Finansudvalget 2020-21
L 1
Offentligt
2281722_0001.png
Talepapir
Åbent samråd i Finansudvalget vedr. L1 samrådsspørgsmål A om digi-
talisering i FFL21 d. 12. november
Spørgsmål A
Vil ministeren redegøre for, hvordan de foreslåede besparelser i regeringens finanslovsforslag på
bl.a. Datatilsynet, Digitaliseringsstyrelsen, Styrelsen for IT- og Læring samt nedlæggelsen af
bredbåndspuljen hænger sammen med ambitionen om, at Danmark også i fremtiden skal være et
digitalt foregangsland?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V), Sophie Løhde (V)
og Christoffer Aagaard Melson (V).
Det talte ord gælder.
[Indledning]
Tak for ordet
og tak til spørgerne.
Spørgsmålet, jeg er blevet bedt om at svare på i dag, hand-
ler om ambitionen om Danmark som et digitalt foregangs-
land.
Det er en ambition, som regeringen deler. I høj grad
endda. Derfor kan jeg glæde de tre spørgere med først og
fremmest at fortælle, at det går godt med digitaliseringen i
Danmark.
Så sent som i juli blev Danmark
for anden gang i træk
kåret af FN som verdensmester i offentlig digitalisering.
Og i oktober placerede OECD Danmark i top fem blandt
OECD-landene, når det gælder offentlig digitalisering.
Det kan vi glæde os over. For det viser med al tydelighed,
at digitalisering er en dansk styrkeposition. En styrkeposi-
tion, der kommer os til gavn på mange måder.
L 1 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm., om ministeren vil oversende talepapiret fra det åbne samråd den 12. november 2020 om besparelser i finanslovsforslaget, til finansministeren
Side 2 af 9
Senest har vi under corona-krisen set, hvordan vores
stærke digitale kompetencer og infrastruktur har gjort os i
stand til at holde vores samfund og arbejdsliv på skinner,
selvom vi har skullet holde fysisk afstand til hinanden:
- Digitale løsninger har givet læger mulighed for at holde
konsultationer og behandle patienter på afstand.
- Online fjernundervisning har givet elever og studerende
mulighed for at fortsætte undervisning og studier hjem-
mefra
fra folkeskolen til universiteterne.
- Videomøder- og konferencer har gjort det muligt for
både den offentlige og den private sektor i høj grad at
fortsætte deres arbejde hjemmefra.
- Danskerne har med NemID selv kunne booke tid til
coronatest. Og vi har på rekordtid udviklet en smitte-
sporings-app i et tæt samarbejde mellem offentlige
myndigheder og private leverandører, der bidrager til at
mindske risikoen for spredning af COVID-19.
- Endelig har vores digitale infrastruktur gjort det muligt
at sende information om COVID-19 direkte til 4,5 mio.
borgere via Digital Post.
Alle disse eksempler er tydelige beviser på, at Danmark
er
et digitalt foregangsland. Og det skal vi også være frem-
over.
Derfor vil digitalisering
fortsat
være en vigtig prioritet for
regeringen.
L 1 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm., om ministeren vil oversende talepapiret fra det åbne samråd den 12. november 2020 om besparelser i finanslovsforslaget, til finansministeren
Side 3 af 9
Det har vi taget flere tiltag for at sikre, og det vil jeg
komme ind på om lidt.
Men først vil jeg redegøre for det, som der konkret spør-
ges til i dette samråd. Nemlig udviklingen i bevillingerne til
henholdsvis Digitaliseringsstyrelsen, Styrelsen for It og
Læring, Datatilsynet og for bredbåndspuljen. Jeg vil også
redegøre for de årsager, der ligger til grund for udviklin-
gen.
Helt overordnet er der tale om naturlige udviklinger i be-
villingerne, der bl.a. skyldes, at en række midlertidige bevil-
linger udløber, fordi opgaverne er løst.
Derudover spiller omprioriteringsbidraget og statens kon-
sulentbesparelser
som regeringen mener er en vigtig sag,
hvilket jeg i øvrigt har hørt Venstre være enige i - også ind
på bevillingerne til de nævnte områder.
[Styrelsen for IT og Læring]
Lad os starte med Styrelsen for It og Læring.
Som det fremgår af regeringens finanslovforslag for 2021,
så vil bevillingen til Styrelsen for It og Læring falde med
59,4 mio. kr. frem mod 2024. Konkret fra en samlet bevil-
ling på 356,8 mio. kr. i 2020 til 345,6 mio. kr. i 2021 og
297,4 mio. kr. i 2024.
Det er et fald, der først og fremmest skyldes, at en række
midlertidige bevillinger til initiativer fra forskellige politiske
aftaler
udløber
i takt med, at initiativerne er gennemført.
