Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 102
Offentligt
2282921_0001.png
TALE
Samråd i BEU 16. november 2020 kl. 17.00
om spørgsmål i relation til L 102
Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmålene er stillet efter ønske fra Christian Juhl (EL):
L 102
Forslag til lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere test
for covid-19 m.v.
Af beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S)
Samrådsspørgsmål A
Vil ministeren forholde sig til og uddybe sin holdning til de af Enhedslisten
stillede ændringsforslag?
Samrådsspørgsmål B
Vil ministeren uddybe, hvad der ligger i saglige grunde jf. lovforslagets § 2,
herunder situationer, hvor det er usagligt at blive testet jf. hensynet til be-
grænsning af smitte?
16. november 2020
J.nr. 2020 -6991
[Indledning]
Tak for invitationen til samrådet og tak for
de to spørgsmål, der angår L 102 om ar-
bejdsgiveres adgang til at pålægge lønmod-
tagere at blive testet for covid-19.
Jeg vil gerne indledningsvist understrege, at
aftaler mellem arbejdsgiver og ansatte om
test for covid-19 er at foretrække frem for
et pålæg, der gives ensidigt af arbejdsgiver,
og jeg vil gerne opfordre til, at der i videst
L 102 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 16. november, til beskæftigelsesministeren
muligt omfang indgås sådanne aftaler, hvor
de konkrete rammer for test af de ansatte
også kan fastlægges.
I forhold til de ændringsforslag, som En-
hedslisten har stillet, må jeg helt overordnet
sige, at størstedelen af forslagene går vi-
dere, end hvad der lægges op til at regulere
i L 102.
Det gælder fx spørgsmålene om ansattes ret
til at blive testet, om løn under selvisolation
eller om at en positiv test ikke kan være af-
skedigelsesgrund. Dette ligger uden for de
forhold, som L 102 omhandler.
I forhold til forslaget om, at selvstændige
også skal omfattes af L 102, vil jeg sige, at i
det omfang, der ikke er tale om reelle selv-
stændige, så omfattes de allerede af L 102.
Det er det almindelige danske lønmodtager-
begreb, der er gældende i L 102, og det vil
sige, at falske selvstændige ikke falder uden
for den foreslåede regulering. Det afgø-
rende for, om man er ægte selvstændig eller
ej, er, om man er undergivet arbejdsgivers
instruktionsbeføjelse.
2
L 102 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 16. november, til beskæftigelsesministeren
I forhold til reelle selvstændige er der der-
imod ikke noget ansættelsesforhold og der-
for ingen ledelsesret. Hvis en arbejdsgiver
vil betinge sig, at reelle selvstændige, som
har deres gang på virksomheden, testes for
covid-19, så må dette i givet fald reguleres i
kontrakten mellem arbejdsgiveren og den
selvstændige.
Hvis en hovedentreprenør eksempelvis har
indgået en aftale med en selvstændig om at
udføre en opgave på en byggeplads, så kan
hovedentreprenøren kun kræve den selv-
stændige testet, hvis det står i den indbyrdes
kontrakt. Hvis det ikke står i kontrakten,
kan der ikke stilles krav om test, men ho-
vedentreprenøren kan søge kontrakten gen-
forhandlet eller ved siden af kontrakten
søge at aftale med den selvstændige, at ved-
kommende testes.
Et af de andre ændringsforslag omhandler
inddragelse af samarbejdsudvalg og andre
lønmodtagerrepræsentanter i beslutningen
om at foretage test.
Det fremgår allerede af L 102, at de almin-
delige regler på virksomheden om at ind-
drage lønmodtagerrepræsentanter skal føl-
ges. Det vil således ikke ændre noget, hvis
3
L 102 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 16. november, til beskæftigelsesministeren
det skrives mere udtrykkeligt ind i loven,
men hvis det kan få Enhedslisten til at
stemme for L 102, er jeg parat til at frem-
sætte et ændringsforslag herom.
Jeg vil endelig nævne, at med hensyn til
solnedgangsklausulen er der stillet et æn-
dringsforslag om den.
Så jeg vil gerne afslutte min besvarelse af
det første spørgsmål med at sige, at jeg
selvom jeg har sympati for en del af de æn-
dringsforslag, som Enhedslisten har fore-
slået
ellers vil henholde mig til, hvad jeg
allerede har svaret på de forskellige ud-
valgsspørgsmål, der er stillet vedrørende L
102.
Jeg går nu over til besvarelsen af spørgsmål
2 om at uddybe, hvad der ligger i kravet om
en saglig begrundelse. Jeg kan umiddelbart
henvise til, hvad jeg har svaret på udvalgs-
spørgsmål 5 og 6.
Helt generelt vil jeg minde om, at det ikke
er nyt, at en arbejdsgiver kan pålægge en
ansat at blive testet for covid-19. Det kan en
arbejdsgiver allerede i dag efter helbredsop-
lysningsloven, hvor der er angivet bestemte
saglige grunde hertil.
4
L 102 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 16. november, til beskæftigelsesministeren
Jeg vil også minde om, at L 102 ikke om-
handler tvangsforanstaltninger. En arbejds-
giver kan ikke lægge en ansat i benlås og
gennemtvinge en test. En arbejdsgiver kan
kun reagere med ansættelsesretlige sanktio-
ner, hvilket også er muligt ved pålæg om
test efter helbredsoplysningsloven, så der er
ikke noget nyt i det.
Noget af det, der er nyt ved L 102 i forhold
til helbredsoplysningsloven, er, at der hen-
vises til myndighedernes anbefalinger, ret-
ningslinjer og regler som et afgørende ele-
ment i, hvornår der kan testes for at hindre
smittespredning. Man kan sige, at L 102 i
den henseende udgør en refleksion af, hvad
myndighederne melder ud om tiltag, for at
hindre udbredelsen af covid-19.
Et eksempel på, at test ikke sagligt kan be-
grundes i hensynet til at hindre smittespred-
ning, er en situation, hvor en lønmodtager
arbejder helt for sig selv. Hvis der hverken
er mennesker eller dyr i nærheden, som kan
smitte eller smittes med covid-19, er der
ikke et hensyn til at hindre smittespredning
og test vil ikke kunne pålægges af den år-
sag.
5
L 102 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 16. november, til beskæftigelsesministeren
Afslutningsvis vil jeg gerne sige, at jeg me-
get gerne vil have så bred opbakning til L
102 som muligt. Det er samtidig afgørende,
at der i den situation, som det danske sam-
fund står i omkring smitte med covid-19, er
mulighed for at handle hurtigt og effektivt
for at inddæmme smitte. Det er det, der er
hovedformålet med L 102.
Tak for ordet.
6