen. Da beskæftigede folkepensionister tilknyttes en relativt lav gen-
nemsnitlig arbejdstid sammenlignet andre beskæftigede, vil forhøjelsen i folkepen-
sionsalderen både indebære en højere beskæftigelsesfrekvens og en højere gennem-
snitlig arbejdstid,
jf. tabel 1.
2
L 105 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om, hvor meget større arbejdsudbuddet forventes at blive målt i fuldtidspersoner som følge af forslaget om at hæve aldersgrænsen for pension, til beskæftigelsesministeren
2302788_0003.png
Tabel 1
Antal personer i arbejdsstyrken og beskæftigelsen med og uden forhøjelsen af folkepensionsalderen
i 2035 til 69 år (1.000 personer), 2035-2080
2035
Med forhøjelse af pensions-
alderen til 69 år i 2035
Arbejdsstyrken
Beskæftigelsen
Fuldtidsbeskæftigelsen
3.111
3.003
2.618
3.109
3.001
2.612
3.139
3.030
2.626
3.197
3.086
2.672
3.262
3.148
2.733
3.302
3.187
2.773
3.325
3.210
2.793
3.356
3.240
2.815
3.399
3.280
2.843
3.451
3.331
2.882
2040
2045
2050
2055
2060
2065
2070
2075
2080
Uden forhøjelse af pensions-
alderen til 69 år i 2035
Arbejdsstyrken
Beskæftigelsen
Fuldtidsbeskæftigelsen
3.083
2.976
2.590
3.083
2.976
2.585
3.115
3.007
2.602
3.176
3.066
2.652
3.238
3.125
2.709
3.275
3.161
2.745
3.298
3.183
2.766
3.330
3.214
2.789
3.372
3.255
2.817
3.426
3.307
2.858
Forskel
Arbejdsstyrken
Beskæftigelsen
Fuldtidsbeskæftigelsen
28
27
28
27
26
27
24
24
24
20
20
20
24
23
24
28
27
27
27
26
27
27
26
26
27
26
26
25
24
24
Anm.: Den anførte arbejdsstyrke omfatter også aktiverede dagpengemodtagere samt aktiverede
arbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere.
Kilde:
DK2025
en grøn, retfærdig og ansvarlig genopretning af af dansk økonomi,
august 2020 og egne beregninger
Den øgede beskæftigelse styrker finansieringsgrundlaget for de offentlige udgifter,
herunder finansieringsgrundlaget i forhold til det tiltagende demografiske pres på
udgifter til blandt andet sundhed og ældrepleje i takt med, at levetiden stiger, og
der bliver flere ældre.”
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
3