Finansudvalget 2020-21
L 1
Offentligt
2328293_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
2. februar 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 91 (L 1) af 25. november
2020 stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse konsekvenserne for størrelsen af det finanspolitiske råderum
for hvert af årene i perioden 2021-2025, hvis følgende skatte- og afgiftsændringer
(jf. svaret på L 1-spørgsmål 71) tilbagerulles:
1) Fastholdelse af beskatningen på fri telefon (L73)
2) Forhøjelse af emballageafgiften på bæreposer og engangsservice (L75 A)
3) Forhøjelse af bo- og gaveafgiften for erhvervsvirksomheder (L 76)
4) Annullering af afgiftslempelsen for hotellers rumvarme
5) Afskaffelse af hovedaktionærnedslaget (L91)
6) Indeksering af afgifter (L97)
7) Genindførelse af registreringsafgift på fly (L97)
8) Afgift på væsker til e-cigaretter
9) Afskaffelse af forældrekøb under virksomhedsordningen
10) Genindførelse af afgift på PVC og ftalater samt PVC-folier
11) Forhøjelse af afgifterne på væddemål og onlinekasino
12) Fastholdelse af loft i investorfradrag
13) Fastholdelse af loft i aktiesparekonto
14) Lagerbeskatning af selskabers ejeravancer
15) Loft over fradrag i selskabsskatten for høje lønninger på 7. mio. kr.
16) Særlig selskabsskat for den finansielle sektor?
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at finanspolitikken for 2021 er tilrettelagt med
af-
tale om finansloven for 2021,
økonomiaftaler med kommuner og regioner for 2021
mv. Virkningen af en tilbagerulning i 2021 på det finanspolitiske råderum er såle-
des alene beregningsteknisk opgjort, hvor det lægges til grund, at en tilbagerulning
af de angivne skatte- og afgiftsændringer modsvares af en tilsvarende tilpasning i
det offentlige forbrug i 2021.
Provenuvirkningen i 2021-2025 ved at tilbagerulle de angivne skatte- og
afgiftsændringer (efter tilbageløb og adfærd) fremgår af tabel 1.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
L 1 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om konsekvenserne for størrelsen af det finanspolitiske råderum for hvert af årene 2021-2025 ved forskellige skatte- og afgiftsændringer, til finansministeren
2328293_0002.png
Side 2 af 4
Tabel 1
Provenuvirkning ved tilbagerulning af angivne skatte- og afgiftsændringer, efter tilbageløb og adfærd
Mio. kr. (2021-niveau)
Fastholdelse af beskatningen af fri telefon og datakommuni-
kationsforbindelse (L73)
Forhøjelse af emballageafgiften på bæreposer og engangs-
service (L75 A)
Forhøjelse af bo- og gaveafgiften for erhvervsvirksomheder
(L76)
Annullering af afgiftslempelsen for hotellers rumvarme
1)
Afskaffelse af hovedaktionærnedslaget (L91)
Genindførelse af registreringsafgift på fly (L97)
Indeksering af afgifter (L97)
Afgift på væsker til e-cigaretter
Afskaffelse af forældrekøb under virksomhedsordningen
Genindførelse af afgift på PVC og ftalater samt PVC-folier
Forhøjelse af afgifterne på væddemål og onlinekasino
Fastholdelse af loft i investorfradrag
Fastholdelse af loft i aktiesparekontoen
Lagerbeskatning af selskabers ejendomsavancer
Loft over fradrag i selskabsskatten for høje lønninger på 7
mio. kr.
Særlig selskabsskat for den finansielle sektor
I alt
2021
-625
-285
-1.040
-50
-195
-5
-160
0
-130
-40
-150
0
-50
0
0
0
-2.735
2022
-655
-285
-1.040
-50
-220
-5
-150
-10
-150
-40
-150
0
-90
0
0
0
-2.845
2023
-695
-270
-1.040
-50
-250
-5
-235
-20
-160
-40
-150
-110
-90
-880
-155
-1.040
-5.190
2024
-725
-270
-1.040
-50
-270
-5
-305
-20
-170
-40
-150
-110
-90
-880
-155
-1.310
-5.595
2025
-770
-270
-1.040
-50
-290
-5
-305
-20
-180
-40
-150
-110
-90
-880
-155
-1.310
-5.665
Anm.: Lovforslag angivet i parentes. Alle poster er afrundet til nærmeste 5 mio. kr. Summen af de enkelte initiativer
kan derfor afvige fra totaler. Nogle poster er omregnet fra 2020-niveau til 2021-niveau.
1) Som led i FL19-aftalen blev det besluttet at lempe hotellers rumvarmeafgift fra 2020. Den nuværende
regering fremsatte ikke lovforslag, der udmønter aftalen. Det er således tale om tilbagerulning af en tidligere
aftalt skattelempelse.
Kilde: Skatteministeriet og Finansministeriet.