Det gælder fx bevillingen til voksenvejledning på 11,4 mio.
kr., som blev afsat i forbindelse med
Trepartsaftale om styrket
L 1 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm., om ministeren vil oversende talepapiret fra det åbne samråd den 12. november 2020 om besparelser i finanslovsforslaget, til finansministeren
Side 4 af 9
og mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse,
og som udlø-
ber med udgangen af 2021.
Dertil kommer et fald i bevillingen til initiativerne i
Fra fol-
keskole til faglært
Erhvervsuddannelser til fremtiden
på 10,7
mio. kr. i 2024. En lang række af it-projekterne fra aftalen
er færdiggjort, og projekterne er derfor overgået fra udvik-
lingsfasen til driftsfasen.
Derudover skyldes faldet også omprioriteringsbidraget. Li-
gesom andre offentlige myndigheder er Styrelsen for It og
Læring underlagt kravet om effektivisering på 2 pct. årligt.
Samtidig er Styrelsen for It og Læring
ligesom andre of-
fentlige myndigheder
omfattet af udmøntningen af be-
sparelser på eksterne konsulenter i staten. Det bidrager til
faldet i styrelsens bevilling frem mod 2024.
Det er vigtigt for mig at understrege, at faldet i bevillingen
til Styrelsen for It og Læring
ikke
er udtryk for, at regerin-
gen nedprioriterer området.
Derimod er der som nævnt tale om naturlige udviklinger i
bevillingen, der rammer andre offentlige myndigheder på
samme måde.
[Datatilsynet]
Så kommer vi til Datatilsynet. Her falder bevillingen med
3,4 mio. kr. frem mod 2024. Konkret fra 43,3 mio. kr. i
2020 til 44,6 mio. kr. i 2021 og 39,9 mio. kr. i 2024. Også
dét har flere forskellige årsager:
L 1 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm., om ministeren vil oversende talepapiret fra det åbne samråd den 12. november 2020 om besparelser i finanslovsforslaget, til finansministeren
Side 5 af 9
Dels bortfalder en midlertidig bevilling til et initiativ
en
mailboks, hvor man kan melde databekymringer
som ud-
gangspunkt i 2023.
Derudover falder bevillingen, fordi Datatilsynet også er
omfattet af omprioriteringsbidraget på 2 pct. årligt, og
fordi der er indbudgetteret besparelser på konsulenter og
en effektivisering på it-driften ved overgang til Statens It.
Med finanslovsforslaget lægger regeringen dog op til at
styrke
Datatilsynet med 2,2 mio. kr. årligt fra 2021 og
frem.
Det følger af regeringens trygheds- og sikkerhedspakke fra
oktober 2019 - Her lancerede vi en række initiativer, der
skal forbedre politiets muligheder for at forebygge og ef-
terforske kriminalitet i det offentlige rum, bl.a. gennem tv-
overvågning.
Den faldende bevilling på Datatilsynets område er derfor
ikke
udtryk for, at regeringen nedprioriterer området.
Tværtimod er der tale om naturlige bevillingsudviklinger,
som i stor udstrækning modsvares af nye politiske initiati-
ver.
[Bredbåndspuljen]
Så har vi bredbåndspuljen. Den et-årige bevilling til bred-
båndspuljen fra sidste års finanslov udløber med udgangen
af 2020.
I den forbindelse har regeringen på årets finanslov priori-
teret
ikke
at forlænge puljens bevilling.
L 1 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm., om ministeren vil oversende talepapiret fra det åbne samråd den 12. november 2020 om besparelser i finanslovsforslaget, til finansministeren
Side 6 af 9
Baggrunden herfor er, at, at der i disse år sker en massiv
udrulning af bredbånd i hele landet. Også i yderområderne.
Denne udrulning går hurtigere end tidligere, og sker ho-
vedsageligt uden statslig støtte.
I dag har 94 pct. af alle danske husholdninger og virksom-
heder adgang til hurtigt bredbånd.
Energistyrelsen skønner i en ny prognose, at op mod 99
pct. af landet i 2025 vil være dækket med hurtigt bredbånd
uden yderligere statslig støtte.
Jeg har også noteret, at klima- energiministeren tidligere
har udmeldt, at han vil indkalde til forhandlinger om en ny
bredbåndsmålsætning inden årsskiftet.
Her vil det blive drøftet, hvordan vi bedst understøtter den
fortsatte udrulning af hurtigt bredbånd i hele landet.
[Digitaliseringsstyrelsen]
Til sidst har vi Digitaliseringsstyrelsen. Hvis man ser bort
fra de to af styrelsens hovedkonti, som finansierer hen-
holdsvis fælleskommunale digitaliseringsindsatser og pro-
jekter i kommuner og regioner, falder styrelsens bevilling
med 149,6 mio. fra 2020 frem mod 2024. Fra 540,2 mio.
kr. i 2020 til 638,3 mio. kr. i 2021 og 390,6 mio. kr. i 2024.
