Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
2. februar 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 91 (L 1) af 25. november
2020 stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse konsekvenserne for størrelsen af det finanspolitiske råderum
for hvert af årene i perioden 2021-2025, hvis følgende skatte- og afgiftsændringer
(jf. svaret på L 1-spørgsmål 71) tilbagerulles:
1) Fastholdelse af beskatningen på fri telefon (L73)
2) Forhøjelse af emballageafgiften på bæreposer og engangsservice (L75 A)
3) Forhøjelse af bo- og gaveafgiften for erhvervsvirksomheder (L 76)
4) Annullering af afgiftslempelsen for hotellers rumvarme
5) Afskaffelse af hovedaktionærnedslaget (L91)
6) Indeksering af afgifter (L97)
7) Genindførelse af registreringsafgift på fly (L97)
8) Afgift på væsker til e-cigaretter
9) Afskaffelse af forældrekøb under virksomhedsordningen
10) Genindførelse af afgift på PVC og ftalater samt PVC-folier
11) Forhøjelse af afgifterne på væddemål og onlinekasino
12) Fastholdelse af loft i investorfradrag
13) Fastholdelse af loft i aktiesparekonto
14) Lagerbeskatning af selskabers ejeravancer
15) Loft over fradrag i selskabsskatten for høje lønninger på 7. mio. kr.
16) Særlig selskabsskat for den finansielle sektor?
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at finanspolitikken for 2021 er tilrettelagt med
af-
tale om finansloven for 2021,
økonomiaftaler med kommuner og regioner for 2021
mv. Virkningen af en tilbagerulning i 2021 på det finanspolitiske råderum er såle-
des alene beregningsteknisk opgjort, hvor det lægges til grund, at en tilbagerulning
af de angivne skatte- og afgiftsændringer modsvares af en tilsvarende tilpasning i
det offentlige forbrug i 2021.
Provenuvirkningen i 2021-2025 ved at tilbagerulle de angivne skatte- og
afgiftsændringer (efter tilbageløb og adfærd) fremgår af tabel 1.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk