Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 105
Offentligt
2302780_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Jette Gottlieb (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2020 - 2357
10. december 2020
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 8. december 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 5 (L 105), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jette
Gottlieb (EL).
Spørgsmål nr. 5:
”Vil
ministeren skønne over den finanspolitiske effekt af højere pensionsalder som
foreslået i lovforslaget? Ministeren bedes i besvarelsen anføre, hvilket provenu, der
kommer fra sparede offentlige udgifter og forøgede offentlige indtægter.”
Svar:
Jeg har indhentet bidrag fra Finansministeriet, der oplyser følgende:
Holdbarhedsindikatoren kan i et forløb, hvor pensionsalderen ikke indekseres
dvs. ikke følger principperne bag Velfærdsaftalen, svarende til en fastholdelse af
folkepensionsalderen på 69 år fra 2035
opgøres til ca. -0,9 pct. af BNP,
jf.
DK2025 - En grøn, retfærdig og ansvarlig genopretning af dansk økonomi.
Finans-
politikken vil dermed ikke være holdbar, og de offentlige finanser vil skulle for-
bedres med i størrelsesordenen 21 mia. kr. (2021-niveau) årligt alene for være
holdbar og 44 mia. kr. for at indfri svækkelsen ift. det aktuelle grundlag for de of-
fentlige finanser
dvs. det mellemfristede grundforløb.
En forhøjelse af folkepensionsalderen fra 68 år til 69 år i 2035 vurderes isoleret at
styrke den finanspolitiske holdbarhedsindikator med ca. 0,35 pct. af BNP. Der er
her set bort fra yderligere forhøjelser af folkepensionsalderen efter 2035. Det svarer
til, at de offentlige finanser varigt forbedres med ca. 9 mia. kr. (2021-niveau).
Forbedringen af holdbarhedsindikatoren dækker over, at den offentlige sektors
bruttoudgifter under ét varigt skønnes at falde med ca. 0,15 pct. af BNP. Den of-
fentlige sektors bruttoindtægter under ét vurderes at stige med ca. 0,2 pct. af BNP.
Der er til beregningen taget udgangspunkt i den offentlige sektors samlede primære
indtægter og udgifter. Det afspejler, at den finanspolitiske holdbarhedsindikator be-
regnes på baggrund af den primære offentlige saldo.
Endeligt bemærkes det, at beregningen er foretaget på den seneste mellemfristede
fremskrivning
DK2025 - en grøn, retfærdig og ansvarlig genopretning af Danmark
L 105 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om et skøn over den finanspolitiske effekt af højere pensionsalder som foreslået i lovforslaget, til beskæftigelsesministeren
(august 2020),
og inkluderer derfor ikke virkningerne af
Aftale om en ny ret til tid-
lig pension (oktober 2020).
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2