Det finanspolitiske råderum frem mod 2025 er et mål for den højest mulige of-
fentlige forbrugsvækst
givet øvrig besluttet politik og forudsætninger i øvrigt
inden for målet om strukturel balance 2025. Det finanspolitiske råderum opdate-
res i forbindelse med de mellemfristede fremskrivninger på baggrund af en samlet
udvikling i økonomien.
Det finanspolitiske råderum er senest opgjort i forbindelse
DK2025,
august 2020
og opgøres aktuelt i forhold udgiftsniveauet i 2021
dvs. i forhold til det budget-
terede niveau for finanslovsåret. Det afspejler, at det finanspolitiske råderum for
2021 er udmøntet i forbindelse med tilrettelæggelsen af finanspolitikken for 2021,
herunder i forbindelse med økonomiaftaler med kommuner og regioner samt fi-
nanslovforslaget for 2021 og den efterfølgende
aftale om finansloven for 2021.
Målt i
forhold til udgiftsniveauet i 2021 skønnes det finanspolitiske råderum til 19�½ mia.
kr. i 2025,
jf. tabel 2.
L 1 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om konsekvenserne for størrelsen af det finanspolitiske råderum for hvert af årene 2021-2025 ved forskellige skatte- og afgiftsændringer, til finansministeren
2328293_0003.png
Side 3 af 4
Tabel 2
Finanspolitisk råderum frem mod 2025
Mia. kr. (2021-priser)
Finanspolitisk råderum (målt ift. 2021)
2022
5
2023
10
2024
14¼
2025
19�½
Anm.: Det finanspolitiske råderum er målt som den beregningstekniske højest mulige vækst i det offentlige forbrug
ekskl. afskrivninger inden for målet om strukturel balance i 2025. Tal er afrundet til nærmeste kvarte milliard.
Kilde:
DK2025,
august 2020.
En tilbagerulning af de angivne skatte- og afgiftsændringer fra og med 2021 vil
isoleret set reducere det finanspolitiske råderum (den højest mulige offentlige
forbrugsvækst) frem mod 2025 inden for målet om strukturel balance i 2025. Den
samlede isolerede virkning på den højest mulige offentlige forbrugsvækst frem
mod 2025 målt i forhold til udgiftsniveauet i hhv. 2020 og 2021 fremgår af tabel 3.
Målt i forhold til udgiftsniveauet i 2020 reduceres den højest mulige offentlige for-
brugsvækst frem mod 2025 med ca. 5¾ mia. kr., mens den højest mulige for-
brugsvækst målt i forhold til 2021 reduceres med ca. 3 mia. kr. Den mindre nedju-
stering af forbrugsvæksten målt i forhold til 2021 afspejler, at tilbagerulningen af
de angivne skatte- og afgiftsændringer forudsættes at reducere det offentlige for-
brug i både 2021 og 2025, mens tilbagerulningen i 2021-2025 ikke påvirker det of-
fentlige forbrug i 2020.
Tabel 3
Virkning på den højest mulige offentlige forbrugsvækst frem mod 2025 ved tilbagerulning af de angivne
skatte- og afgiftsændringer
Mia. kr., 2021-priser
Isoleret virkning af tilbagerulning på den højest mulige of-
fentlige forbrugsvækst (målt ift. 2020)
Isoleret virkning af tilbagerulning på den højest mulige of-
fentlige forbrugsvækst (målt ift. 2021)
2021
-2¾
-
2022
-2¾
0
2023
-5¼
-2�½
2024
-5�½
-2¾
2025
-5¾
-3
Anm.: Der er afrundet til nærmeste ¼ mia. kr.
Kilde: Egne beregninger.
Det finanspolitiske råderum
der aktuelt opgøres ift. udgiftsniveauet i 2021,
jf.
ovenfor
vil samlet set blive reduceret med ca. 3 mia. kr. i 2025 ved en tilbagerul-
ning af de angivne skatte- og afgiftsændringer fra og med 2021,
jf. tabel 4.
Tabel 4
Finanspolitisk råderum frem mod 2025 inkl. tilbagerulning af de angivne skatte- og afgiftsændringer
Mia. kr., 2021-priser
Finanspolitisk råderum i
DK2025,
august 2020
Isoleret virkning af tilbagerulning (målt ift. 2021)
Finanspolitisk råderum inkl. isoleret virkning af tilbagerulning
2022
5
0
5
2023
10
-2�½
7�½
2024
14¼
-2¾
11¼
2025
19�½
-3
16�½
Anm.: Det finanspolitiske råderum er målt som den beregningstekniske højest mulige vækst i det offentlige forbrug
ekskl. afskrivninger inden for målet om strukturel balance i 2025. Tal er afrundet til nærmeste kvarte milliard.
Kilde:
DK2025,
august 2020 og egne beregninger.
L 1 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om konsekvenserne for størrelsen af det finanspolitiske råderum for hvert af årene 2021-2025 ved forskellige skatte- og afgiftsændringer, til finansministeren
Side 4 af 4
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
Fungerende finansminister