Kulturudvalget 2020-21
L 103
Offentligt
2300229_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
8. december 2020
Folketingets Kulturudvalg har den 1. december 2020, stillet mig følgende spørgsmål, nr.
1 ad L 103, som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere henvendelse af 24. november 2020 fra Dansk
Annoncørforening om at styrke Radio- og tv-nævnet med faglige kompetencer inden for
markedsføring, jf. L 103 - bilag 3?
Svar:
Dansk Annoncørforening anbefaler i deres henvendelse af 24. november, at styrke
Radio- og tv-nævnet med praktiske faglige kompetencer inden for både medier og
markedsføring. Anbefalingen ligger i forlængelse af Annoncørforeningens høringssvar
og skal ifølge foreningen ses i lyset af nævnets opgaver som følge af den nylige
implementering af direktivet om audiovisuelle medietjenester (AVMS-direktivet).
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at Radio- og tv-nævnet allerede inden
implementeringen af AVMS-direktivet har haft opgaver fsva. reklamer m.v. på radio, tv
og on demand audiovisuelle medietjenester, herunder at træffe afgørelse om
identifikation af reklamer.
I forbindelse med implementeringen af AVMS-direktivet fik Radio- og tv-nævnet tilført
opgaver vedr. reklamer m.v. på videodelingsplatformstjenester, herunder at træffe
afgørelse om identifikation af reklamer m.v.
Jeg finder, at Radio- og tv-nævnets opgaver vedrørende reklamer mv. på både radio, tv,
on demand audiovisuelle medietjenester samt videodelingsplatformstjenester bl.a.
kræver juridisk indsigt, herunder eksempelvis i markedsføringsret. Denne kompetence
dækkes derfor af kravet til, at nævnet skal besidde juridiske kompetencer, hvilket
allerede optræder i den gældende lovgivning.
Dok. nr. 20/03509-67
L 103 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om henvendelse af 24/11-20 fra Dansk Annoncørforening om at styrke Radio- og tv-nævnet med faglige kompetencer inden for markedsføring, til kulturministeren
Derudover vil jeg bemærke, at Radio- og tv-nævnet ved vedtagelse af lovforslaget
tilføres kompetencer inden for praktisk mediefaglighed. Det er en forudsætning i
lovforslaget, at medlemmerne med praktisk mediefaglighed tilsammen skal
repræsentere viden inden for henholdsvis radio, tv og nye medier. Endvidere er det en
forudsætning i lovforslaget, at det ved udpegning af nævnets medlemmer tilstræbes, at
kompetencer inden for bl.a. forretningsforståelse og markedsføringsret er
repræsenteret.
Det er min vurdering, at de juridiske kompetencer, eksempelvis inden for
markedsføringsret, og viden inden for både radio, tv og nye medier, samt
forretningsforståelse tilsammen vil være tilstrækkelige til at løse de nævnsopgaver, der
relaterer sig til markedsføring.
Jeg skal endvidere bemærke, at Radio- og tv-nævnet har et samarbejde med
Forbrugerombudsmanden, hvor nævnet i sager af forbrugerretlig relevans anmoder
Forbrugerombudsmanden om udtalelse til brug for nævnets afgørelser.
Jeg finder det på den baggrund ikke nødvendigt, at der i lovens bestemmelse om Radio-
og tv-nævnets kompetencesammensætning specifikt er krav om praktiske
markedsføringsfaglige kompetencer.
Joy Mogensen
Side 2