Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 104
Offentligt
2301999_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Aaja Chemnitz Larsen (IA)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
10. december 2020
J.nr.
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 4. december 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 5 (L 104), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra (MFU)
Aaja Chemnitz Larsen (IA).
Spørgsmål nr. 5:
”Som
regeringen selv bemærker, vil det i mange tilfælde være vanskeligt for den
enkelte borger at indhente dokumentation for, at tilknytningen til arbejdsmarkedet
er opfyldt mere end 42 år tilbage i tid
især for de ældste årgange, hvor ancienni-
tetskravet opgøres fra 1971. Det besværliggøres yderligere, hvis en del af den op-
sparede anciennitet ikke kan indhentes fra offentlige systemer og registre, som
f.eks. ATP eller en a-kasse, hvilket vil være gældende for størstedelen af ansøgere,
som skal dokumentere arbejdstilknytning i Grønland. Af samme årsag foreslår re-
geringen, at i tilfælde, hvor der ikke foreligger registerdata at, ”anden
dokumenta-
tion” kan anvendes, f.eks. lønsedler, udbetalingsspecifikationer eller indbetalinger
til pensionsordninger. På den baggrund bedes ministeren besvare følgende spørgs-
mål:
• Kan ministeren uddybe hvad ”anden dokumentation” også kan være, vil det f.eks.
være tilstrækkeligt med en bekræftelse af en tidligere arbejdsgiver, med en angi-
velse af perioden borgeren har arbejdet, samt angivelse af hvor mange timer ugent-
ligt borgeren har arbejdet?
• I forlængelse heraf, hvad vil, i et tilfælde hvor der ikke
findes tilgængelige regi-
steroplysninger, eksempelvis for en selvstændig fisker eller fanger som har arbejdet
tilbage i 70’erne, være fyldestgørende dokumentation i forhold til arbejdstilknyt-
ningen?
• I tilfælde, hvor der ikke findes tilgængelig registerdata,
og den tidligere arbejdsgi-
ver til en lønmodtager ikke længere eksisterer, hvad vil så være fyldestgørende som
dokumentation?”
Svar:
Med henblik på at beskæftigelse som lønmodtager skal kunne tælle med i opgørel-
sen af anciennitet på arbejdsmarkedet, vil der udover egentlig dokumentation også
L 104 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om anden dokumentation for tilknytning til arbejdsmarkedet i 42 år, til beskæftigelsesministeren
kunne indgå perioder, hvor det efter en konkret vurdering må anses som sandsyn-
liggjort, at lønmodtageren har været i beskæftigelse, herunder sandsynliggjort, hvor
mange timer, den pågældende har været beskæftiget.
Hvis en lønmodtager har dokumentation eller får bekræftelse fra sin tidligere ar-
bejdsgiver på ansættelsen med angivelse af ansættelsesperiode og timetal, vil dette
som udgangspunkt være tilstrækkelig dokumentation i forhold til at optjene ancien-
nitet.
I forhold til selvstændigt erhvervsdrivende optjenes anciennitet beregnet på bag-
grund af virksomhedens overskud. Der skal således være dokumentation for, at på-
gældende har drevet selvstændig virksomhed og virksomhedens overskud. For drift
af selvstændig virksomhed før 1. januar 1974 skal den selvstændigt erhvervsdri-
vende fremlægge dokumentation for, at vedkommende har været selvstændigt er-
hvervsdrivende.
Men det skal i alle tilfælde være sandsynliggjort, at personen har været i beskæfti-
gelse eller har drevet selvstændig virksomhed.
Som det fremgår af mit svar på spørgsmål 3, vil der på bekendtgørelsesniveau blive
fastsat nærmere regler om krav til dokumentationen.
Jeg henviser i øvrigt til spørgsmål nr. 3 til L 104.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2