En del af faldet skyldes, at den fællesoffentlige digitalise-
ringsstrategi mellem staten, KL og Danske Regioner
udlø-
ber
i 2020.
L 1 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm., om ministeren vil oversende talepapiret fra det åbne samråd den 12. november 2020 om besparelser i finanslovsforslaget, til finansministeren
Side 7 af 9
Og på grund af den helt særlige situation, som vi har været
i med COVID-19 det seneste halve år, blev der
ikke
som
forventet indgået en aftale om en ny strategi i forbindelse
med økonomiaftalerne med kommunerne og regioner for
næste år.
Derudover skyldes den faldende bevilling, at både
Strategi
for it-styring i staten
og
National strategi for cyber- og informations-
sikkerhed
udløber i 2021.
Det samme gælder bevillingen til digitaliseringsklar lovgiv-
ning, der også udløber ved udgangen af 2021.
Dertil kommer, at projekterne om de nye generationer af
en række fællesoffentlige it-løsninger
MitID, NemLog-in
og Digital Post
overgår fra udvikling til drift i 2021. Det
medfører helt naturligt et fald i bevillingen.
Samtidig overgår ansvaret for grunddata og Datafordeleren
til Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering i forbin-
delse med, at den programorganisering, der hidtil har været
forankret i Digitaliseringsstyrelsen, afsluttes i 2020.
Endelig skyldes den faldende bevilling, at Digitaliserings-
styrelsen også er omfattet af omprioriteringsbidraget på 2
pct. årligt, og fordi der er indbudgetteret besparelser på
konsulenter
Igen
er der heller
ikke
på Digitaliseringsstyrelsens område
tale om et udtryk for en nedprioritering fra regeringens
side, men om naturlige bevillingsudviklinger.
Tværtimod
har vi i regeringen sat arbejdet med
en ny
fællesoffentlig digitaliseringsstrategi
i gang.
L 1 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm., om ministeren vil oversende talepapiret fra det åbne samråd den 12. november 2020 om besparelser i finanslovsforslaget, til finansministeren
Side 8 af 9
De økonomiske rammer for den vil blive aftalt som en del
af de økonomiforhandlinger, vi skal have med KL og Dan-
ske Regioner i foråret 2021.
Regeringen har desuden sat arbejdet med en ny National
strategi for cyber- og informationssikkerhed i gang. Den
skal
i forlængelse af den nuværende strategi
øge den di-
gitale sikkerhed i samfundet og styrke vores værn mod cy-
bertrusler.
Hvad angår arbejdet med Digitaliseringsklar Lovgivning vil
regeringen invitere til forhandlinger om den fremtidige
indsats på området i 2021, når der er udført en evaluering
af arbejdet.
Sidst, men ikke mindst har regeringen også afsat nye mid-
ler til bl.a. modernisering af NemKonto-systemet.
[Opsamling]
Jeg vil gerne gentage, at den udvikling vi ser i bevillingerne
til det digitale område på finanslovsforslaget for 2021,
ikke
er et udtryk for, at regeringen vil nedprioritere digita-
lisering fremover. Langtfra.
Danmark er et digitalt foregangsland
det skal vi blive ved
med at være. Den ambition tror jeg, at regeringen deler
med stort set hele Folketinget
inklusiv de tre spørgere.
Som jeg indledte med at sige, så har digitalisering været af-
gørende for, at både det danske erhvervsliv og vores sam-
fund generelt har klaret sig så godt igennem corona-krisen.
Og digitalisering vil være lige så afgørende, når vi nu skal
videre gennem krisen og ud på den anden side.
L 1 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm., om ministeren vil oversende talepapiret fra det åbne samråd den 12. november 2020 om besparelser i finanslovsforslaget, til finansministeren
Side 9 af 9
Derfor er det en helt central prioritet for regeringen, at
Danmark skal have en ny digitaliseringsstrategi.
Samtidig skal vi beskytte os imod det digitale trusselsbil-
lede, der konstant forandrer sig i takt med teknologien.
Derfor skal vi også have en ny national strategi for cyber-
og informationssikkerhed.
Det arbejde har vi sat i gang.
Og så vil jeg nævne, at hvis vi ser ud over de danske græn-
ser og fx kigger på EU, så ser vi også, at digitalisering fyl-
der mere og mere på dagsordenen.
Både ift. ambitiøse planer og udspil, men også i forhold til
stigende krav fx om større sammenhæng på tværs af græn-
ser.
Det er en udvikling, som vi i Danmark skal være på for-
kant med.
For står det til regeringen, skal Danmark fortsat være en
digital frontløber
og et udstillingsvindue for stærke digi-
tale løsninger, som resten af verden kan lære af. Det har vi
været historisk
og det skal vi blive ved med at være.
Tak for ordet.